Rekordpublik för SVT:s valvaka
I tv nådde Valvakan hela 41,7% av befolkningen vilket är 4,2 miljoner tittare och det var 2,7 miljoner starter i SVT Play. SVT har aldrig nått så många digitalt med Valvakan.
En tuff valrörelse med en intensiv mediebevakning är över. SVT har under flera veckor erbjudit ett omfattande valinnehåll.
- Vi har aldrig nått så många digitalt under en valdag: Aldrig har så många valt att titta på Valvakan och starta våra nyhetsklipp och aldrig har så många gjort vår riksdagsvalkompass. Vi är uppriktigt glada för att publiken väljer oss både i tv och online. Hårt arbete ligger bakom på alla SVT:s nyhetsredaktioner runt om i landet och på vår utvecklingsavdelning, säger Anne Lagercrantz, divisionschef för nyheter och sport på SVT.
Under valkvällen valde publiken SVT.
- I tv nådde Valvakan hela 41,7% av befolkningen vilket är 4,2 miljoner tittare och 2,7 miljoner starter gjordes i SVT Play.
- SVT Nyheter online hade 5.9 miljoner besök och 2.4 miljoner videostarter under valdagen
- SVT:s Valkompass hade totalt 5,1 miljoner genomförda kompasser. Därav 3 miljoner rikskompasser, vilket är ett rekord
- Under valsöndagen var det sammantaget 10,5 miljoner besök i SVT:s onlineprodukter (inkluderar SVT Play, SVT Nyheter och SVT Barn). Det är den i särklass högsta siffra SVT haft. Normalnivån är drygt 6 miljoner.
- Lilla Aktuellt valvakade med barnen och i deras chatt kom det in 17 000 inlägg
- Slutdebatten nådde i fredags 2,1 miljoner tittare och hade 752 000 starter i SVT Play
SVT producerar även valutbud som är behövda och uppskattade av sin specifika målgrupp. SVT Sapmi, Uutiset och Nyhetstecken sände valspecialer liksom Nyheter på lätt svenska för dem som vill ha ett enklare tilltal.
-
Året med SVT – detta får publiken för public service-avgiften
SVT har den 1 mars lämnat Public service-redovisningen till Mediemyndigheten och Kulturdepartementet. Där redovisas hur SVT har levt upp till de över ... Nyhet -
Melodifestivalen prisas av regeringen
Idag delades regeringens musikexportpris för 2023 ut. Melodifestivalen fick då hedersomnämnande för insatser av särskild betydelse för svensk musiks i... Nyhet -
Tre Guldspadar till SVT - prisas för granskande reportage
Föreningen Grävande Journalister, FGJ delar varje år ut priset Guldspaden till bästa undersökande reportage i åtta olika kategorier. SVT var nominerad... Nyhet -
Bella Goldman blir marknadschef på SVT
I rollen som marknadschef kommer Bella ansvara för att skapa genomslag för SVT:s program och tjänster i köpta, egna och förtjänade kanaler, för att hj... Nyhet -
SVT Play på topp tre bland Sveriges starkaste varumärken
För första gången tar sig SVT Play in på topp 10 på Yougovs årliga rankning över Sveriges starkaste varumärken. SVT Play tar sig dessutom direkt in på... Nyhet -
SVT:s Iman Tahbaz och Heleen Rebel vann priser vid Årets Bild
SVT:s fotograf Iman Tahbaz vinner Årets Bild i kategorin tv-nyheter. Årets Bilds hederpris 2023 gick till SVT:s klippare Heleen Rebel. Nyhet