SVT bemöter ledare i SvD om ekonomijournalistik
Mats Olin och Timbro har presenterat ett ohederligt försök att misstänkliggöra SVT:s nyhetsutbud. De påstår att de kan dra slutsatser kring SVT:s samlade utbud kring bland annat jobb, bostäder och företagande genom att undersöka vad fyra enskilda reportrar på SVT publicerat under ett år. Fyra reportrar som dessutom är några av redaktionens främsta, prisvinnande och grävande journalister. De namngivna reportrarna har bland annat varit involverade i det uppmärksammade internationella avslöjandet kring de så kallade Panamadokumenten, PPM och avslöjande om att svenska storföretag undviker skatt.
Men det är naturligtvis bara en liten del av SVT:s totala rapportering. När vi gör en egen snabb sökning hittar vi över 300 artiklar om bostäder, nästan 200 träffar på arbetslöshet och lika många kring nyanlända och jobb och enkla jobb. Sökning på ordet bostadsbubbla ger ett hundratal träffar. Listan kan göras längre.
SVT har en hel redaktion i Stockholm och närmare 400 journalister på 33 orter i hela landet som arbetar gemensamt med bland annat de här frågorna. Det är ofta våra lokala journalister som belyser villkor för exempelvis småföretagare.
Det här har vi informerat Mats Olin om när han ville ha kommentarer kring sin ”undersökning”. Men det har inte stoppat honom från att publicera sina slutsatser.
Vi välkomnar alltid en diskussion om vår journalistik. Vi vet också att det finns ett stort intresse för ekonomifrågor och med bland annat våra publikundersökningar som grund diskuterar vi hur ekonomijournalistiken ska utvecklas.
Men för att det ska vara möjligt att föra en seriös diskussion behöver det bygga på hela bilden. Vi är medvetna om att Timbro driver opinionsbildning, men det som överraskar här är att organisationen nu skriver in sig bland dem som på bristande underlag försöker misstänkliggöra medier.
Ulf Johansson, programchef SVT Nyheter
Anne Lagercrantz, chef nyhetsdivisionen SVT
- PUBLICERAD 22 Jun 2017 - 13.21
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg