Behovet av oberoende journalistik större än någonsin
Public service-bolagens vd:ar i gemensamt inlägg. Texten även publicerad i Svenska Dagbladet.
Medie-vd:arnas utspel Länk till annan webbplats.i SVD saknar samhälls- och publikperspektivet. Idag är nätet en av de främsta arenorna för det demokratiska samtalet, och behovet av saklig och oberoende journalistik på internet har aldrig varit större. Vi ser att debatten polariseras och att desinformation lätt får fäste.
Public service och kommersiell media behöver i detta läge göra gemensam sak för att bibehålla svenska folkets förtroende för seriösa medier. Svenska folket behöver MER opartisk och saklig journalistik på nätet, inte mindre. Desinformation, polarisering och bristande tilltro till media riskerar att underminera demokratin. Det är på allvar nu. I våra samtal med lyssnarna och tittarna märker vi att många är oroade över denna utveckling och att de vill ha ännu mer från oss. Vår publik finns i allt högre utsträckning på nätet, och utvecklingen går i svindlande hastighet.
Processen kring sändningstillstånden är ett viktigt tillfälle att diskutera public services roll. Vi välkomnar den debatten. Att i detta läge verka för att inskränka public service och hävda att vårt uppdrag ska begränsas till marknätssändningar, det är inte att ta ett samhällsansvar. Det är att blunda för en utveckling där mycket av det som vi kanske tar för givet, som det demokratiska samtalet, står på spel.
Dessutom skjuter man åt fel håll: den senaste stora oberoende undersökningen om public services marknadspåverkan konstaterade att vi i huvudsak har en positiv inverkan på mediemarknaden. Mer än hälften av medlen för public service går redan idag till externa aktörer, inte minst fristående produktionsbolag och utomstående medverkande.
Som enda exempel på hur public service ”konkurrerar” hänvisar debattörerna till en annonsering som skedde av misstag, där SVT:s Facebook-konto i en post köpte synlighet hos Sportbladets läsare till en kostnad av cirka 700 kronor. Vi ska inte rikta våra inlägg mot andra varumärkens följare. Här blev det fel men det är viktigt att vara medveten om proportionerna i debatten.
Låt oss istället ytterligare utveckla vårt samarbete. Vi behövs alla och har ett viktigt jobb att göra framöver för att stärka journalistiken och vårt demokratiska samhälle.
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio
Hanna Stjärne, vd SVT
Christel Tholse Willers, vd Utbildningsradion
-
Så har SVT förbättrat hörbarheten och utvecklat tjänsten Tydligare tal
Dålig hörbarhet i tv har länge frustrerat många tittare. Det har varit ett av de vanligaste klagomålen till SVT genom åren vilket ledde till idén att ... Blogg -
Dubblerade besök på SVT:s nyhetstjänst jämfört med förra EU-valet
Intresset för EU-valet var långt ifrån svalt, visar färska siffror. På SVT:s nyhetstjänst dubblerades besöken jämfört med förra EU-valet och rekordmån... Blogg -
SVT direkttextar med AI
Direkttextning med hjälp av AI i broadcast och online är SVT:s nästa steg för ökad tillgänglighet på ett nytt sätt. Blogg -
Dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet
Det spekuleras mycket kring dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet där ett av paren väljer att avbryta experimentet. SVT vill därför klargöra nå... Blogg -
Public service-kommittén klar - men oenig i centrala frågor
SVT ska även i fortsättningen erbjuda ett brett utbud. SVT ges också ett moderniserat teknikneutralt uppdrag att möta publiken på de sätt som människo... Blogg -
I SVT:s serie 30 dagar i fängelse skildras livet bakom murarna
SVT:s prisbelönte fotograf Christoffer Hjalmarsson har frivilligt suttit 30 dagar i fängelse. Programbeställare Helena Olsson skriver om varför SVT gö... Blogg