Behovet av oberoende journalistik större än någonsin
Public service-bolagens vd:ar i gemensamt inlägg. Texten även publicerad i Svenska Dagbladet.
Medie-vd:arnas utspel Länk till annan webbplats.i SVD saknar samhälls- och publikperspektivet. Idag är nätet en av de främsta arenorna för det demokratiska samtalet, och behovet av saklig och oberoende journalistik på internet har aldrig varit större. Vi ser att debatten polariseras och att desinformation lätt får fäste.
Public service och kommersiell media behöver i detta läge göra gemensam sak för att bibehålla svenska folkets förtroende för seriösa medier. Svenska folket behöver MER opartisk och saklig journalistik på nätet, inte mindre. Desinformation, polarisering och bristande tilltro till media riskerar att underminera demokratin. Det är på allvar nu. I våra samtal med lyssnarna och tittarna märker vi att många är oroade över denna utveckling och att de vill ha ännu mer från oss. Vår publik finns i allt högre utsträckning på nätet, och utvecklingen går i svindlande hastighet.
Processen kring sändningstillstånden är ett viktigt tillfälle att diskutera public services roll. Vi välkomnar den debatten. Att i detta läge verka för att inskränka public service och hävda att vårt uppdrag ska begränsas till marknätssändningar, det är inte att ta ett samhällsansvar. Det är att blunda för en utveckling där mycket av det som vi kanske tar för givet, som det demokratiska samtalet, står på spel.
Dessutom skjuter man åt fel håll: den senaste stora oberoende undersökningen om public services marknadspåverkan konstaterade att vi i huvudsak har en positiv inverkan på mediemarknaden. Mer än hälften av medlen för public service går redan idag till externa aktörer, inte minst fristående produktionsbolag och utomstående medverkande.
Som enda exempel på hur public service ”konkurrerar” hänvisar debattörerna till en annonsering som skedde av misstag, där SVT:s Facebook-konto i en post köpte synlighet hos Sportbladets läsare till en kostnad av cirka 700 kronor. Vi ska inte rikta våra inlägg mot andra varumärkens följare. Här blev det fel men det är viktigt att vara medveten om proportionerna i debatten.
Låt oss istället ytterligare utveckla vårt samarbete. Vi behövs alla och har ett viktigt jobb att göra framöver för att stärka journalistiken och vårt demokratiska samhälle.
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio
Hanna Stjärne, vd SVT
Christel Tholse Willers, vd Utbildningsradion
-
Grävande journalister – jobbiga och ovärderliga
Mer än en makthavare har suckat och duckat. För grävande journalister är jobbiga och envisa. När det gäller att avslöja maktmissbruk, korruption eller... Blogg -
Nu ska Tordyveln flyga för nya generationer
Benen är fulla av sönderkliade myggbett och fötterna har fått den där eftersträvansvärda svarta lädersulan som gör att man kan springa barfota på sten... Blogg -
SVT vill vara bäst i branschen på tillgänglighet
Att kunna titta på tv är inte en självklarhet. Inte heller att kunna ta del av senaste nytt i mobilen eller hänga med i vad som sägs i en debatt. Väld... Blogg -
"Sommartorka i nyhetsflödet tror vi inte på"
Nyhetsintensiteten och publikens förändrade vanor har gjort att SVT ställt om nyhetsarbetet. Bevakningen i sommar förstärks med extrainsatta program o... Blogg -
En historisk helg - så här bevakar SVT Nato-frågan
På bara tre dramatiska månader har politikerna omprövat 200 år av svensk alliansfrihet och Sverige står nu av allt att döma på tröskeln till Nato. När... Blogg -
Slaget om skogen prövat i Granskningsnämnden
Granskningsnämnden (GRN) har prövat SVT Vetenskaps programserie Slaget om skogen. Deras 20-sidiga beslut kom idag. GRN finner att inslagen inte stride... Blogg