Gift vid första ögonkastet 2023
Nu är nionde säsongen av Gift vid första ögonkastet sänd i sin helhet och vi har resultatet av årets upplaga.

Caroline Axelsson, Alexander Sjöstrand, Ida Lind, Agust Helgason, Arvid Stark, Stina Thunberg, Lina Tomikas och Fredrik Lindberg. Foto: Ulrika Malm/SVT
Kärlek har spirat, bildörrar har öppnats vid fel tillfälle, pasta carbonara har blivit årets hetaste rätt och barn har blivit till! Men framför allt har debatten runt formatet som vanligt varit intensiv och den här gången har det uppstått en intressant diskussion om etikperspektivet i produktionen. Jag har blivit ombedd att medverka i många olika sammanhang apropå krönikor och inlägg från kritiker inom forskarkåren. Den här gången bad dock Lotta Hellman och William Johansson, tidigare respektive nuvarande producent för serien, att få berätta om hur de ser på uppdraget och vad deras reflektioner är kring de frågor som uppstått de senaste veckorna.
Detta är vad de skriver:
I den stora mediala uppmärksamheten kring Gift vid första ögonkastet har det uppstått en rad begreppsförvirringar sprungna ur missförstånd som vi gärna vill hjälpa till att reda ut.
GVFÖ är inte en dokusåpa – vi jobbar inte med det melodramatiska som kännetecknar den genren. GVFÖ är ett realityprogram som till större delen görs av dokumentärfilmare. Vi försöker att så ärligt som möjligt följa ett antal singlar med stora problem att hitta en kärleksrelation och som nu valt att låta experter stå för partnerval och guidning. Men det är ett TV-program och alltså ingen forskning i någon akademisk mening. Vi lyder inte under samma regler som forskare, men vi har att förhålla oss till public service etiska spelregler.
Vi är väldigt måna om att deltagarna ska må bra under inspelningen och när programmet sänds. Alla deltagare får se de delar de själva är med i innan vi låser klippningen.
Avsikten är att försäkra oss om att vi skildrat dem och deras resa i programmet på ett ärligt sätt så att de känner igen sig.
TV-berättandet – vi följer deltagarna nära och i huvudsak sker det som filmas spontant. Ibland händer något viktigt när vår fotograf inte kan vara på plats. Då får deltagarna berätta om det i en intervju och sedan gestalta det i bilder tillsammans med fotografen. Det mesta berättandet drivs av konflikter, så även i vårt program. Men vi är framförallt intresserade av att förstå båda sidorna och vilka bakomliggande faktorer som kan finnas. Vi vill inte utmåla en person som förövare och en annan som offer. I stället vill vi förstå båda parterna och undersöka hur (och om) de kan förstå varandra. Vi gör flera timmar långa djupintervjuer med alla för att förstå varje relation. Det är alltid viktigt för oss att allt vi berättar är sant och grundar sig i information som vi fått från paren.
Premissen/matchningen – vi lovar ingen kärlek. Gång på gång upprepar vi, det finns en magi i attraktionen/kärleken som inte låter sig förklaras. Experterna kan matcha utifrån vedertagen praxis som liknande värderingar, samma målbild, konflikthanteringsmönster, attraktionspreferenser m.m. Och vi erbjuder också det juridiska äktenskapet som till skillnad från rådande dejtingkultur innebär en seriositet bortom marknadstänket. Hos oss är du inte utbytbar, jämförd, inte utsatt för att swajpas bort. Här får du med stöd möjlighet att relationsarbeta med någon som vill ge förhållandet en uppriktig chans.
Det är ett djärvt experiment att ses första gången vid vigseln, vi är grundliga i att förklara och utreda den psykiska utmaning som ett deltagande här kräver. Idag är det nog ingen i det här landet som inte förstår vilken press medverkan innebär. De som väljer att kliva in i projektet tycker att den personliga utvecklingen, chansen att få lära sig mycket om sig själv och hur man fungerar i relationer, väger tungt. De känner till statistiken, cirka ett par per säsong hittar någon de vill fortsätta leva med över tid och de går in i produktionen med öppna ögon.
Experterna – vi har valt att arbeta med några av landets skickligaste psykologer/sexologer/parteraputer/sociologer.
Experternas TV-uppdrag är att klokt matcha, bidra med erfarenheter o kunskap för att stötta, vägleda paren och samtidigt ge tittarna verktyg och insikter om relationer.
Reality är en omdiskuterad genre som lockar många tittare. Vi arbetar för att i detta fall ge den en folkbildande karaktär. Därför är det av yttersta vikt med välmeriterade experter.
Resultatet – Experimentets grundläggande fråga är; går det att matcha fram en kärleksrelation på en dryg månad?
Tack vare den deltagarkritik som riktades mot programmets två första säsonger, så gjorde serien en omstart. Därefter har 13 par av sammanlagt 23 par sagt ja till fortsatt äktenskap efter experimentets dryga månad.
Tittar vi långsiktigt så är det idag sex par som fortfarande är gifta och det har fötts sex barn, senast kom lilla Rakel för ett par veckor sedan som ett resultat av årets säsong!
Vi är förstås glada för det enorma engagemanget i att diskutera relationsfrågor, vilket är det primära public service-värdet av serien.
Det pratas GVFÖ i fikarum, i poddar, programmen används som utbildningsmaterial i skolan, skrivs om i avhandlingar och inte minst utgör snackisen hemma i soffan mellan människor inbegripna i relation.
Vi är stolta över att ha populariserat begrepp som “snälltolka” och “relationsarbeta” och hoppas att modiga deltagare och experter orkar stå emot trycket från media, krönikörer och flöden i sociala medier. Medverkande i GVFÖ har det senaste åren fått utstå allt hårdare personangrepp och bedömningar under programmets publicering.
Trots det uttryckte en av våra tidigare deltagare det som ”samhällstjänst” att våga visa upp det mest privata. Det är inget främmande för oss som länge arbetat med dokumentärfilm.
Vi tror att både samhälle och människor växer av att få ta del av andras sårbarhet. Vi är många som har deltagarna att tacka för mycket!
William Johansson Kalén, producent och Lotta Hellman, exekutiv.
-
Förlängd distributionsutredning, men inget besked om hantering av ökade kostnader för marknätet
Distributionsutredningen får vidgat uppdrag att utreda marknätets framtid under 2026. Men de ökade kostnaderna för att sända i marknätet är redan här ... Blogg -
Känslan av en delad barndom
Det är något rörande med att Sveriges Television nu ger filmatiserat liv åt Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen för premiär på SVT Play den 11 ... Blogg -
Sverige och kriget – 80 år efter krigsslutet får svenskarnas berättelser nytt liv
Just den här veckan i maj för exakt 80 år kom till sist beskedet världen hade väntat på. Tyskland hade kapitulerat och för Europas del var andra värld... Blogg -
Nytt förkvällsprojekt 2026 med fokus på aktualitet och gemenskap
SVT:s viktigaste superkraft är vår förankring i hela landet. Vi producerar varje dag innehåll från fyra större TV-hus och fler än femtio lokala nyhets... Blogg -
Minoritetsutbudet på SVT Play lockar fler tittare
Helena Olsson om hur strategin för minoritetsutbudet har förändrats för att inkludera en bredare publik. Blogg -
Svenskarnas förtroende för medier fortsatt stabilt – SVT i topp
SVT och sjukvården är de samhällsinstitutioner som har högst förtroende bland svenskarna. I en allt osäkrare omvärld är oberoende medier med högt fört... Blogg