Vad kan SVT:s programledare ha för övriga uppdrag?
Det är dagen före Melodifestivalens andra deltävling. På scen kommer vi få se tävlande, en programledare och Charlotte Perrelli. I samma veva gör jag debut på den här bloggen. Jag är chef för SVT Programetik. Känns som det finns ett ämne här.
Vad kan en programledare för SVT göra för uppdrag vid sidan om? Den frågan har inte ett svar – den har flera. Det finns olika gränser och det är inget konstigt i det. Vi gör program i olika genrer, vi använder olika typer av programledare och vi använder dem i olika omfattning. Alla de här parametrarna vägs in i en bedömning.
Vi har en medarbetarpolicy på SVT, bland annat för att publiken ska kunna lita på att SVT och de som företräder SVT är oberoende. Principerna tillämpas beroende på hur mycket en medarbetare/uppdragstagare kan uppfattas som företrädare för SVT. Företrädare är bland annat programledare och publicistiska beslutfattare. Policyn tar också hänsyn till programområden där särskild restriktivitet gäller, som nyheter och samhällsprogram.
En grund är att SVT-medarbetare inte ska medverka i reklam för andra.
För icke fast anställda gäller en period på fyra veckor före första sändning till 4 veckor efter sista sändning då det krävs tillstånd för att utföra andra uppdrag. När det gäller programledare som i första hand är etablerade i andra roller, t.ex. som artister, är det oftast tillåtet att delta i marknadsföring som gäller det egna yrket. Även här gäller dock sträng restriktivitet för tv-reklam. Syftet är att förhindra sammanblandning av SVT och kommersiella intressen.
Ytterligare en parameter är omfattningen av uppdraget. För att leda enstaka program som exempelvis en gala så är motsvarande period två veckor före och två veckor efter sändningen.
För en dryg vecka sedan uppmärksammades att Charlotte Perrelli medverkar i en reklamkampanj för en mobiloperatör samtidigt som hon skulle vara programledare i den andra deltävlingen i Melodifestivalen. I det fallet skulle det normala vara att den reklamen inte är tillåten två veckor före och två veckor efter sändningen och i det här fallet var det vi på SVT som gjort en miss. Lösningen blev att Perrellis roll gjordes om. Istället för programledare blev hon artist, istället för företrädare för SVT blev hon medverkande.
För SVT är trovärdigheten en grund. Vi vill också använda många olika människor i vårt utbud, även som programledare, även icke fast anställda. Det ger mångfald i utbudet vilket är en annan grund i vårt uppdrag. Det innebär också många olika bedömningar.
Samma fråga kan få olika svar. För det är inte bara frågan som avgör, det är också typen av program, programledare och omfattning.
- PUBLICERAD 12 Feb 2016 - 16.36
- Albert Svanberg, chef SVT Programetik
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg