Föreställningarna i Kulturstudion har en sammanlagd publik på över 11 miljoner
Jag kommer aldrig att glömma min första stora teaterupplevelse. Det var i tonåren, och den skakade om mig så att jag inte var mig lik på flera veckor. Om det inte lät så överdrivet skulle jag säga att det nog var i det ögonblicket mitt kulturintresse väcktes på allvar.
Man kan verkligen inte säga att jag var särskilt teatervan, min erfarenhet inskränkte sig till några plågsamma gästspel i skolan. Bl a minns jag en oändlig Romeo och Julia där det unga kärleksparet var i medelåldern och Julia talade bred västmanländska och hade hennafärgat hår med en ful utväxt.
Det här var något helt annat, och teaterupplevelsen råkade inträffa hemma i vårt eget vardagsrum. Det var Tv-teatern som gav en pjäs som hette Modet att Döda. Jag hade aldrig sett något liknande, människorna i pjäsen, en far och en son, var så verkliga att min egen tonårstillvaro bleknade och försvann. När eftertexterna rullade satt jag som förstelnad. Pappa berättade att pjäsen var skriven av en som hette Lars Norén.
Kanske är det här en av anledningarna till att jag är så enormt stolt över vårt kulturutbud på lördagkvällarna. Här bjuder vi publiken på det bästa från landets – och utlandets- scener, varje vecka året om. Teater. Musik. Dans. Opera. Allt snillrikt paketerat inom ramen för Kulturstudion, där de inbjudna gästerna generöst delar med sig av kunskap och ingångar till allt som visas
Är inte detta något väldigt smalt tänker ni? I själva verket finns det ingen scen i landet som kan mäta sig med Kulturstudions publiksiffror, inte ens om man lägger ihop dem allihop. 2017 nådde föreställningarna i Kulturstudion en sammanlagd publik på över 11 miljoner tittare. 11 miljoner! Detta kan jämföras med Dramatens besökarantal under ett år- 209 tusen besökare/år. Eller Stockholmsoperan – 297 tusen besökare/år.
Och publiken, som ibland skriver till oss och berättar att de klär upp sig precis som till en riktig premiär och skålar i mousserande vin där hemma i soffan, är SVTs kanske mest entusiastiska. Att tillgängliggöra kulturupplevelser är en viktig uppgift för oss som public service, och inte bara för att det står så i vårt sändningstillstånd.
Och vad vet man? Kanske sitter det en vilsen tonåring i ett vardagsrum någonstans i Sverige och får en upplevelse hen aldrig glömmer.
- PUBLICERAD 7 Maj 2018 - 15.55
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg