När samhället sätts på prov
SVT:s vd Hanna Stjärne om mediebevakningen av sommarens skogsbränder. Enligt en ny undersökning från Novus hade de boende i de branddrabbade områdena högst förtroende för public service bevakning.
Sommaren var överflödande varm och nyhetsintensiv. Brandrök och oro blev många svenskars följeslagare. Ett stort antal bodde nära bränderna och var direkt berörda, andra hade vänner och familj som var drabbade. Människor över hela Sverige följde rapporteringen på håll som ”vanliga” nyhetskonsumenter. En sak är tydlig: extremt väder och bränder skapar ett omfattande och ibland akut informationsbehov.
Hur fick svenskarna veta vad som hade hänt? Hur tog de del av nyhetsrapporteringen? Opinionsinstitutet Novus har på uppdrag av SVT och Sveriges Radio undersökt saken. Några saker sticker ut: ”Vanlig tv” och ”Vanlig radio” var tillsammans med ”Tidning i mobilen” de huvudsakliga källorna till information. Bland de som var direkt berörda av bränderna var ”Vanlig tv” och ”Vanlig radio” den främsta källan. Boenden i de drabbade områdena uppgav att SVT och P4 gav den bästa informationen om bränderna och deras utveckling.
Novus-undersökningen ger intressant vägledning om vad som är viktigt för svenskarna under stora nyhetshändelser. Man vill ha snabb information, trygghet och stöd, man vill ta del av människors egna berättelser och man vill ha granskning och fördjupning. Samtliga dessa behov ansåg svenska folket att SVT och P4 bäst hjälpte till med. SVT var källan som de boende i brandområdena litade mest på, tätt följd av P4.
Undersökningen bekräftar att vid stora nyhetshändelser, då söker man sig till public service. Framförallt SVT, med P4 på andra plats, står starka som informationskanaler men även sociala medier spelar en viktig roll, inte minst när det gäller möjligheten att själv lämna information.
SVT har ett säkerhets- och beredskapsuppdrag som sträcker sig från VMA, Viktigt meddelande till allmänheten (ett varningssystem som används vid olyckor och allvarliga händelser) till att vi har en särskild funktion om det värsta skulle inträffa – om Sverige skulle hamna i en krigssituation. För att vi ska kunna uppfylla beredskapsuppdraget behöver publiken ha många vägar till SVT, via olika plattformar. Nästan nio av tio i Sverige tittar på något från SVT varje vecka, långt mer än för andra medieföretag, och de allra flesta tittar både på ”vanlig tv” och SVT Play eller SVT Nyheter online. De senaste åren har också den grupp som väljer att bara ta del av SVT digitalt vuxit oerhört snabbt och närmar sig 1,5 miljoner svenskar varje vecka. Det märktes tydligt under skogsbränderna i somras. Då slog SVT:s digitala nyhetstjänster alla tiders användarrekord.
SVT finns på 34 orter runtom i landet, från Kiruna och Övertorneå i norr till Malmö och Karlskrona i söder. Public service finmaskiga nät har möjlighet att fånga upp röster från hela Sverige och fungerar som en samlande kraft. Det blir viktigare och viktigare – inte minst när skogarna brinner, hus och hem hotas eller när samhället sätts på prov på andra sätt.
Här kan du läsa hela undersökningen Pdf, 1.5 MB.
Undersökningen är byggd på 3702 intervjuer, som har genomförts mellan 31 juli och 17 augusti 2018.
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg