Förtroende i vardagen: Veganmat, rattfyllerister och penningtvätt

Så jobbar SVT Nyheter med förtroendet i det dagliga arbetet.

Medieakademins Förtroendebarometer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. visar på ett ökande förtroende för SVT. Det är glädjande. Vi jobbar hårt med frågan och för att få in fler perspektiv och öka närheten och transparensen i vår bevakning.  

”Förtroende tar åratal att bygga, sekunder att bryta och en evighet att reparera”. Så lyder ett välkänt och förpliktigande citat.  

Det förtroende SVT byggt upp under decennier är vårt största kapital. Internationellt sett ligger SVT i absolut topp även om vi har backat något under flera år. Nu tycks utvecklingen ha vänt och förtroendet ökade med tre procentenheter 2019. 

Förtroendebarometern visar också på en fortsatt relation mellan förtroende för public service och vilket riksdagsparti man röstar på. Enligt forskarna bakom studien är medieförtroende partipolitiserat.  

Det tar vi på allvar. Public service ska vara för alla.  

Vår strategi framåt är att ”med oberoende och engagemang snabbt ge hela bilden”. Här ryms fundament som jag är säker på krävs för att värna och öka förtroendet för nyhetsverksamheten: transparens och fler perspektiv.  

Ett exempel vi diskuterat internt är en artikel där kommunen kritiserades för att ha nekat en tvååring vegankost. Det var inget fel på reportaget men det finns fler vinklar. En annan är att ifrågasätta om kommunen verkligen är skyldig att erbjuda vegankost, vilket vi också senare rapporterade. 

Här ett par färska exempel på hur vi försöker jobba med transparens och fler perspektiv: 

Agenda har i tv-sändningarna börjat beskriva gästernas bakgrund för att skapa en förståelse för varför just de är utvalda. På ”nyhetsbloggen Länk till annan webbplats.” motiveras urval och ämnen i Agenda utförligt, senast i söndags berättade redaktionen om ungdomarna som debatterade klimatet med politiker. På nyhetsbloggen motiveras också utgivarbeslut och andra svåra publicistiska avväganden.  

När riksnyheterna avslöjade att Pär Nuder ombads lämna sin post som ordförande för Skistar fanns snart också en artikel Länk till annan webbplats. där personer i andra styrelser där Nuder varit verksam vittnar om att Nuder aldrig uppträtt olämpligt. De ”känner inte igen bilden av Pär som tecknas i media”. 

När de samstämmiga uppgifterna i en artikel om att IS-rekryteraren Mikael Skråmo gripits i Syrien ifrågasätts publiceras genast en ny artikel Länk till annan webbplats. om förvirringen kring hans förehavanden istället för att avvakta tills läget klarnat. Sedan kan vi också som första redaktionen berätta att han sägs ha avlidit.  

I direktsända nyhetslägen som i Utrecht och Christchurch sänder vi omedelbart och redovisar minut för minut både vad vi vet och vad vi inte vet. Vi berättar hur vi jobbar med att verifiera uppgifter.  

Till förtroende finns inga genvägar, och fler perspektiv handlar också om närvaro. SVT utökade nyligen och finns på ytterligare tre orter i Sverige. Två suveräna och prisbelönta exempel lokalt är när SVT Nyheter Skåne berättar om ”all inclusive” för gängkriminella Länk till annan webbplats. eller – i ett angränsande tema – när SVT Nyheter Uppsala granskar gängkriminaliteten och skjutningarna i området. Länk till annan webbplats.

Närheten stärks av möten med publiken Länk till annan webbplats.och dialog. SVT Nyheter Dalarna tar i veckan publikens hjälp att granska hur samhället hanterar rattfyllerister och notoriska trafikförbrytare Länk till annan webbplats.. Detta efter dödsolyckan i Orsa där en 14-årig flicka kördes ihjäl av en person som saknade körkort och som flera gånger dömts för rattfylleri.

Digitaliseringen ger nya möjligheter till transparens och fler perspektiv och jag är säker på att det bidrar till att förtroendet för våra nyheter ökar online, i alla åldrar och oavsett vilket riksdagsparti man sympatiserar med enligt en Novus-undersökning som SVT beställde efter valet. Ett glädjande kvitto från publiken var att förtroende för våra digitala tjänster online ökade med 20 procentenheter bland förstagångsväljare, från 53 % valet 2014 till hela 73% 2018. Det är en sensationell ökning och bidragande var våra nationella och lokala valkompasser. Hela 4 av 10 svenskar gjorde en av våra kompasser och gav dem skyhögt betyg. Nu sliter vi med EU-valkompasserna som vi hoppas blir lika uppskattade. Och när Uppdrag granskning avslöjar hur Swedbank medverkat till penningtvätt visualiseras avslöjandet av våra skickliga datajournalister Länk till annan webbplats.på ett sätt som gör både frågan begripligare och vår research öppet tillgängligare.

Förtroende är på en och samma gång grundmurat och skört. Vi måste klara att både förvalta den goda journalistiken och tänka nytt i takt med att omvärlden och publikens beteenden förändras. 

Ökningen i barometern är glädjande. Vi har en strategi framåt men det innebär inte att vägen kommer vara rak eller enkel. Förtroende måste förtjänas varje dag. 

Anne Lagercrantz