Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och fråga vilken global tv-chef som helst, i hela världen. Osannolikt.

Jag kan inte tänka mig ett ljuvligare samhällsvärde än att SVT, som varit public service sedan tv-apparaten uppfanns, har drivit en musiktävling där svenska folket introducerats för Ted Gärdestad, Abba, Malena Erman, Tommy Körberg, Siw Malmqvist, Loreen, Björn Skifs och många många fler.
Min 9-årige fotbollstokige son sjunger frivilligt på 70+aren Hasse Anderssons Guld och gröna skogar och min dotter ska snart ha årets stora dansuppvisning till den riktig gamla låten Waterloo. Tack Mello.
Tack Mello för att du förenar generationer. De som tävlar, de som tittar, de som älskar, de som ogillar. Ja de är från alla årgångar och det är Mello som skapar en gemenskap över generationer som nästan bara ett VM-brons i ett fotbolls-VM klarar av. Denna nationella samlingspunkt, som skapar internationella superstjärnor har blivit en institution skapat av folket.
För så funkar tv. Utan tittarnas kärlek under 66 år av tävlingar så hade Mello inte funnits – men folket har sagt sitt. Och folket säger inte sitt var fjärde år som vissa andra val eller som andra stora mästerskap. Melodifestivalen måste förtjäna folkets kärlek och musikindustrins respekt, varje år. År efter år.
Och nu säger Mello ödmjukt tack till regeringens Hedersomnämnande för insatser av särskild betydelse för svensk musiks internationalisering!
Sedan 2002 när Mello startade sin landsomfattande turné runt om i Sverige så har vi haft totalt fyra hundra miljoner besökare till våra deltävlingar. Så när jag leker med tanken att varje enskild tittare hade haft en fysisk biljett till att besöka Mello på en arena så hade det motsvarat över sju tusen fullsatta Friends. Ring och fråga vilken global musikboss i världen. Osannolikt.
Melodifestivalen är en del av våra öppna landskap, det är en tävling hooked on a feeling att vi varje år blir fångad av en stormvind, helt enkelt unforgettable.
Det här är hela Sveriges musiktelevision.
-
Förlängd distributionsutredning, men inget besked om hantering av ökade kostnader för marknätet
Distributionsutredningen får vidgat uppdrag att utreda marknätets framtid under 2026. Men de ökade kostnaderna för att sända i marknätet är redan här ... Blogg -
Känslan av en delad barndom
Det är något rörande med att Sveriges Television nu ger filmatiserat liv åt Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen för premiär på SVT Play den 11 ... Blogg -
Sverige och kriget – 80 år efter krigsslutet får svenskarnas berättelser nytt liv
Just den här veckan i maj för exakt 80 år kom till sist beskedet världen hade väntat på. Tyskland hade kapitulerat och för Europas del var andra värld... Blogg -
Nytt förkvällsprojekt 2026 med fokus på aktualitet och gemenskap
SVT:s viktigaste superkraft är vår förankring i hela landet. Vi producerar varje dag innehåll från fyra större TV-hus och fler än femtio lokala nyhets... Blogg -
Minoritetsutbudet på SVT Play lockar fler tittare
Helena Olsson om hur strategin för minoritetsutbudet har förändrats för att inkludera en bredare publik. Blogg -
Svenskarnas förtroende för medier fortsatt stabilt – SVT i topp
SVT och sjukvården är de samhällsinstitutioner som har högst förtroende bland svenskarna. I en allt osäkrare omvärld är oberoende medier med högt fört... Blogg