Salongen – nya produktionsformer för nya perspektiv och publiker
Salongen är en tävlingsreality där åtta unga, lovande frisörer från hela landet under sju veckor får olika utmaningar som testar deras hantverkskunnande och kreativitet enligt internationella tävlingsregler.
Men för att vara en toppfrisör behöver man också vara bra på att möta kunderna och se till att de blir nöjda med sina frisyrer. Detta testar vi också de tävlande på genom att Salongen är öppen för vem som helst under tre timmar varje dag. Kunderna får poängsätta sina klippningar och frisörerna tar med sig poängen in i tävlingen. Det här momentet direktsänds på SVT Play i ett långt program, inspirerat av Musikhjälpen, med mycket musik och överraskningar.
Salongen är utvecklat av SVT i Göteborg och testar (förutom ett nytt format och tilltal till en yngre målgrupp) också helt nya produktionsmetoder. Alla program produceras med en så kallad "fixed rig", där över 30 olika kameror fångar snacket och hela processen i varje frisörstol. Vardagsprogrammen är direktsända medan tävlingsprogrammen spelas in i omgångar under veckan, redigeras under helgen och publiceras söndagkväll i SVT Play. Det här är för oss en helt ny produktionsprocess och hittills har vi klarat utmaningen med långa direktsändningar och snabba puckar.
Själv blir jag glad av att se hur vi ger en möjlighet för de begåvade och roliga deltagarna att visa vilka de är och vad de kan – men också över chansen att lyssna på överraskande samtal om allt mellan himmel och jord – från uteställen, fåfänga och filmer till adoptioner, ADHD och gruvdrift i Kiruna. Hos både deltagare och kunder finns en självklar mångfald som berikar SVT:s utbud.
En av SVT:s utmaningar är just att öka det personliga värdet hos de som i allt mindre utsträckning tar del av vårt utbud. Med Salongen hoppas vi nå de unga – kanske främst tjejer i 20-årsåldern - de som sällan får sina intressen speglade i SVT:s program.
Gå in och kolla på Play, besök Salongen och följ Cindy, Leart, Magnus, Eila och de andra de duktiga frisörerna när tävlingen drar igång. Lyssna på snacket med kunderna och kolla in hur vi kan producera TV på ett helt nytt sätt!
- PUBLICERAD 9 Okt 2018 - 15.55
- Peter Nyrén, programbeställare
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg