Sommarlov - Sveriges viktigaste teveprogram!
Vill du att dina barn ska bli kunniga planetskötare, medvetna demokratikämpar och dessutom lära sig att utnyttja sina hjärnors kapacitet bättre? Chansen är ganska stor att SVTs Sommarlov faktiskt redan hjälpt till med alla tre önskemålen.
Det är lätt att ha en bild av barnprogrammen på SVT utifrån hur det såg ut när man själv var liten eller hade barn i rätt ålder. Men det är ofta en ganska felaktig bild då utbudet för barn ändrats mycket senaste åren. Bakgrunden är att barnen för flera år sedan flyttade större delen av sin konsumtion av teve från tablå till online. Vi som producerar barnprogram upptäckte då att barnen, när de kunde välja fritt på sina paddor och manicker, inte valde de program vi ur vårt producentperspektiv trott att de ville ha. Vi fick helt enkelt lära oss lyssna bättre på vår publik. Vissa väletablerade program kunde snabbt tappa större delen av sin publik. Medan helt nya koncept som Klassen, Jobbigt, Sommarskuggan eller Agenterna kunde nå fler barn online än vi ens trodde var möjligt.
Det roligaste i denna nya sköna värld är att programmen med mest lärande och mest demokratifrämjande innehåll ofta är de program barnen väljer själva. Dock alltid med ett förbehåll - programmen måste vara välproducerade, spännande och relevanta. Där är barn inte annorlunda än vuxna, snarare ännu mer kvalitetsmedvetna.
SVTs rika programutbud för barn tas sällan upp i debatter om public service. Lite synd då barnprogrammens kvalitet och funktion i barns liv och i samhället är några av de starkaste argumenten för public service tycker jag. Och just nu har barnprogrammen en liten guldålder, både vad gäller bredd och spets, samt glädjande nog också i genomslag. Barnutbudet har 800 000 unika besökare en vanlig vecka. Besökare som i snitt tillbringar mer än en halvtimme om dagen i vår värld. Där möter de ett utbud av många olika program vi är stolta över. Wild Kids och Fixa bröllopet har senaste åren vunnit tevevärldens finaste barntevepris International Kids Emmy Award i tävlan med barnprogram från alla länder. Men det är programmens funktion i barnens liv vi är mest stolta över. Lilla Aktuellt används i de flesta klassrum. Bolibompa baby möter de allra minsta barnens inlärningsbehov. I Klassen och Jobbigt lär mellanstadiebarnen sig om lösningar på svåra relationsfrågor i sin vardag. I Sommarskuggan och Stopp! lär sig de större förskolebarnen hantera sina rädslor och känna kontroll över sin vardag. I Lilla Polisskolan och Lilla Räddningsstyrkan lär sig lågstadiebarnen om första hjälpen och om samhällets hjältar. Osv.
Julkalendern och Sommarlov är de mest traditionstyngda varumärkena i vårt barnutbud. Julkalendern är en lägereld för hela svenska folket. Men utvecklingen av Sommarlov de senaste åren kanske inte alla vuxna har samma koll på. 2010 började vi sända Sommarlov live från Malmö. Då i formen av ett magasinsprogram som ibland gästades av en popstjärna, en meteorolog eller en marinbiolog etc. Programmets publik växte stadigt tack vare livekänslan, både på plats i Malmö och i teve. Men när tablåteve började tappa greppet började även Sommarlov tappa tittare. Vändpunkten kom då karaktären Sommarskuggan gjorde entré som mystisk skurk och en liten del av Sommarlovs superhjälte-tema 2016. Barnen visade genom sina reaktioner på plats, med sina inskickade teckningar och i sina sociala medier (ja barnen är i allra högsta grad där nu) att detta - ett fiktivt äventyr - var vad de ville ha.
Vi bestämde oss för att både gå barnen och deras föräldrar till mötes samtidigt. Kombinationen spänningshistoria och viktigt tema föddes med vårt miljötema 2017. Genomslaget blev enormt. Svenska barn sopsorterade, utbildade sina föräldrar och blev klimatsmarta, samtidigt som de följde en sammanhållen spänningshistoria som uppslukade deras fantasi. Antalet inskickade teckningar och reaktioner på Instagram mångdubblades. Vi fortsatte med samma dubbla koncept i vårt demokrati-tema 2018. Med ännu bättre resultat. Varje dag når Sommarlov ca 300 000 svenska barn och deras föräldrar. Under en sommar reser nästan 100 000 av dessa till Malmö och Beijers park för att uppleva magin på plats. I år är det hjärnan som står i fokus för lärandet. Samtidigt som Sommarskuggans värld utökats med Vinterskuggan. Och det mystiska dataspelet Saibo kommer kanske ännu en gång rent fysiskt sluka några spelare. Fråga era barnbekanta om detta - de har koll på vår fantasivärld.
Titta på Sommarlov i sommar (68 avsnitt med start 10e juni) och kom gärna med feedback. Vi försöker lyssna mer än förr på både barn och deras föräldrar.
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg