Förtroendet för SVT ökar – högst bland svenska mediebolag

Förtroendet för SVT ökar i SOM-institutets senaste undersökning. Hela 77 procent, en ökning med två procentenheter, har högt förtroende för SVT som ligger högst av alla mediebolag.

Foto: Janne Danielsson/SVT

SOM-institutet vid Göteborgs universitet presenterade idag sin årliga undersökning, den mest omfattande och tillförlitliga förtroendeundersökningen i Sverige. Förtroendet för svenska medier är högt och stabilt och SVT ligger allra överst med 77 procent, en nivå som inget mediebolag haft sedan SVT uppmätte samma siffra 2014.

- År efter år visar SOM-mätningen att publiken har mycket stort förtroende för SVT. I år är det en toppnotering, SVT ligger högst av alla medieföretag och samhällsinstitutioner. Mätningen bekräftar också det vi har sett i andra undersökningar – det är till SVT publiken i första hand vänder sig i allvarliga nyhetslägen. ska arbeta hårt för att förvalta det höga förtroendet, säger Hanna Stjärne, vd på SVT.


SVT:s strategichef, Kristian Lindquist, bloggar här om SOM-mätningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..