Sanningen om hudvård - fakta för en ny generation
Serien Sanningen om hudvård är en ny sorts faktaserie på SVT med både ett unikt tilltal och ett ämne som sällan skildras i public service, trots att många lägger tusentals kronor på just hudvård varje år. Serien har undersökt vad som fungerar och om produkterna håller vad de lovar.
Anna Luuk Priske, faktabeställare SVT
I ett stort samarbete inom SVT har redaktionen i Stockholm kraftsamlat kompetens och tagit in expertis från både Vetenskapsredaktionen och konsumentkunskap från SVT Umeå för att gemensamt kartlägga 500 av de populäraste produkterna på den svenska marknaden. Totalt testades 37 produkter i programserien, och 25 av dem skickades till ett oberoende testinstitut. Resultatet har blivit en visuellt nyskapande serie med helt unik fakta.
Man kan fråga sig om SVT ska ägna sig åt konsumentjournalistik kring något så ytligt som hudvård? Faktum är att hudvårdsbranschen omsätter mer än någonsin och produkterna utlovar alltmer extrema resultat. Hudvårdsbranschen testar ju sina egna produkter, men hudvård räknas som kosmetika och därför är bevisbördan på att produkterna fungerar lägre än för till exempel läkemedel. SVT bestämde sig därför att göra ett oberoende test av hur de funkar, dvs testa populära hudvårdsprodukters effektivitet. Redaktionen hade också en vision av att göra en ny sorts faktaprogram som ligger nära människors vardag.
Att komma närmare publiken i nya sorters faktaprogram med yngre tilltal är viktigt för SVT. Faktagenren på SVT har stor potential framåt. Vi har redan idag ett stadigt och uppskattat faktautbud med titlar såsom Vetenskapens Värld, Fråga Lund, Din Hjärna och satsningar som Bästa träningen och Bästa dieten. Internationellt är faktagenren stor och här i Sverige kommer publiken till SVT Play för att lära sig något nytt. Genom moderna och spännande ämnen som inspirerar och berikar publiken ska SVT göra ett aktuellt och engagerande faktautbud med högt personligt värde, som vilar på vetenskaplig grund.
Fakta är helt enkelt public service för en ny generation!
-
Så har SVT förbättrat hörbarheten och utvecklat tjänsten Tydligare tal
Dålig hörbarhet i tv har länge frustrerat många tittare. Det har varit ett av de vanligaste klagomålen till SVT genom åren vilket ledde till idén att ... Blogg -
Dubblerade besök på SVT:s nyhetstjänst jämfört med förra EU-valet
Intresset för EU-valet var långt ifrån svalt, visar färska siffror. På SVT:s nyhetstjänst dubblerades besöken jämfört med förra EU-valet och rekordmån... Blogg -
SVT direkttextar med AI
Direkttextning med hjälp av AI i broadcast och online är SVT:s nästa steg för ökad tillgänglighet på ett nytt sätt. Blogg -
Dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet
Det spekuleras mycket kring dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet där ett av paren väljer att avbryta experimentet. SVT vill därför klargöra nå... Blogg -
Public service-kommittén klar - men oenig i centrala frågor
SVT ska även i fortsättningen erbjuda ett brett utbud. SVT ges också ett moderniserat teknikneutralt uppdrag att möta publiken på de sätt som människo... Blogg -
I SVT:s serie 30 dagar i fängelse skildras livet bakom murarna
SVT:s prisbelönte fotograf Christoffer Hjalmarsson har frivilligt suttit 30 dagar i fängelse. Programbeställare Helena Olsson skriver om varför SVT gö... Blogg