Rekryteringsmingel - ett nytt sätt att söka efter talang

Över 100 personer samlades i vår entré. Människor som alla var nyfikna på att börja jobba hos oss. Vi på SVT bjöd in dem för vi är intresserade av deras kompetens och deras sätt att berätta. Vi kallade det rekryteringsmingel, ett sätt att komma i kontakt med nya förmågor som kan berika vårt utbud.

Rekryteringsmingel SVT Foto: SVT/Anna Thodenius

 Ansvariga från SVT Drama, Kultur, Programutveckling, Produktionen och många fler mötte upp och det pitchades och diskuterades möjligheter. Vi mötte kunskap, perspektiv och erfarenheter som vi inte har i SVT-huset men som vi vet finns och känns igen av vår publik. För att få fler att känna sig som hemma i vårt programutbud, behöver vi anställa fler människor med olika bakgrund och kompetenser.

Det är få saker som är så lätt och samtidigt så svårt som mångfaldsarbete och inkludering. Vi vet ju vad vi vill när vi beskriver en inkluderande arbetsplats. Men hur mäter man om man lyckats? Hur får man uttrycka sig? Hur tar vi oss förbi våra egna föreställningar? Hur hittar man dem som man inte når i vanliga fall?

Vi har fina exempel från vår programverksamhet, som det när vi insåg att publiken på Allsång på Skansen var fasligt homogen. TV-kamerorna svepte över publikhavet gång på gång i sin sväng över sommar-Stockholm, alla sjöng med till ”Leva livet, nu jag ska leva livet”, och de såg rätt lika ut. Det är ju inte så konstigt, inte många som anlänt till Sverige efter 1970, på BB eller via transportmedel kan ju texten utantill till Lill-Babs hit från Melodifestivalen 1964.

Så Allsångens projektgrupp började se över artisterna, blandade våra klassiska sånger i häftet med nya spännande akter på scenen. Den naturliga följdfrågan dök upp: hur når vi artisternas fans? De fans som vill se Imenella eller Lamix på Solliden? Alla har inte samma ekonomiska förutsättningar att betala över 100 lappen för att komma in på Allsången. Tillsammans med Skansen delade man därför ut 100 gratis biljetter via artisterna, för att på så sätt öka möjligheten för flera att bli insatta och känna sig delaktiga i vårt utbud och i liveupplevelsen.

Det var ett av flera exempel som syntes för publiken, det som vi internt kallar ”framför kameran”. Det sker även mycket positivt i vår del av verksamheten som vi kallar ”bakom kameran”.

Men nu är vi ute efter större grepp. Rekrytering är till exempel någonting vi måste bli bättre på. Vi vill bort från den rutinmässiga rekryteringen, sluta att fiska i samma vatten. Det är ganska lätt hänt att det blir så när en position måste fyllas med kort varsel. Man snackar runt och kollar om någon känner någon som känner någon. Då förstärks likriktningen hos personalen och det blir svårare och svårare för personer med andra perspektiv att känna sig välkomna och inkluderade. Vi ska bli bättre på att utannonsera alla tjänster, bättre på att söka utanför det givna och våga satsa på talanger som inte kommer vår vanliga väg. Rekryteringsminglet i eftermiddags var en spännande början på ett nytt sätt att arbeta.

Vi vill nu tillföra mer kunskap om att arbeta med Sverigespegling och inkludering, därför är vi extra glada över att Seher Yilmaz som bland annat lett arbetet på Rättviseförmedlingen valt att börja arbeta hos oss. Seher kommer att leda det arbetet.

Målet; att få fler att känna sig som hemma på SVT och i vårt utbud.