SVT beslutar om restriktiv hållning till sponsring från spelbolag
Vd Hanna Stjärne skärper SVT:s hållning när det gäller sponsring från spelbolag.
Spelbolag kommer inte att kunna vara sponsorer för Melodifestivalevenemanget från och med 2020. I samband med SVT:s sportevenemang råder redan i dag restriktivitet, och vi ser nu över hur vi på ett bra sätt kan skärpa regelverket ytterligare.
Bakgrunden är att en omreglering av spelmarknaden i Sverige gjort att fler spelbolag kan skaffa licens. I och med det finns inga formella hinder för något spelbolag med licens att sponsra SVT:s evenemang. Men eftersom spelannonseringen i samhället kraftigt ökat i omfattning och SVT på flera evenemang bland annat har många barn i publiken inskärper vi nu vikten av restriktivitet. I de fall där SVT kan styra alla delar, som i fallet med Melodifestivalen, kommer vi avstå helt från att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020. Eftersom pågående avtal ska respekteras, innebär det att spelbolaget Maria Casino kommer att synas på turnén i år (det har aldrig varit aktuellt att Maria Casinos sponsorskyltar ska synas i tv-rutan, utan de finns enbart på plats i arenorna).
När det gäller sportevenemang är frågan mer komplex. Redan idag är SVT restriktiva och tillåter endast ett spelbolag med godkänd licens som sponsor per evenemang. Vi ska nu se hur vi kan öka restriktiviteten, men vi kan inte utesluta att spelbolag kan förekomma som sponsor, bland annat eftersom SVT inte kan bestämma vilka sponsorer som idrottsförbund och rättighetsinnehavare till stora evenemang väljer. Den självklara utgångspunkten för oss är att sända stora sportevenemang som kan nå alla i Sverige på ett ansvarsfullt sätt.
Hanna Stjärne, vd SVT
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg