Viktig uppgift visa ny opinionsbildning
SVT Nyheters ansvarige utgivare om opinionsbildning i sociala medier.
Foto: Timur Emek/TT
På svtnyheter.se har vi gjort en bred genomgång av olika exempel och också vilka följder den nya opinionsbildningen kan få. Vi har låtit ansvariga på polisen beskriva vilka problem Facebooksidan Stöd svenska polisen innebär för polisorganisationen. Vi har också visat att just den sidan betalar för att inläggen ska synas i flödet hos socialdemokraternas följare.
Vi har också belyst Facebooksidan Rädda vården som är en annan snabbt växande Facebooksida och vars inlägg delas av Stöd svenska polisen. Vi har också redovisat att det är den förre moderatpolitikern Fredrik Antonsson som driver sidan.
Den publiceringen Länk till annan webbplats. har SVT fått kritik för. Men det är viktigt att påpeka att Fredrik Antonsson redan tidigare i sin egen blogg Iotakt och på sin öppna Facebooksida upprepade gånger uppmanat sina följare att bli medlemmar i Rädda vården. På den Facebooksida som är kopplad till bloggen Iotakt beskriver han sig som en politisk bloggare som fungerar som ”en gränslös och viral ledarsida på metamfetamin”. Det är i den egenskapen som politisk opinionsbildare med flera plattformar under olika varumärken, som SVT Nyheter ställt frågor till honom.
Vår ambition med hela den här publiceringen har som sagt varit att visa på olika exempel på den här nya formen av opinionsbildning. Rädda vården är ett sådant exempel och i vår publicering har också Fredrik Antonsson fått utveckla sin syn på varför han startat sidan och vad han vill med den.
Vi har dessutom låtit olika aktörer inom vården kommentera Länk till annan webbplats. sidan och berätta hur de ser på innehållet. Min uppfattning är att det är en viktig uppgift för public service att undersöka och rapportera om de nya vägar som opinionsbildningen tagit. Vi har bara sett början på den här utvecklingen, under valåret nästa år kommer vi med all säkerhet möta ännu fler exempel och ännu fler nya metoder i användningen av bland annat sociala medier i opinionsbildningen.
- PUBLICERAD 3 Apr 2017 - 16.12
-
Så har SVT förbättrat hörbarheten och utvecklat tjänsten Tydligare tal
Dålig hörbarhet i tv har länge frustrerat många tittare. Det har varit ett av de vanligaste klagomålen till SVT genom åren vilket ledde till idén att ... Blogg -
Dubblerade besök på SVT:s nyhetstjänst jämfört med förra EU-valet
Intresset för EU-valet var långt ifrån svalt, visar färska siffror. På SVT:s nyhetstjänst dubblerades besöken jämfört med förra EU-valet och rekordmån... Blogg -
SVT direkttextar med AI
Direkttextning med hjälp av AI i broadcast och online är SVT:s nästa steg för ökad tillgänglighet på ett nytt sätt. Blogg -
Dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet
Det spekuleras mycket kring dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet där ett av paren väljer att avbryta experimentet. SVT vill därför klargöra nå... Blogg -
Public service-kommittén klar - men oenig i centrala frågor
SVT ska även i fortsättningen erbjuda ett brett utbud. SVT ges också ett moderniserat teknikneutralt uppdrag att möta publiken på de sätt som människo... Blogg -
I SVT:s serie 30 dagar i fängelse skildras livet bakom murarna
SVT:s prisbelönte fotograf Christoffer Hjalmarsson har frivilligt suttit 30 dagar i fängelse. Programbeställare Helena Olsson skriver om varför SVT gö... Blogg