Sanningen om hudvård - fakta för en ny generation
Serien Sanningen om hudvård är en ny sorts faktaserie på SVT med både ett unikt tilltal och ett ämne som sällan skildras i public service, trots att många lägger tusentals kronor på just hudvård varje år. Serien har undersökt vad som fungerar och om produkterna håller vad de lovar.
Anna Luuk Priske, faktabeställare SVT
I ett stort samarbete inom SVT har redaktionen i Stockholm kraftsamlat kompetens och tagit in expertis från både Vetenskapsredaktionen och konsumentkunskap från SVT Umeå för att gemensamt kartlägga 500 av de populäraste produkterna på den svenska marknaden. Totalt testades 37 produkter i programserien, och 25 av dem skickades till ett oberoende testinstitut. Resultatet har blivit en visuellt nyskapande serie med helt unik fakta.
Man kan fråga sig om SVT ska ägna sig åt konsumentjournalistik kring något så ytligt som hudvård? Faktum är att hudvårdsbranschen omsätter mer än någonsin och produkterna utlovar alltmer extrema resultat. Hudvårdsbranschen testar ju sina egna produkter, men hudvård räknas som kosmetika och därför är bevisbördan på att produkterna fungerar lägre än för till exempel läkemedel. SVT bestämde sig därför att göra ett oberoende test av hur de funkar, dvs testa populära hudvårdsprodukters effektivitet. Redaktionen hade också en vision av att göra en ny sorts faktaprogram som ligger nära människors vardag.
Att komma närmare publiken i nya sorters faktaprogram med yngre tilltal är viktigt för SVT. Faktagenren på SVT har stor potential framåt. Vi har redan idag ett stadigt och uppskattat faktautbud med titlar såsom Vetenskapens Värld, Fråga Lund, Din Hjärna och satsningar som Bästa träningen och Bästa dieten. Internationellt är faktagenren stor och här i Sverige kommer publiken till SVT Play för att lära sig något nytt. Genom moderna och spännande ämnen som inspirerar och berikar publiken ska SVT göra ett aktuellt och engagerande faktautbud med högt personligt värde, som vilar på vetenskaplig grund.
Fakta är helt enkelt public service för en ny generation!
-
”SVT möter mörka tider med mer journalistik”
SVT:s vd Hanna Stjärne om extrasatsningar på Lilla Aktuellt, digital verifiering av information och vetenskapsjournalistik. Blogg -
Balanserade anslagsmedel består av kostnader som senarelagts
Dagens Media skriver i en artikelLänk till annan webbplats. den 15 november att public service-bolagen skär ner trots att det finns miljarder kronor sparade. Artikeln menar ock... Blogg
-
Verklighetens berättelser om det dolda våldet
Blogg -
Modet att våga tänka stort
Söndagen den 5 november har Historien om Sverige premiär. Det är SVT:s största faktasatsning någonsin, som vi hoppas ska väcka mångas nyfikenhet om vå... Blogg -
SVT och KTH i kunskapsutbyte om AI
Artificiell intelligens, dess genomgripande påverkan på samhället och risk för infiltration av viktiga samhällsorgan – även redaktioner. Det var några... Blogg -
SVT skildrar gängvåldet i nyheterna, dokumentärer och i nya dramaserien Taelgia
Efter den senaste tidens våldsupptrappning skärper SVT Nyheter sin bevakning av gängkriminalitet och dödsskjutningar ytterligare. Lilla Aktuellt finns... Blogg