Så ska tv-huset bli mer effektivt och hållbart
Sänkta kostnader, mindre miljöpåverkan och bättre arbetsmiljö. Det är några av målen med den ombyggnation och renovering som just nu pågår i tv-huset på Gärdet i Stockholm – ett arbete som SVT tidigare har berättat om. Nu inleds en ny fas i arbetet där företaget ska se till att den samlade lokalytan används så effektivt som möjligt.
Den som passerar tv-huset i Stockholm ser att arbetet med att färdigställa en ny entré pågår för fullt. När allt är klart kommer SVT att kunna erbjuda publik, gäster och medarbetare en säkrare, effektivare och mer inbjudande huvudentré på Oxenstiernsgatan 34.
Eftersom SVT är allmänfinansierat är det extra viktigt att bolagets resurser används effektivt. Varje dag arbetar alla delar av företaget med att frigöra så mycket pengar som möjligt till produktion av programinnehåll och tjänster. Behovet av detta har förstärkts den senaste tiden då det ökade inflationstrycket pressar alla i Sverige – så även SVT.
Som ett led i detta arbete ökar nu SVT takten i moderniseringen av lokalerna i Stockholm så att företaget på sikt kan sänka utgifterna och minska miljöpåverkan. Att några grupper delvis arbetar på distans även efter att pandemin har släppt sitt grepp ökar möjligheterna till förtätning och effektivisering.
Inom några år kommer därför de medarbetare som idag arbetar i det så kallade kontorshuset att kunna flytta in i tv-huset, en flytt som gör det möjligt att välkomna externa hyresgäster till det så kallade kontorshuset på Oxenstiernsgatan 26. Intäkterna från uthyrningen går till att finansiera de förändringar som nämns i den här texten och gör sammantaget att den SVT:s publik får mer tv för sina pengar.
Michael Österlund
tf fastighets- och säkerhetsdirektör
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg