Kommersiella varumärken i SVT – vad gäller?
Det är en fråga som förbryllar en del. Albert Svanberg, SVT:s chef för programetik, reder ut frågan.
För en dryg vecka sedan såg jag en artikel Länk till annan webbplats. om Pia Sundhages besök i Gomorron Sverige och en övertejpad logotyp, en artikel som berättade något om något – dock är jag inte riktigt säker på vad. Det är en sak att det uppmärksammas när SVT bryter mot de regler vi har att följa och fälls i Granskningsnämnden
Länk till annan webbplats. - det som nu hände var det motsatta.
Vad gäller egentligen för kommersiella varumärken i SVT-program? Frågan dyker upp då och då, den engagerar och ibland, märker jag, förbryllar den.
Paragrafen om otillbörligt kommersiellt gynnande finns i radio- och TV-lagen och lyder: ”Program som inte är reklam får inte otillbörligt gynna kommersiella intressen. Det innebär att programmet inte får
1. uppmuntra till inköp eller hyra av varor eller tjänster eller innehålla andra säljfrämjande inslag, eller
2. framhäva en vara eller en tjänst på ett otillbörligt sätt.”
Kopplat till den här regeln finns en rad praxis till följd av beslut i Granskningsnämnden (GRN) för radio och tv. En grund är att ”ett gynnande av kommersiellt intresse kan accepteras om det är motiverat av informations- eller underhållningsintresse”. Det är alltså fullt möjligt för SVT att gynna ett kommersiellt intresse – det är det otillbörliga gynnandet som inte är tillåtet. Det är en avgörande skillnad.
En annan viktig grund är huruvida det är en miljö som SVT helt råder över – då ställs särskilda krav på restriktivitet med exponering av varumärken eller logotyper jämfört med en miljö SVT inte har kontroll över.
Det här är två exempel på förutsättningar som konkret betyder att ibland kan logotyper visas i bild – ibland inte. Det är inte inkonsekvens utan olika förutsättningar.
Samtidigt är bedömningarna många och inte alltid enkla. Praxis från GRN täcker mycket men inte allt.
När Pia Sundhage gästade Gomorron Sverige och hade kläder på sig med OS-truppens klädsponsors logotyp så fick redaktionen åtgärda detta. Miljön var SVT:s egen studio som vi helt styr och lösningen blev att tejpa över logotypen. Det var den åtgärden som ledde till artikeln på Expressen med rubriken: ”Förklaringen bakom bilden på Sundhage” och där ansvarig redaktör fick förklara varför logotypen var tejpad.
Det är i all sin enkelhet en intressant vinkel. De gånger SVT fälls för otillbörligt gynnande så uppmärksammas det. När det nu bedömdes finnas ett nyhetsvärde även när SVT agerar för att inte fällas så visar det om inte annat på frågans komplexitet.
-
Artificiell Intelligens ger publiken mer
Upplever du precis som jag att omvärlden snurrar allt snabbare? När det gäller den tekniska utvecklingen, inte minst inom tv-industrin, så har det fak... Blogg -
En epok har gått i graven - SVT Barn slutar att rama in småbarnsutbud i broadcast
Det är vemodigt när en tid i livet är förbi. Blogg -
SVT älskar långfilm
Nästan 650 långfilmer, varav ett stort antal är svenska, det har SVT:s publik kunnat se under 2022. Varje år lägger SVT mer än 100 miljoner kronor på ... Blogg -
Årets julklapp? Selma!
Med några få dagar kvar till jul kan man fundera över vad som verkligen kommer bli årets julklapp? Själv tänker jag ge bort en svensk klassiker av Sel... Blogg -
Kunskap kan få oss växa
Jag stod bredvid mina släktingar när de nekades att reklamera en kikare på grund av sitt samiska efternamn. Jag tröstade mitt barn när de andra barnen... Blogg -
Nobel i SVT – en kaskad av glittrande kunskap
När författaren Annie Ernaux tilldelades årets Nobelpris i litteratur hade SVT:s publik redan fått möjligheten att lära känna henne i Babel ett par da... Blogg