Sanningen om hudvård - fakta för en ny generation
Serien Sanningen om hudvård är en ny sorts faktaserie på SVT med både ett unikt tilltal och ett ämne som sällan skildras i public service, trots att många lägger tusentals kronor på just hudvård varje år. Serien har undersökt vad som fungerar och om produkterna håller vad de lovar.
I ett stort samarbete inom SVT har redaktionen i Stockholm kraftsamlat kompetens och tagit in expertis från både Vetenskapsredaktionen och konsumentkunskap från SVT Umeå för att gemensamt kartlägga 500 av de populäraste produkterna på den svenska marknaden. Totalt testades 37 produkter i programserien, och 25 av dem skickades till ett oberoende testinstitut. Resultatet har blivit en visuellt nyskapande serie med helt unik fakta.
Man kan fråga sig om SVT ska ägna sig åt konsumentjournalistik kring något så ytligt som hudvård? Faktum är att hudvårdsbranschen omsätter mer än någonsin och produkterna utlovar alltmer extrema resultat. Hudvårdsbranschen testar ju sina egna produkter, men hudvård räknas som kosmetika och därför är bevisbördan på att produkterna fungerar lägre än för till exempel läkemedel. SVT bestämde sig därför att göra ett oberoende test av hur de funkar, dvs testa populära hudvårdsprodukters effektivitet. Redaktionen hade också en vision av att göra en ny sorts faktaprogram som ligger nära människors vardag.
Att komma närmare publiken i nya sorters faktaprogram med yngre tilltal är viktigt för SVT. Faktagenren på SVT har stor potential framåt. Vi har redan idag ett stadigt och uppskattat faktautbud med titlar såsom Vetenskapens Värld, Fråga Lund, Din Hjärna och satsningar som Bästa träningen och Bästa dieten. Internationellt är faktagenren stor och här i Sverige kommer publiken till SVT Play för att lära sig något nytt. Genom moderna och spännande ämnen som inspirerar och berikar publiken ska SVT göra ett aktuellt och engagerande faktautbud med högt personligt värde, som vilar på vetenskaplig grund.
Fakta är helt enkelt public service för en ny generation!
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg