Sanningen om hudvård - fakta för en ny generation
Serien Sanningen om hudvård är en ny sorts faktaserie på SVT med både ett unikt tilltal och ett ämne som sällan skildras i public service, trots att många lägger tusentals kronor på just hudvård varje år. Serien har undersökt vad som fungerar och om produkterna håller vad de lovar.
Anna Luuk Priske, faktabeställare SVT
I ett stort samarbete inom SVT har redaktionen i Stockholm kraftsamlat kompetens och tagit in expertis från både Vetenskapsredaktionen och konsumentkunskap från SVT Umeå för att gemensamt kartlägga 500 av de populäraste produkterna på den svenska marknaden. Totalt testades 37 produkter i programserien, och 25 av dem skickades till ett oberoende testinstitut. Resultatet har blivit en visuellt nyskapande serie med helt unik fakta.
Man kan fråga sig om SVT ska ägna sig åt konsumentjournalistik kring något så ytligt som hudvård? Faktum är att hudvårdsbranschen omsätter mer än någonsin och produkterna utlovar alltmer extrema resultat. Hudvårdsbranschen testar ju sina egna produkter, men hudvård räknas som kosmetika och därför är bevisbördan på att produkterna fungerar lägre än för till exempel läkemedel. SVT bestämde sig därför att göra ett oberoende test av hur de funkar, dvs testa populära hudvårdsprodukters effektivitet. Redaktionen hade också en vision av att göra en ny sorts faktaprogram som ligger nära människors vardag.
Att komma närmare publiken i nya sorters faktaprogram med yngre tilltal är viktigt för SVT. Faktagenren på SVT har stor potential framåt. Vi har redan idag ett stadigt och uppskattat faktautbud med titlar såsom Vetenskapens Värld, Fråga Lund, Din Hjärna och satsningar som Bästa träningen och Bästa dieten. Internationellt är faktagenren stor och här i Sverige kommer publiken till SVT Play för att lära sig något nytt. Genom moderna och spännande ämnen som inspirerar och berikar publiken ska SVT göra ett aktuellt och engagerande faktautbud med högt personligt värde, som vilar på vetenskaplig grund.
Fakta är helt enkelt public service för en ny generation!
-
SVT stärker beredskapen
Lokala, digitala VMA startas nu, bland flera andra saker, för att stärka beredskapen. Blogg -
"En mästerlig sportsommar i SVT"
Det är semestertider och SVT Sport håller både sommaröppet och full fart. Från midsommar och en bit in i september sänder SVT Sport från sex världsmäs... Blogg -
Grävande journalister – jobbiga och ovärderliga
Mer än en makthavare har suckat och duckat. För grävande journalister är jobbiga och envisa. När det gäller att avslöja maktmissbruk, korruption eller... Blogg -
Nu ska Tordyveln flyga för nya generationer
Benen är fulla av sönderkliade myggbett och fötterna har fått den där eftersträvansvärda svarta lädersulan som gör att man kan springa barfota på sten... Blogg -
SVT vill vara bäst i branschen på tillgänglighet
Att kunna titta på tv är inte en självklarhet. Inte heller att kunna ta del av senaste nytt i mobilen eller hänga med i vad som sägs i en debatt. Väld... Blogg -
"Sommartorka i nyhetsflödet tror vi inte på"
Nyhetsintensiteten och publikens förändrade vanor har gjort att SVT ställt om nyhetsarbetet. Bevakningen i sommar förstärks med extrainsatta program o... Blogg