Förtroende handlar inte bara om nyheter

Så jobbar allmän-tv med förtroendet i vardagen.

Jag började mitt nya jobb som chef för SVT:s allmäntv-division i måndags (allmän-tv på SVT är lite förenklat SVT:s programdivision som producerar allt utbud som inte är nyheter och sport). Det har varit en vecka som präglats av en intensiv diskussion om arbetsförhållandena för visstidsanställda på SVT:s kulturavdelning i Stockholm och även inom SVT övergripande. Debatten har stundtals varit tuff men oftast konstruktiv och man kan läsa mer om min syn på saken här Länk till annan webbplats..

Idag presenterades även Förtroendebarometern som mäter förtroendet för medier, företag och samhällsinstitutioner. Glädjande ökar SVT med 3 procentenheter sedan förra året. När förtroendet för SVT diskuteras handlar debatten oftast mest om nyhetsbevakningen. Men min övertygelse är att även SVT:s drama- kultur- barn- samhälls- dokumentär- fakta- och nöjesutbud har en oerhört viktig roll att spela vad gäller förtroende. Hur kan vi bidra till ett ökat förtroende inom allmän-tv?  

Vilka faktorer som påverkar förtroendet har även forskningen undersökt utifrån olika perspektiv. Lite förenklat sammanfattat så återkommer dessa begrepp som förtroendeskapande.

Förmåga och kompetens. Inte så oväntat, och för SVT helt självklara värden. Vårt utbud ska bidra till kunskap, och våra medarbetare ska ha spetskunskap inom sina olika områden. Man ska få kunskap om litteratur i Babel, om svensk lyrik i Helt lyriskt om de första svenskarna och klimatsituationen genom vårt vetenskapsutbud, genom granskande program som Dokument Inifrån och Uppdrag Granskning.

Integritet och opartiskhet. Man ska kunna lita på att SVT inte driver någons agenda. Diskussionen handlar ofta om våra nyhetsprogram, men det gäller lika mycket inom våra dramaserier, barn, kultur, humor etc. Vi driver med politiken, makten, institutioner och företag från alla möjliga håll och perspektiv i satirprogrammet Svenska nyheter. Här går ingen säker, vi slår åt alla håll men med glimten i ögat och slagkraftig humor, och få kan nog påstå eller uppleva att vi slår hårdare åt något håll mer än något annat. Relativt ofta slår vi även mot oss själva.  

Empati och medkänsla. SVT ligger nära dig, ditt liv, förstår vad som håller dig vaken om natten. Men också dela och erbjuda glädjeämnen, vad som ger energi, vad som får dig att skratta. Nyckeln är att göra programmen i mycket nära samarbete med publiken, att lyssna. Det är denna närhet som gör att serien Husdrömmar är så makalöst populär. Att dramaserien Bonusfamiljen uppnår en sådan känslomässig igenkänningsfaktor för alla oss som lever med just ett sådant familjeupplägg och till och med för dem som inte gör det. När SVT i Umeå utvecklar och producerar serien Sorgen mitt i bygden görs det i mycket nära dialog och relation med de människor som drabbats av svår sorg. När vi utvecklar våra nya satsningar för barn och unga gör vi det i tät dialog och samtalsgrupper med just barnen i syfte att lyssna och försöka sätta oss in i barnens värld, behov och utmaningar.  

Transparens och öppenhet. Ett stort fokus för nyhetsverksamheten är att berätta hur de jobbar (min kollega Anne Lagercrantz bloggar om det här.) Men detta är minst lika viktigt för allmän-tv. Ibland tror jag att vi riskerar bli instängda i vårt interna arbete och vi behöver blir bättre på berätta hur vi arbetar. Goda exempel finns dock: Hur redaktionen för Veckans Brott tar sig an veckans case får vi följa på SVT Play under veckorna. Och vilka vägval ligger bakom beslutet att sända en kontroversiell dokumentär som Leaving Neverland? Det berättar Ingemar Persson, ansvarig utgivare här. Länk till annan webbplats.  

Närhet. Närhet kan vara såväl geografisk som känslomässig. Båda är lika viktiga. Att vi inte bara har lokala nyheter på 37 orter i Sverige utan att våra program görs och utspelar sig i Oskarshamn (nya ungdomsserien Eagles), underhållande kunskap från Lund (Fråga Lund), i Värmland (Lerins lärlingar, snart aktuell med ny efterlängtad säsong). I Allt för Sverige tar vi med publiken på en Sverige-resa som förutom starka känslor om ursprung och identitet bjuder på såväl historisk kontext och vittnar om vår storslagna och vackra natur. Serien Jaktliv från Umeå som startade i veckan började arbetet med att noga lyssna på och ha dialog med jaktintresserad publik. Till hösten planerar vi för allmän-tv:s variant på nyheternas uppskattade och framgångsrika satsning “Fika med SVT”, en satsning där också vi inom allmän-tv fikar och samtalar med publiken.

För att sammanfatta. När vi inom allmän-tv lyckas forma och fånga upp berättelser som kan beröra människor på djupet, då bygger vi broar i vårt samhälle som är värdefulla på riktigt och som stärker demokratin och vårt samhälles fundament.  

Andreas Bedinger

  • PUBLICERAD 21 Mar 2019 - 16.01