Korrespondenterna live – ett första steg framåt för framtida evenemang

Corona-viruset har utmanat oss alla att tänka nytt. Här skriver Hala Asfar, projektledare för events och möten på SVT om att göra ett Korrespondent-event på ett nytt sätt. 

Vi är nu inne i andra halvan av 2020 och det är tydligt att vi kommer få vänta länge innan den här pandemin är över. Även fast flera länder har börjat öppna upp så kommer det att dröja innan vi kan mötas som vanligt igen.

Fysiska möten med publiken har spelat en nyckelroll för att kunna uppfylla SVT:s vision ”att bidra till ett Sverige där alla är mer nyfikna och insatta”. Det är ett sätt att stärka relationen med publiken i hela Sverige och ge oss en möjlighet att förstå publiken bättre.

Vi startade SVT:s eventavdelning i februari 2020, knappt en månad innan COVID-19 blev ett faktum. Vår ambition har varit att låta SVT uppstå i kött och blod genom möten och events, och samtidigt bjuda in publiken bakom kulisserna för att i slutändan öka förståelsen och förtroendet. Om det här året hade gått som planerat så hade vi genomfört 10-15 publika evenemang i år och välkomnat flera tusen tittare runtom i Sverige. Men 2020 hade andra planer för oss.

Corona-våren har utmanat oss alla att tänka nytt. Flera företag har ställt om digitalt på rekordtid för att kunna möta publikens behov.

Våra mål med fysiska möten och event kvarstår, men nu när vi inte kan mötas fysiskt så måste vi möta publiken där de är - digitalt. Om vi på riktigt ska hålla vad vi lovar med ”lätta att hitta och lätta att prata med” så behöver kontakten ske på publikens villkor och på de plattformar som de använder.

Korrespondenterna live är ett första steg framåt för SVT:s framtida evenemang. Förra året gick eventet (Blicken mot världen) av stapeln på ett fullsatt Konserthus i Stockholm. I år genomförs evenemanget den 12 augusti som en tv-sändning på SVT 2 och SVT Play med Anna Hedenmo och Johan Ripås som programledare. Den två timmar långa direktsändningen har tre huvudämnen: Ett sargat Europa, Corona och stormakterna, men det blir också samtal om framtidens klimat, diktatorer, och framtidens tech/ekonomi.

När vi nu inte kan möta publiken fysiskt så satsar vi stenhårt på den digitala publikinteraktionen.

  • Vi har utvecklat helt nya funktioner i Duo-appen som ska ge publiken möjlighet att ta del av omröstningar under sändningen som sedan visas i rutan. Tittarna har även möjlighet att skicka in sina frågor och kommentarer på ett smidigt sätt via appen.
  • Vi har en sociala medier-reporter (Prescilia Haddad) med under sändningen som fångar upp publikens reaktioner på sociala medier.
  • En redaktör som modererar publikens reaktioner i rutan.
  • Direkt efter sändningen skapas en virtuell mötesplats där publiken kan livechatta med den korrespondent som man vill prata med – i form av en livestream och chattkanaler. Detta för att återskapa känslan av minglet som vi hade förra året.

Framåt behöver vi utforska nya sätt att möta publiken. Det som skiljer en vanlig tv-sändning från ett digitalt event är publikinteraktion och att det finns möjlighet till en tvåvägsdialog. Nya vanor är här för att stanna. Och de företag som bäst kan anpassa sig till förändringarna och hålla vad dom lovar kommer att gå ut som vinnare.

Hala G. Asfar, projektledare events och möten SVT