Salongen – nya produktionsformer för nya perspektiv och publiker
Salongen är en tävlingsreality där åtta unga, lovande frisörer från hela landet under sju veckor får olika utmaningar som testar deras hantverkskunnande och kreativitet enligt internationella tävlingsregler.
Medverkande frisörer i Salongen Foto: Janne Danielsson/SVT
Men för att vara en toppfrisör behöver man också vara bra på att möta kunderna och se till att de blir nöjda med sina frisyrer. Detta testar vi också de tävlande på genom att Salongen är öppen för vem som helst under tre timmar varje dag. Kunderna får poängsätta sina klippningar och frisörerna tar med sig poängen in i tävlingen. Det här momentet direktsänds på SVT Play i ett långt program, inspirerat av Musikhjälpen, med mycket musik och överraskningar.
Salongen är utvecklat av SVT i Göteborg och testar (förutom ett nytt format och tilltal till en yngre målgrupp) också helt nya produktionsmetoder. Alla program produceras med en så kallad "fixed rig", där över 30 olika kameror fångar snacket och hela processen i varje frisörstol. Vardagsprogrammen är direktsända medan tävlingsprogrammen spelas in i omgångar under veckan, redigeras under helgen och publiceras söndagkväll i SVT Play. Det här är för oss en helt ny produktionsprocess och hittills har vi klarat utmaningen med långa direktsändningar och snabba puckar.
Själv blir jag glad av att se hur vi ger en möjlighet för de begåvade och roliga deltagarna att visa vilka de är och vad de kan – men också över chansen att lyssna på överraskande samtal om allt mellan himmel och jord – från uteställen, fåfänga och filmer till adoptioner, ADHD och gruvdrift i Kiruna. Hos både deltagare och kunder finns en självklar mångfald som berikar SVT:s utbud.
En av SVT:s utmaningar är just att öka det personliga värdet hos de som i allt mindre utsträckning tar del av vårt utbud. Med Salongen hoppas vi nå de unga – kanske främst tjejer i 20-årsåldern - de som sällan får sina intressen speglade i SVT:s program.
Gå in och kolla på Play, besök Salongen och följ Cindy, Leart, Magnus, Eila och de andra de duktiga frisörerna när tävlingen drar igång. Lyssna på snacket med kunderna och kolla in hur vi kan producera TV på ett helt nytt sätt!
- PUBLICERAD 9 Okt 2018 - 15.55
- Peter Nyrén, programbeställare
-
Så har SVT förbättrat hörbarheten och utvecklat tjänsten Tydligare tal
Dålig hörbarhet i tv har länge frustrerat många tittare. Det har varit ett av de vanligaste klagomålen till SVT genom åren vilket ledde till idén att ... Blogg -
Dubblerade besök på SVT:s nyhetstjänst jämfört med förra EU-valet
Intresset för EU-valet var långt ifrån svalt, visar färska siffror. På SVT:s nyhetstjänst dubblerades besöken jämfört med förra EU-valet och rekordmån... Blogg -
SVT direkttextar med AI
Direkttextning med hjälp av AI i broadcast och online är SVT:s nästa steg för ökad tillgänglighet på ett nytt sätt. Blogg -
Dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet
Det spekuleras mycket kring dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet där ett av paren väljer att avbryta experimentet. SVT vill därför klargöra nå... Blogg -
Public service-kommittén klar - men oenig i centrala frågor
SVT ska även i fortsättningen erbjuda ett brett utbud. SVT ges också ett moderniserat teknikneutralt uppdrag att möta publiken på de sätt som människo... Blogg -
I SVT:s serie 30 dagar i fängelse skildras livet bakom murarna
SVT:s prisbelönte fotograf Christoffer Hjalmarsson har frivilligt suttit 30 dagar i fängelse. Programbeställare Helena Olsson skriver om varför SVT gö... Blogg