Alla tittare är lika viktiga
Det har i dagarna blivit en diskussion om det faktum att vi pausat programmet Det sitter i väggarna.
Sedan den här bloggen skrevs har SVT beslutat att inte pausa programmet.
SVT är i den lyckosamma positionen att väldigt mycket av vårt innehåll är oerhört populärt hos tittarna. Samtidigt så önskar tittarna att vi som public service inte ska stagnera utan hela tiden utveckla oss och hitta ny fantastisk tv. Därför så kommer vi alltid behöva pausa några av våra populära program för att ge plats åt nya satsningar. Genom att alternera vårt utbud med gamla favoriter och nya oväntade program så vill vi möta all vår publik på alla plattformar. Det sitter i väggarna är omåttligt populärt och kommer ha alla möjligheter att komma tillbaka in i SVT:s breda utbud, men just nästa år så får det pausa för att ge plats åt nytt innehåll som vi hoppas ska bli minst lika relevant och folkkärt.
Det har också uppstått en diskussion om åldersdiskriminering kopplat till pausandet av detta program.
SVT:s uppdrag är att göra program för alla i Sverige. Som programbeställare är det mitt uppdrag att se till att ingen åldersgrupp lämnas utanför public service. SVT har idag över 90 procents täckning i målgrupper över 65 och den större delen av vårt utbud konsumeras dagligen av en majoritet av den äldre delen av Sveriges befolkning vilket vi är stolta över.
Men SVT måste också nå en yngre publik, annars uppfyller vi inte vårt uppdrag som är att nå alla. Och alla är med och betalar för public service. Därför lägger vi stor kraft också på att göra program för de yngre, som vi har svårare att nå.
Men, för att reda ut eventuella oklarheter – SVT satsar inte på yngre ISTÄLLET för äldre. Vi satsar på alla.
-
”SVT har en position som förpliktigar”
Förra gången det var val till Europaparlamentet var valdeltagandet i Sverige bara 55 procent. Orsakerna var enligt SVT:s eftervalsundersökning svalt i... Blogg -
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg