Året med SVT – detta får publiken för public service-avgiften

SVT har den 1 mars lämnat Public service-redovisningen till Mediemyndigheten och Kulturdepartementet. Där redovisas hur SVT har levt upp till de över 100 villkoren i uppdraget. Nu kommer också en uppdaterad version av sajten Året med SVT.

Foto: SVT

SVT:s sajt Året med SVT är en lättillgänglig kortversion av public service-redovisningen där du kan ta del av vad publiken fick för public service-avgiften. Nu är den uppdaterad med färska siffror och bilder från 2023. Här kan du hitta massor av fakta om SVT:s rika utbud och tjänster.

Visste du till exempel att:

  • SVT:s digitala nyhetstjänst med ett tydligt videofokus når fem miljoner unika webbläsare varje vecka och 87 procent av alla besök går till en sida med video.
  • Kunskap och gemenskap är centrala målsättningar för SVT. Historien om Sverige bidrog och slog rekord på SVT Play med över 800 000 tittare efter två veckor. Lika många såg första avsnittet i broadcast. I en uppföljande undersökning säger 80 procent att de efter att ha sett det första avsnittet har fått ett ökat intresse för historia.
  • Intresset för SVT:s minoritetsspråksprogram på samiska, romani chib, meänkieli, finska, jiddisch och även teckenspråk har också ökat – inte minst på SVT Play. År 2020 låg antalet tittade timmar på minoritetsprogram på SVT Play runt 300 000 och under 2023 hade den siffran ökat till hela 900 000.
  • Utmaningen att nå hela publiken ökar. Exempelvis blir de som väljer att undvika nyheter allt fler. I Sverige är siffran 22 procent, i Finland 21 procent, i Norge och Danmark 23 procent och i Storbritannien hela 41 procent. Ett sätt att få fler att välja att ta del av nyheter är SVT:s arbete med konstruktiv journalistik. Ett annat är att stärka arbetet med att spegla hela Sverige.
  • SVT har nu nått målet att finnas på 50 platser i landet, när redaktionerna i Eksjö och Rosengård invigdes 2023.

Läs mer på Året med SVT. Länk till annan webbplats.