Rekordpublik för SVT:s valvaka

I tv nådde Valvakan hela 41,7% av befolkningen vilket är 4,2 miljoner tittare och det var 2,7 miljoner starter i SVT Play. SVT har aldrig nått så många digitalt med Valvakan.

Programledare: Fouad Youcefi, Camilla Kvartoft och Anders Holmberg. Foto: Janne Danielsson/SVT

Programledare: Fouad Youcefi, Camilla Kvartoft och Anders Holmberg. Foto: Janne Danielsson/SVT

En tuff valrörelse med en intensiv mediebevakning är över. SVT har under flera veckor erbjudit ett omfattande valinnehåll.

- Vi har aldrig nått så många digitalt under en valdag: Aldrig har så många valt att titta på Valvakan och starta våra nyhetsklipp och aldrig har så många gjort vår riksdagsvalkompass. Vi är uppriktigt glada för att publiken väljer oss både i tv och online. Hårt arbete ligger bakom på alla SVT:s nyhetsredaktioner runt om i landet och på vår utvecklingsavdelning, säger Anne Lagercrantz, divisionschef för nyheter och sport på SVT.

Under valkvällen valde publiken SVT.

  • I tv nådde Valvakan hela 41,7% av befolkningen vilket är 4,2 miljoner tittare och 2,7 miljoner starter gjordes i SVT Play.
  • SVT Nyheter online hade 5.9 miljoner besök och 2.4 miljoner videostarter under valdagen
  • SVT:s Valkompass hade totalt 5,1 miljoner genomförda kompasser. Därav 3 miljoner rikskompasser, vilket är ett rekord
  • Under valsöndagen var det sammantaget 10,5 miljoner besök i SVT:s onlineprodukter (inkluderar SVT Play, SVT Nyheter och SVT Barn). Det är den i särklass högsta siffra SVT haft. Normalnivån är drygt 6 miljoner.
  • Lilla Aktuellt valvakade med barnen och i deras chatt kom det in 17 000 inlägg
  • Slutdebatten nådde i fredags 2,1 miljoner tittare och hade 752 000 starter i SVT Play

SVT producerar även valutbud som är behövda och uppskattade av sin specifika målgrupp. SVT Sapmi, Uutiset och Nyhetstecken sände valspecialer liksom Nyheter på lätt svenska för dem som vill ha ett enklare tilltal.