Draknästet kommer tillbaka!

SVT fortsätter satsa stort på program om entreprenörskap, företagande och ekonomi.

Foto: SVT

Varför?

Helt enkelt för att det är frågor som publiken är väldigt intresserad av. Och för att det här är områden som, om vi ska vara självkritiska, nog har varit underbevakade av SVT.

När vi relanserade Draknästet i ny kostym visste vi ärligt talat inte hur programmet skulle landa. Men det blev uppenbart att publiken tyckte det var spännande att följa de unga entreprenörernas möten med de tunga drakarna. Det har vi sett på det engagemang som programmet väckt, och på det faktum att det varje vecka legat högt på topplistan av mest startade program på SVT Play. Många har velat följa innovationer som gymnasisterna Clara Lidmans och Liza Erikssons röda mensskyddsautomat, eller motorcykelfantasten Moses Shahrivars nyskapande airbagjeans som utvecklats för att minska skadorna i trafiken.

”Sverige är ett entreprenörsland” säger Jacob De Geer, en av drakarna i serien, och det ser ut att vara mer sant än någonsin. Under förra året slog nyföretagandet rekord i Sverige och i spåren av pandemin kommer ett stort fokus att ligga på företagande och samhällsuppbyggnad. Det har varit intressant att se att just samhällsnyttan har varit ett bärande incitament i många av de nya idéerna i Draknästet. Vi har fått inblick i unga entreprenörers kreativa lösningar på konkreta samhällsproblem, och påfallande ofta har innovationerna haft fokus på hållbarhet.

På SVT Play finns nu en mängd titlar samlade under rubriken ”Tech, entreprenörskap och industri.” Länk till annan webbplats. Allt från Det svenska spelundret, en serie om hur Sverige tog spelvärlden med storm, till Ekonomibyrån som sänds varje vecka och inköpta dokumentärer som Amazons värld och Vem är rädd för Huawei?

Nästa år kommer också serien Vägen till framgång som följer ett par framgångsrika svenska entreprenörer i deras vardag, och en programserie om hur svenskt mode utvecklats sedan Lars Knutsen skapade sina hett eftertraktade Gul&Blåjeans på 70-talet.

Och givetvis vill vi också fortsätta med Draknästet som kommer att sändas under hösten 2022. Idag öppnar vi ansökningen för nästa säsongs entreprenörer. Nu letar vi efter dig med en stark idé och stort personligt driv – välkommen att söka! Länk till annan webbplats.