Vad gör SVT i sociala medier?
Då och då får vi frågor från tittare eller journalister om varför SVT finns i sociala medier. Ger vi bort vårt innehåll till globala jättar? Det korta svaret är "nej - vi marknadsför våra egna plattformar". Men frågan är komplicerad och visst finns det undantag.
SVT finns i sociala medier för att marknadsföra vårt innehåll och våra tjänster och se till att vi uppfyller vårt uppdrag att vara relevanta för hela Sveriges befolkning. Vi vill att publiken ska känna till det utbud vi har och att alla ska hitta något som kan vara intressant för dem. SVT finns idag på sociala medie-plattformar som Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Vissa SVT-initiativ kan man också hitta på Snapchat. Syftet med marknadsföringen är att leda tittarna till SVT:s egna ytor online eller i broadcast. Sociala medier ger oss också en möjlighet att bedriva dialog med våra tittare, och vi strävar efter att vara lätta att hitta och lätta att prata med.
Generellt ger vi inte bort innehåll i sociala medier. Det vi publicerar på Facebook, Twitter, Instagram, Youtube och Snapchat läggs ut där i marknadsföringssyfte. Vi lägger därför inte ut hela program, utan marknadsför våra program med klipp och länkar i sociala medier.
I sällsynta fall gör SVT undantag från marknadsföringsregeln för att testa att nå vissa publiksegment med unikt programinnehåll i sociala medier. Ett exempel är SVT Edit, som gör klipp i sociala medier för att nå en ung målgrupp där många ännu inte hittat till SVT. Random Mix är ett annat exempel, där delar av livesändningar sänds parallellt på YouTube vid sidan av SVT Play. Detta för att testa att nå en publik som inte rör sig på SVT:s egna plattformar.
Sociala medier är en del av SVT:s totala marknadsföring som även sker i form av trailers och annonsering genom stortavlor och annonskampanjer. Vi använder även en mindre del av vår annonsbudget för att uppnå en mer nischad målgruppsträff i sociala medier. SVT satsar dock primärt på att nå en förtjänad räckvidd i sociala medier genom att skapa relevant och intressant marknadsföringsmaterial.
Att ett företag med uppdraget att nå hela befolkningen inte alls skulle finnas i sociala medier är otänkbart. Vi måste göra vårt innehåll känt utan att för den delen vara beroende av de sociala medie-jättarna. Fler ska få kännedom om att SVT finns för att ta del av vårt innehåll på våra egna plattformar.
-
Så har SVT förbättrat hörbarheten och utvecklat tjänsten Tydligare tal
Dålig hörbarhet i tv har länge frustrerat många tittare. Det har varit ett av de vanligaste klagomålen till SVT genom åren vilket ledde till idén att ... Blogg -
Dubblerade besök på SVT:s nyhetstjänst jämfört med förra EU-valet
Intresset för EU-valet var långt ifrån svalt, visar färska siffror. På SVT:s nyhetstjänst dubblerades besöken jämfört med förra EU-valet och rekordmån... Blogg -
SVT direkttextar med AI
Direkttextning med hjälp av AI i broadcast och online är SVT:s nästa steg för ökad tillgänglighet på ett nytt sätt. Blogg -
Dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet
Det spekuleras mycket kring dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet där ett av paren väljer att avbryta experimentet. SVT vill därför klargöra nå... Blogg -
Public service-kommittén klar - men oenig i centrala frågor
SVT ska även i fortsättningen erbjuda ett brett utbud. SVT ges också ett moderniserat teknikneutralt uppdrag att möta publiken på de sätt som människo... Blogg -
I SVT:s serie 30 dagar i fängelse skildras livet bakom murarna
SVT:s prisbelönte fotograf Christoffer Hjalmarsson har frivilligt suttit 30 dagar i fängelse. Programbeställare Helena Olsson skriver om varför SVT gö... Blogg