Därför startar vi ett nytt utrikesprogram
Världen krymper. Detta är inget nytt. Men i takt med den ökande globaliseringen blir det än mer tydligt att den påverkar oss i stort som smått, skriver Helena Olsson om det nya utrikesprogrammet Friktion som startar idag.
Människor rör sig i allt högre grad över världen - i migrationsströmmar, som bärare av kapital eller som turister. Makt flyttar ut från nationella centra och gamla identiteter omprövas och blir till nya under inflytande av helt andra faktorer än demografi. Detta gör det än mer viktigt att förstå omvärlden. Den angår oss mer än någonsin och dramatiken stegrar sig.
På tisdag den 12 april startar vi ett nytt utrikesprogram i SVT2, en säsong i vår och en i höst. Med David Fjäll som programledare kommer vi varje vecka att genom reportage, studiosamtal och analyser fokusera på några av de utrikesfrågor som både engagerar och oroar. Programmet kommer inte bara att titta ut, utan också koppla samman världen med Sverige och de som bor här. En frågeställning per program står i centrum, och förhoppningsvis kommer vi att bidra med fördjupad förståelse för vad som händer omkring oss - och varför.
Världen uppstår ständigt i vårt utbud. Utrikeshändelser bevakas hela tiden av vårt stora korrespondentnät i nyhets- och samhällsprogrammen, och samma dag som det nya programmet startar är det dessutom säsongspremiär för reportagemagasinet Korrespondenterna som också tar upp globala frågor genom människors berättelser. Utrikesbevakning och kvalificerad journalistik om omvärlden är ett fundament i public service.
Och förresten. Det nya programmet heter Friktion. För med de rörelser och skeenden som för världen framåt, och ibland bakåt, uppstår helt klart just friktion.
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg