Massivt intresse för USA-valet

Det svenska folkets intresse för USA-valet var enormt. SVT Nyheters tv-program nådde hela 41 procent av publiken. Digitalt har bara en dag under corona-våren haft högre trafik.

SVT:s korrespondent Stefan Åsberg samt reportrarna Carina Bergfeldt och Fouad Youcefi

Vi har bevakat många viktiga val och många oförutsägbara val, men det amerikanska valet den 3 november och dess efterspel är historiskt på ett särskilt sätt. Coronapandemin och president Trump gör jämförelser omöjliga. Det pågående och häpnadsväckande ifrågasättandet av demokratins spelregler gör att temperaturen fortsatt är hög.

Vi är stolta över mycket: Från USA har korrespondenten Stefan Åsberg och reportrarna Carina Bergfeldt, Fouad Youcefi och Ann-Britt Ryd Pettersson och fotograferna Åke Wehrling, Andreas Zernell, Iman Tahbaz samt Tomas Hallstan stått stadigt i sina många direktrapporter. Från valdagen till lördagen då Joe Biden utropade sig till vinnare var de i stort sett oavbrutet i direktsändningsläge. Valvakan med trygga och snabba redaktörer, programledare och experter fortsatte dygn efter dygn och stafettpinnen gick från team till team, alla lika dedikerade. Direktuppdateringar online ska förstås vara snabba men måste också hela tiden vara korrekta. Vår online-redaktion har varit skarpa timme efter timme och gång på gång extrainsatt sändningar. Mycket kraft har lagts på vår grafik och när vi utropar att en stat vunnits av en kandidat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Det är inte bara SVT som vittnar om ett stort intresse. Aftonbladet har drygt fem miljoner starter på sin valvaka Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och en suveränt inspirerande digital grafik. Aftonbladets många videostarter beror på aktivt rubrikarbete mot tv-sändningen i kombination med sajtens enorma räckvidd. Den kortare uppspelade tiden per start vittnar om ett annat användarbeteende än det vi ser från sajter som kommer ur tv-bolag. Det är intressanta och gentemot varandra kompletterande användarbeteenden som vi ser i relation till de olika mediebolagens valbevakningar. Här finns mycket lärande att göra framåt i analyser av publikens olika beteenden. Det är överhuvudtaget spännande att betrakta det svenska medielandskapet som en kör med olika stämmor vid en händelse så stor att samtliga självklart förhåller sig till den.

Kanal 5 med Filip och Fredrik ger ett dynamiskt alternativ med egen tonalitet, kombinerat med stort kunnande och passion. Sveriges Radios USA-podd går från klarhet till klarhet i perspektiv. TV4 gör en skicklig maratonsändning där de nyttjar sin styrka på morgontid och sträcker ut den över hela tisdagen och sänder betydligt fler timmar än SVT. Det manar till eftertanke hos oss där vi kan konstatera att vi gör det lite svårare för publiken genom att växla mellan SVT1 och SVT2 och olika studiouttryck, där TV4 sänder nästan allt USA-material valdagen i “stor-fyran”. Tack vare den långa sändningstiden har TV4 en betydligt större tittartid, hela 65 minuter jämfört med SVT:s 51 minuter.

SVT når dock fler svenskar i TV, 41% tar del av vår valbevakning under tisdagen och onsdagen, bland annat tack vare urstarka Rapport och Aktuellt. Rapport 19.30 den 4 november sågs av fler än 1,4 miljoner tittare vilket är avsevärt fler än något annat nyhetsprogram. Motsvarande räckvidd för TV4 är 36%. På kvällen 20.00 dagen efter valnatten finns fortfarande inget resultat, men SVT:s extrasändning vid den tiden når ändå ensamt en miljonpublik. Det vittnar om ett extremt starkt publikintresse för det amerikanska valet.

Online-bevakningen för SVT Nyheter är en fantastisk framgång för oss och markerar en ny tid i relationen med yngre nyhetskonsumenter för SVT. Generationer under 40 har generellt en mycket svag vana att ta del av nyheter på klockslag i en tv-kanal. Mot bakgrund av det har vi de senaste åren utvecklat vår leverans av nyheter i vår digitala nyhetstjänst SVT Nyheter. Den har de senaste åren haft en fantastisk tillväxt och tar ytterligare ett kliv under det amerikanska valet. Hela 7, 4 miljoner unika webbesök gjordes under valveckan till SVT Nyheter och fler än 1,1 miljoner starter av onlinevideo gjordes per dag i genomsnitt under vecka 45. Det är rekord i videostarter för oss, och bara under någon enstaka vecka under det extrema nyhetsläget under coronavåren nådde vi lika många unika besökare. Sammantaget kan vi därför konstatera att en USA-val bevakning från SVT aldrig tidigare i historien nått så stor publik.

Rabblandet av siffror och jämförelserna mellan olika mediehus är en liten specialgren vi i branschen tycker är spännande och förhoppningsvis intressant internt. Utifrån har vi förståelse för att den i bästa fall kan betraktas som nördig, i värsta fall aningen fånig. Men låt oss i det större perspektivet konstatera att svenska mediers bevakning av USA-valet sammantaget är ett styrkebesked från en svensk mediemarknad som till vardags inte saknar utmaningar av olika slag. Publiken har kunnat välja mellan högkvalitativa och framgångsrika satsningar: hos oss, TV4, Aftonbladet, Expressen, Sveriges Radio, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter med flera. Vi lyfter på hatten inför många insatser - och börjar snart uppladdningen inför det svenska valet!

Jan Helin, mediedirektör
Anne Lagercrantz, divisionschef Nyheter och Sport