Edit blir SVTs populärkulturella flaggskepp
Snart är det nya året här, och det kommer att innebära flera stora förändringar på kulturområdet.
Från årsskiftet slås kulturprogrammen Kobra och Edit samman för att skapa bästa tänkbara utbud för publiken. Satsningen kommer att gå under namnet Edit och ha sitt fokus på populärkultur och spännande trender och tendenser i samtiden.
Varför? För att vi vill förena det bästa från två världar, Kobras starka berättande och Edits känsla för fenomen i samtiden, och skapa något både nyskapande och lyxigt för publiken. Utbudet är ju oändligt i dag, publiken är kräsen och nöjer sig inte med mindre än det bästa, så det bästa är just vad vi vill ge dem.
Edit kommer att dyka upp i flera former på Svt Play, bland annat som en månadsutgåva med extra premiumkänsla året runt. Att hitta nya berättarformer för att stärka kulturen för publiken online är en viktig uppgift för oss. För den som föredrar att titta på traditionellt sätt, kommer programmen från Edit att sändas även i Svt 2.
Betyder detta att Kobra försvinner? Ja, i sin nuvarande form. Vi kan förstå att många som följt Kobra under de senaste 17 åren, blir besvikna. Kobra har varit ett unikt och stilbildande program som har älskats av publiken under snart två decennier. Men vår förhoppning är att Kobras fans kommer att uppskatta även den nya satsningen.
En annan nyhet är Kulturveckan som har premiär i januari, ett aktuellt samtalsprogram för alla som är intresserade av vad som händer i samtiden och kulturen. Inte minst de senaste veckornas omvälvande debatt om #metoo visar att vi länge saknat en arena där vi kan samla röster och perspektiv på vår tids mest spännande frågor.
Fler nyheter på kulturområdet kommer vi att presentera lite senare i vår. Övriga kulturprogram som Kulturstudion, Babel, K Special, Kulturnyheterna och Sverige! kommer att sändas som vanligt under nästa år.
- PUBLICERAD 11 Dec 2017 - 15.44
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg