Draknästet kommer tillbaka!
SVT fortsätter satsa stort på program om entreprenörskap, företagande och ekonomi.
![](/images/18.18ccbfb217c172316ef3860a/1632745379405/SVT_RUTOR.jpg)
Foto: SVT
Varför?
Helt enkelt för att det är frågor som publiken är väldigt intresserad av. Och för att det här är områden som, om vi ska vara självkritiska, nog har varit underbevakade av SVT.
När vi relanserade Draknästet i ny kostym visste vi ärligt talat inte hur programmet skulle landa. Men det blev uppenbart att publiken tyckte det var spännande att följa de unga entreprenörernas möten med de tunga drakarna. Det har vi sett på det engagemang som programmet väckt, och på det faktum att det varje vecka legat högt på topplistan av mest startade program på SVT Play. Många har velat följa innovationer som gymnasisterna Clara Lidmans och Liza Erikssons röda mensskyddsautomat, eller motorcykelfantasten Moses Shahrivars nyskapande airbagjeans som utvecklats för att minska skadorna i trafiken.
”Sverige är ett entreprenörsland” säger Jacob De Geer, en av drakarna i serien, och det ser ut att vara mer sant än någonsin. Under förra året slog nyföretagandet rekord i Sverige och i spåren av pandemin kommer ett stort fokus att ligga på företagande och samhällsuppbyggnad. Det har varit intressant att se att just samhällsnyttan har varit ett bärande incitament i många av de nya idéerna i Draknästet. Vi har fått inblick i unga entreprenörers kreativa lösningar på konkreta samhällsproblem, och påfallande ofta har innovationerna haft fokus på hållbarhet.
På SVT Play finns nu en mängd titlar samlade under rubriken ”Tech, entreprenörskap och industri.” Länk till annan webbplats. Allt från Det svenska spelundret, en serie om hur Sverige tog spelvärlden med storm, till Ekonomibyrån som sänds varje vecka och inköpta dokumentärer som Amazons värld och Vem är rädd för Huawei?
Nästa år kommer också serien Vägen till framgång som följer ett par framgångsrika svenska entreprenörer i deras vardag, och en programserie om hur svenskt mode utvecklats sedan Lars Knutsen skapade sina hett eftertraktade Gul&Blåjeans på 70-talet.
Och givetvis vill vi också fortsätta med Draknästet som kommer att sändas under hösten 2022. Idag öppnar vi ansökningen för nästa säsongs entreprenörer. Nu letar vi efter dig med en stark idé och stort personligt driv – välkommen att söka! Länk till annan webbplats.
-
Så har SVT förbättrat hörbarheten och utvecklat tjänsten Tydligare tal
Dålig hörbarhet i tv har länge frustrerat många tittare. Det har varit ett av de vanligaste klagomålen till SVT genom åren vilket ledde till idén att ... Blogg -
Dubblerade besök på SVT:s nyhetstjänst jämfört med förra EU-valet
Intresset för EU-valet var långt ifrån svalt, visar färska siffror. På SVT:s nyhetstjänst dubblerades besöken jämfört med förra EU-valet och rekordmån... Blogg -
SVT direkttextar med AI
Direkttextning med hjälp av AI i broadcast och online är SVT:s nästa steg för ökad tillgänglighet på ett nytt sätt. Blogg -
Dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet
Det spekuleras mycket kring dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet där ett av paren väljer att avbryta experimentet. SVT vill därför klargöra nå... Blogg -
Public service-kommittén klar - men oenig i centrala frågor
SVT ska även i fortsättningen erbjuda ett brett utbud. SVT ges också ett moderniserat teknikneutralt uppdrag att möta publiken på de sätt som människo... Blogg -
I SVT:s serie 30 dagar i fängelse skildras livet bakom murarna
SVT:s prisbelönte fotograf Christoffer Hjalmarsson har frivilligt suttit 30 dagar i fängelse. Programbeställare Helena Olsson skriver om varför SVT gö... Blogg