SVT beslutar om restriktiv hållning till sponsring från spelbolag

Vd Hanna Stjärne skärper SVT:s hållning när det gäller sponsring från spelbolag.

Spelbolag kommer inte att kunna vara sponsorer för Melodifestivalevenemanget från och med 2020.  I samband med SVT:s sportevenemang råder redan i dag restriktivitet, och vi ser nu över hur vi på ett bra sätt kan skärpa regelverket ytterligare.

Bakgrunden är att en omreglering av spelmarknaden i Sverige gjort att fler spelbolag kan skaffa licens. I och med det finns inga formella hinder för något spelbolag med licens att sponsra SVT:s evenemang. Men eftersom spelannonseringen i samhället kraftigt ökat i omfattning och SVT på flera evenemang bland annat har många barn i publiken inskärper vi nu vikten av restriktivitet. I de fall där SVT kan styra alla delar, som i fallet med Melodifestivalen, kommer vi avstå helt från att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020. Eftersom pågående avtal ska respekteras, innebär det att spelbolaget Maria Casino kommer att synas på turnén i år (det har aldrig varit aktuellt att Maria Casinos sponsorskyltar ska synas i tv-rutan, utan de finns enbart på plats i arenorna). 

När det gäller sportevenemang är frågan mer komplex. Redan idag är SVT restriktiva och tillåter endast ett spelbolag med godkänd licens som sponsor per evenemang. Vi ska nu se hur vi kan öka restriktiviteten, men vi kan inte utesluta att spelbolag kan förekomma som sponsor, bland annat eftersom SVT inte kan bestämma vilka sponsorer som idrottsförbund och rättighetsinnehavare till stora evenemang väljer. Den självklara utgångspunkten för oss är att sända stora sportevenemang som kan nå alla i Sverige på ett ansvarsfullt sätt.

Hanna Stjärne, vd SVT