Nya satsningar vill lysa upp i höstmörkret
Ännu kan vi inte andas ut. Vi följer alla oroligt kurvan som kryper uppåt igen, även om det tumultartade kaos som Corona utlöste i våras börjar kännas avlägset. Nu, när kylan kommit och höstmörkret börjar sänka sig, har pandemin hunnit bli något vi alla börjat vänja oss vid att hantera, lite som en objuden och synnerligen illa omtyckt gäst som vägrar inse att det är dags att ge sig av.
Vilken roll kan SVT spela för publiken, nu när pandemin gått in i en annan fas? Av allt att döma har vi fortfarande en lång tid av restriktioner framför oss. Folkhälsomyndigheten larmar om att oro och ångest har ökat i riskgrupperna och fortfarande sitter många äldre isolerade i sina hem, många med Tv:n som enda sällskap.
När pandemin var ett faktum i våras var en oväntad effekt att det infann sig ett stort lugn mitt i kaoset. Kanske för att ingen behövde fundera så mycket på vad som egentligen var SVT:s uppgift. Den blev uppenbar och det fanns ingen tid att förlora. Hur skulle vi på bästa sätt svara mot publikens behov mitt i en galopperande kris?
Behovet av snabb och saklig information var stort och SVT svarade med nyheter och specialsändningar dygnet runt. Men snabbt insåg vi att krisen även födde andra behov hos publiken. Många äldre satt plötsligt i karantän med små möjligheter att ta sig ut. Den nyinsatta hemmagympan med Sofia Åhman blev ett uppskattat avbrott i stillasittandet. Ordinarie tablåer revs, helt nya program skapades på nolltid.
Nu fortsätter vi med en rad nya höstsatsningar. Vi ska fortsätta erbjuda publiken sällskap och saklig, genomarbetad rapportering om pandemin så länge det krävs. Inom kort kommer vi att premiärsätta ett syskonprogram till den omåttligt populära hemmagympan. Vi kallar det ”Slappna av med Ulrika”. Ulrika Cassel är legitimerad fysioterapeut och kommer att visa publiken enkla avslappningsövningar som går att göra hemma. Hela säsongens avsnitt kommer samtidigt att publiceras på SVT Play för de som inte kan vänta en vecka, och förhoppningsvis kan programmet bidra till att minska oron och stressen. Vi fortsätter också med en mix av utbud under dagtid på vardagarna som vi hoppas ska gillas av hemmasittarna.
Helgstudion fortsätter att hålla publiken sällskap på helgmorgnarna, och eftersom kulturlivet fortfarande är i stort sett nedstängt och många artister längtar efter sin publik, planerar vi nu en satsning där artister kommer att skicka musikaliska hälsningar till sin publik. Vi gör det i form av en nyinsatt julkalender. Under 24 av årets mörkaste dagar får vi lyssna till några av Sveriges mest populära och spännande artister som framför varsin låt och en hälsning till tv-publiken.
Att kunna fira jul med släkt och vänner har de flesta av oss givit upp tanken på, och vi vet att många kommer att vara ensammare än vanligt under helgerna. Därför kommer vi återinföra hallåor kvällstid mellan Lucia och Trettondagen som kommer att göra sitt bästa för att hålla publiken sällskap.
Utöver satsningarna ovan arbetar SVT Nyheter med full kraft med att granska och skildra pandemin i program som Rapport, Aktuellt, Agenda, Morgonstudion, Lilla Aktuellt och lokala nyheter på 38 orter. Direktrapporteringen på svt.se har varit igång dygnet runt sedan den 24 februari, med snabba nyhetsuppdateringar och svar på publikens frågor. Hittills har SVT haft över 100 miljoner besök i direktrapporteringen.
Som sagt. Än kan vi inte andas ut. Vi har en viktig uppgift att fylla.
Eva Beckman, programdirektör
Jan Helin, mediedirektör
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg