Föreställningarna i Kulturstudion har en sammanlagd publik på över 11 miljoner
Ella Petersson och Malin Jacobson Båth. Foto: Janne Danielsson/SVT
Jag kommer aldrig att glömma min första stora teaterupplevelse. Det var i tonåren, och den skakade om mig så att jag inte var mig lik på flera veckor. Om det inte lät så överdrivet skulle jag säga att det nog var i det ögonblicket mitt kulturintresse väcktes på allvar.
Man kan verkligen inte säga att jag var särskilt teatervan, min erfarenhet inskränkte sig till några plågsamma gästspel i skolan. Bl a minns jag en oändlig Romeo och Julia där det unga kärleksparet var i medelåldern och Julia talade bred västmanländska och hade hennafärgat hår med en ful utväxt.
Det här var något helt annat, och teaterupplevelsen råkade inträffa hemma i vårt eget vardagsrum. Det var Tv-teatern som gav en pjäs som hette Modet att Döda. Jag hade aldrig sett något liknande, människorna i pjäsen, en far och en son, var så verkliga att min egen tonårstillvaro bleknade och försvann. När eftertexterna rullade satt jag som förstelnad. Pappa berättade att pjäsen var skriven av en som hette Lars Norén.
Kanske är det här en av anledningarna till att jag är så enormt stolt över vårt kulturutbud på lördagkvällarna. Här bjuder vi publiken på det bästa från landets – och utlandets- scener, varje vecka året om. Teater. Musik. Dans. Opera. Allt snillrikt paketerat inom ramen för Kulturstudion, där de inbjudna gästerna generöst delar med sig av kunskap och ingångar till allt som visas
Är inte detta något väldigt smalt tänker ni? I själva verket finns det ingen scen i landet som kan mäta sig med Kulturstudions publiksiffror, inte ens om man lägger ihop dem allihop. 2017 nådde föreställningarna i Kulturstudion en sammanlagd publik på över 11 miljoner tittare. 11 miljoner! Detta kan jämföras med Dramatens besökarantal under ett år- 209 tusen besökare/år. Eller Stockholmsoperan – 297 tusen besökare/år.
Och publiken, som ibland skriver till oss och berättar att de klär upp sig precis som till en riktig premiär och skålar i mousserande vin där hemma i soffan, är SVTs kanske mest entusiastiska. Att tillgängliggöra kulturupplevelser är en viktig uppgift för oss som public service, och inte bara för att det står så i vårt sändningstillstånd.
Och vad vet man? Kanske sitter det en vilsen tonåring i ett vardagsrum någonstans i Sverige och får en upplevelse hen aldrig glömmer.
- PUBLICERAD 7 Maj 2018 - 15.55
-
Så har SVT förbättrat hörbarheten och utvecklat tjänsten Tydligare tal
Dålig hörbarhet i tv har länge frustrerat många tittare. Det har varit ett av de vanligaste klagomålen till SVT genom åren vilket ledde till idén att ... Blogg -
Dubblerade besök på SVT:s nyhetstjänst jämfört med förra EU-valet
Intresset för EU-valet var långt ifrån svalt, visar färska siffror. På SVT:s nyhetstjänst dubblerades besöken jämfört med förra EU-valet och rekordmån... Blogg -
SVT direkttextar med AI
Direkttextning med hjälp av AI i broadcast och online är SVT:s nästa steg för ökad tillgänglighet på ett nytt sätt. Blogg -
Dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet
Det spekuleras mycket kring dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet där ett av paren väljer att avbryta experimentet. SVT vill därför klargöra nå... Blogg -
Public service-kommittén klar - men oenig i centrala frågor
SVT ska även i fortsättningen erbjuda ett brett utbud. SVT ges också ett moderniserat teknikneutralt uppdrag att möta publiken på de sätt som människo... Blogg -
I SVT:s serie 30 dagar i fängelse skildras livet bakom murarna
SVT:s prisbelönte fotograf Christoffer Hjalmarsson har frivilligt suttit 30 dagar i fängelse. Programbeställare Helena Olsson skriver om varför SVT gö... Blogg