Vad får jag för pengarna?
Den första januari 2019 ersattes radio- och tv-avgiften som Radiotjänst samlade in med en individuell public service-avgift som nu för första gången redovisas på din deklaration.
Alla som betalar skatt i Sverige betalar också avgiften till public service. 1% av inkomsten, eller som mest 1347 kronor, går till SVT, SR och UR. Av detta går 60%, 808 kronor (67 kronor i månaden), till SVT.
Detta innebär att till exempel pensionärer med låg inkomst betalar mycket mindre än tidigare. Det innebär också ett fortsatt stort ansvar för SVT att vara hela Sveriges television. I en allt mer internationell och digital tid är idén om en television som är i allmänhetens tjänst mer aktuell än någonsin.
- Varje vecka har i snitt nästan 8,5 miljoner svenskar samlats för att titta på SVT. De har sett Sommarlov, Vår tid är nu, Melodifestivalen, Kulturfrågan Kontrapunkt och Vinterstudion. De har följt program som har präglat samhällsdebatten som Uppdrag gransknings avslöjanden om Swedbank och dokumentären om sångerskan Josefin Nilsson. Eagles och Festen har lockat stor publik bland inte minst de unga och julkalendern blev det mest sedda programmet online i Sverige hittills. Medievanorna har fortsatt att förändras snabbt, tittningen på SVT Play ökade från 2018–2019 med hela 40 procent och SVT Nyheter online med 25 procent, skriver SVT:s vd Hanna Stjärne i förordet till den årliga public service-redovisningen.
2019 bevakade SVT 116 olika sporter, 17 världsmästerskap och sex Europamästerskap. Nyheternas korrespondenter var våra ögon och öron i 80 länder. SVT sände också 4209 timmar drama, kulturprogram och konserter och 1699 timmar underhållning i form av På spåret, Melodifestivalen och Allsång på skansen. Ett viktigt arbete har varit att utöka de lokala redaktionerna runt om i landet. På bara några år har SVT gått från att finnas på 27 orter till 38 orter idag. Under 2019 sände SVT hela 3272 timmar lokala nyheter.
Vill du veta mer? Här finns en två minuter lång film med mer information. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vill du veta ännu lite mer? Här finns ett informationsblad som samlat det allra viktigaste. Pdf, 591.2 kB.
Vill du veta jätte, jättemycket? Då kan du fördjupa dig public service-redovisningen 2019. Pdf, 4.8 MB.
PS. SVT vill alltid bli bättre. Vi vill gärna höra vad du tycker! kontakt@svt.se
- PUBLICERAD 9 Mar 2020 - 13.24
-
Helena Olsson leder arbetet med SVT:s nya företagsstrategi
SVT startar nu arbetet med att ta fram en ny företagsstrategi som ska gälla från 2026. Nyhet -
Christofer Brask ny nyhetschef och Daniel Kederstedt ny utrikeschef på SVT Nyheter
Christofer Brask blir ny nyhetschef och biträdande programchef på SVT Nyheter. Daniel Kederstedt, idag redaktionschef på SvD, blir ny utrikeschef. Nyhet -
Premiär för Nyhetskoll! Här är redaktionen som ska göra nyheter för tonåringar
Den 31 januari är det premiär för UR:s och SVT:s gemensamma satsning Nyhetskoll, nyheter för tonåringar. Med fokus på trovärdighet och relevans ska sa... Nyhet -
SVT:s julprogram lockade storpublik
Publiken har hittat många tv-favoriter hos SVT i jul. En stor bredd av program, såväl underhållningsprogram, dokumentärer, dramaserier och familjeprog... Nyhet -
Tomas Nordenskiöld ny programledare för Agenda
Tomas Nordenskiöld, politikreporter på Expressen, blir ny programledare för Agenda. Han börjar på SVT i slutet av januari. Nyhet -
60 miljoner kronor insamlat och tittarrekord för Musikhjälpen på SVT Play
Det var med lite vemod sista gänget från SVT och Sveriges radio packade våra tekniktrailers och lämnade Sundsvall efter 144 timmars direktsändningsmar... Nyhet