07 okt 2020

Historiskt högt förtroende för SVT:s innehåll

I SOM-institutet specialundersökning för vårens coronakris uttryckte 81 procent mycket högt eller ganska högt förtroende för SVT:s innehåll. Det är den högsta notering ett mediebolag fått för sitt innehåll i en SOM-mätning.

SOM-institutets specialmätning pågick mellan april och juli 2020 och bygger på 2549 intervjuer.

– Den här mätningen har den högsta noteringen vi någonsin har uppmätt för ett mediebolag. 81 procent har högt eller ganska högt förtroende för SVT:s innehåll, säger Ulrika Andersson, docent vid Göteborgs universitet och biträdande föreståndare vid SOM-institutet.

SOM-undersökningen har mätt förtroendet för svenska medier sedan 1986. Specialundersökningen från coronavåren 2020 visar rekordstort förtroende för SVT. Förtroendet ökar i alla grupper oavsett ålder, partisympatier eller om man bor i stad eller på landsbygd.

– Jag är ödmjukt stolt över det historiskt höga förtroende som publiken visar oss. SVT har ansträngt sig till det yttersta för att möta svenska folkets behov i en orolig tid. När publiken behöver det som mest gör våra nyhetsredaktioner ett fantastiskt arbete med rapportering, granskningar och fördjupning. Vi vet också att kultur, avkoppling och gemenskap aldrig är viktigare för ett samhälle än i kriser. SVT:s samlade uppdrag, från nyhetsutbudet till våra övriga program, har bidragit till det förtroende som publiken visar oss nu, säger SVT:s vd Hanna Stjärne.

Mer om SOM-undersökningen härPDF

Vill du läsa metodredovisningen för undersökningen hittar du den härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Under våren 2020 genomförde SVT en rad förändringar i utbudet för att möta publikens behov. Många av satsningarna pågår fortfarande. Här är ett axplock.

  • SVT Nyheter sände live på svt.se cirka 50 gånger i veckan, en markant ökning
  • Direktrapporteringen på svt.se dygnet runt sedan den 24 februari, snabba nyhetsuppdateringar och svar på publikens frågor. Hittills har SVT haft över 98 miljoner besök i direktrapporteringen.
  • SVT Sport gjorde på några dagar om Vinterstudion till Helgstudion som ställer publikens frågor till experter och beslutsfattare.
  • Aktuellt ökade sin publik under våren med 61 % och Rapport ökade med 36%.
  • En kväll tillsammans, en gala som sändes under påskhelgen och som leddes av Mark Levengood, varvade berättelser från vårdpersonal med uppträdanden av folkkära svenska artister.
  • Hemmagympa med Sofia är ett populärt inslag för alla som inte kan träna på samma sätt som tidigare. Sofia Åhman vann juryns specialpris vid Kristallengalan.
  • Tv-tablån på eftermiddagarna gjordes om för att bättre passa dem som blev isolerade hemma, och hallåorna gjorde comeback.
  • SVT Scen, med scenföreställningar från hela landet, startade på SVT Play när kulturscenerna stängde ner.
  • För att få hjälp att förstå de omfattande ekonomiska konsekvenserna av krisen startades programmet Ekonomibyrån som fortsätter nu i höst.
  • Publiken kan följa smittkurvornas utveckling genom tydlig datagrafik på svt.se