Vad kan SVT:s programledare ha för övriga uppdrag?
Det är dagen före Melodifestivalens andra deltävling. På scen kommer vi få se tävlande, en programledare och Charlotte Perrelli. I samma veva gör jag debut på den här bloggen. Jag är chef för SVT Programetik. Känns som det finns ett ämne här.
Programledarna i Melodifestivalen 2016. Foto: Karl Nordlund/SVT
Vad kan en programledare för SVT göra för uppdrag vid sidan om? Den frågan har inte ett svar – den har flera. Det finns olika gränser och det är inget konstigt i det. Vi gör program i olika genrer, vi använder olika typer av programledare och vi använder dem i olika omfattning. Alla de här parametrarna vägs in i en bedömning.
Vi har en medarbetarpolicy på SVT, bland annat för att publiken ska kunna lita på att SVT och de som företräder SVT är oberoende. Principerna tillämpas beroende på hur mycket en medarbetare/uppdragstagare kan uppfattas som företrädare för SVT. Företrädare är bland annat programledare och publicistiska beslutfattare. Policyn tar också hänsyn till programområden där särskild restriktivitet gäller, som nyheter och samhällsprogram.
En grund är att SVT-medarbetare inte ska medverka i reklam för andra.
För icke fast anställda gäller en period på fyra veckor före första sändning till 4 veckor efter sista sändning då det krävs tillstånd för att utföra andra uppdrag. När det gäller programledare som i första hand är etablerade i andra roller, t.ex. som artister, är det oftast tillåtet att delta i marknadsföring som gäller det egna yrket. Även här gäller dock sträng restriktivitet för tv-reklam. Syftet är att förhindra sammanblandning av SVT och kommersiella intressen.
Ytterligare en parameter är omfattningen av uppdraget. För att leda enstaka program som exempelvis en gala så är motsvarande period två veckor före och två veckor efter sändningen.
För en dryg vecka sedan uppmärksammades att Charlotte Perrelli medverkar i en reklamkampanj för en mobiloperatör samtidigt som hon skulle vara programledare i den andra deltävlingen i Melodifestivalen. I det fallet skulle det normala vara att den reklamen inte är tillåten två veckor före och två veckor efter sändningen och i det här fallet var det vi på SVT som gjort en miss. Lösningen blev att Perrellis roll gjordes om. Istället för programledare blev hon artist, istället för företrädare för SVT blev hon medverkande.
För SVT är trovärdigheten en grund. Vi vill också använda många olika människor i vårt utbud, även som programledare, även icke fast anställda. Det ger mångfald i utbudet vilket är en annan grund i vårt uppdrag. Det innebär också många olika bedömningar.
Samma fråga kan få olika svar. För det är inte bara frågan som avgör, det är också typen av program, programledare och omfattning.
- PUBLICERAD 12 Feb 2016 - 16.36
- Albert Svanberg, chef SVT Programetik
-
Så har SVT förbättrat hörbarheten och utvecklat tjänsten Tydligare tal
Dålig hörbarhet i tv har länge frustrerat många tittare. Det har varit ett av de vanligaste klagomålen till SVT genom åren vilket ledde till idén att ... Blogg -
Dubblerade besök på SVT:s nyhetstjänst jämfört med förra EU-valet
Intresset för EU-valet var långt ifrån svalt, visar färska siffror. På SVT:s nyhetstjänst dubblerades besöken jämfört med förra EU-valet och rekordmån... Blogg -
SVT direkttextar med AI
Direkttextning med hjälp av AI i broadcast och online är SVT:s nästa steg för ökad tillgänglighet på ett nytt sätt. Blogg -
Dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet
Det spekuleras mycket kring dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet där ett av paren väljer att avbryta experimentet. SVT vill därför klargöra nå... Blogg -
Public service-kommittén klar - men oenig i centrala frågor
SVT ska även i fortsättningen erbjuda ett brett utbud. SVT ges också ett moderniserat teknikneutralt uppdrag att möta publiken på de sätt som människo... Blogg -
I SVT:s serie 30 dagar i fängelse skildras livet bakom murarna
SVT:s prisbelönte fotograf Christoffer Hjalmarsson har frivilligt suttit 30 dagar i fängelse. Programbeställare Helena Olsson skriver om varför SVT gö... Blogg