SVT vill vara bäst i branschen på tillgänglighet
Att kunna titta på tv är inte en självklarhet. Inte heller att kunna ta del av senaste nytt i mobilen eller hänga med i vad som sägs i en debatt. Väldigt många behöver hjälpmedel för att ta del av text, bild eller ljud. Om man betänker att två av tre behöver glasögon, var femte har nedsatt hörsel, var femte har annat modersmål än svenska och lika många är över 65 år, så inser man lätt att frågan om tillgänglighet inte är en liten sak. Varken för publiken eller för SVT.
![](/images/18.28634a7a1815c9889402a3d7/1655282724090/symboler_tv.jpg)
Det ställs med rätta höga krav på SVT när det gäller tillgänglighetstjänster. Enligt vårt sändningstillstånd ska vi till exempel texta allt förinspelat och 75 % av direktsända program. Vi ska teckenspråkstolka och syntolka delar av utbudet och vi ska erbjuda uppläst text. Dessa tvingande grundkrav klarar vi med god marginal. Men i och med den digitala utvecklingen och de möjligheter den gett, har vi själva valt att addera en lång rad tjänster. Vi har till exempel förbättrat hörbarheten genom den prisvinnande funktionen ”Tydligare tal” i SVT Play och vi erbjuder nu textning online av lokala nyheter genom funktionen autotextning i SVT Play. Och vi har med innovationskraft startat en lång rad utforskningsprojekt för att öka tillgängligheten till SVT:s utbud, framför allt online.
Förutom att fortsätta utvecklas på det här området, har vi också lovat oss själva att bli bättre på att kommunicera med vår publik om våra tillgänglighetstjänster. För vad tjänar de till om inte publiken vet att de finns eller hur man använder dem? Till exempel gick vi nyligen ut med informationen att när vi har ett så skarpt nyhetsläge att vi bryter SVT1 för extra nyheter, så sänds alltid en teckenspråkstolkad version i SVT2 – för att den ska vara lättare att hitta snabbt. Och när det nu närmar sig val kommer vi att i vår nyhetsapp SVT Nyheter samla allt material inför valet på “lätt svenska” på en särskild sida – synlig och tillgänglig för den som behöver få politik förklarad på ett enklare språk.
Vi är i dag riktigt bra på tillgänglighet och vill vara ledande på den svenska mediemarknaden. Och vi vill tillhöra den krets mediebolag som är världsledande på det här området. Den visionen är inte bara en framgångsfaktor för ett modernt mediebolag som vill ha publik till sitt utbud, visionen jobbar också för oss i demokratiserande riktning.
-
Så har SVT förbättrat hörbarheten och utvecklat tjänsten Tydligare tal
Dålig hörbarhet i tv har länge frustrerat många tittare. Det har varit ett av de vanligaste klagomålen till SVT genom åren vilket ledde till idén att ... Blogg -
Dubblerade besök på SVT:s nyhetstjänst jämfört med förra EU-valet
Intresset för EU-valet var långt ifrån svalt, visar färska siffror. På SVT:s nyhetstjänst dubblerades besöken jämfört med förra EU-valet och rekordmån... Blogg -
SVT direkttextar med AI
Direkttextning med hjälp av AI i broadcast och online är SVT:s nästa steg för ökad tillgänglighet på ett nytt sätt. Blogg -
Dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet
Det spekuleras mycket kring dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet där ett av paren väljer att avbryta experimentet. SVT vill därför klargöra nå... Blogg -
Public service-kommittén klar - men oenig i centrala frågor
SVT ska även i fortsättningen erbjuda ett brett utbud. SVT ges också ett moderniserat teknikneutralt uppdrag att möta publiken på de sätt som människo... Blogg -
I SVT:s serie 30 dagar i fängelse skildras livet bakom murarna
SVT:s prisbelönte fotograf Christoffer Hjalmarsson har frivilligt suttit 30 dagar i fängelse. Programbeställare Helena Olsson skriver om varför SVT gö... Blogg