Sommarlov slog tittarrekord

Trots att Sommarlov i år spelades in utan publik så var intresset stort och programmet slog tittarrekord varje dag jämfört med 2019, som också det var ett rekordår.

Foto: Mattias Ankrah/SVT

Under 2020 startades Sommarlov 23,4 miljoner gånger och varje avsnitt hade i genomsnitt 122 400 tittare online och var sommarens mest sedda program på SVT, online. Under sommaren sändes Sommarlov sammanlagt hela 68 timmar med ett nytt avsnitt varje dag från den 8 juni och fram till den 14 augusti.

- Det är helt ofattbart vilken folkfest Sommarlov har blivit, vart man än går så ser och hör man barn som leker Sommarlov och Sommarskuggan. Och detta annorlunda år var man ju nervös inför hur Sommarlov skulle bli och tas emot men vi slog tittarrekord med råge. Succe! Den responsen kan man leva på länge. Det är en ära att få vara hela Sveriges storebror, säger Alexander Hermansson, programledare i Sommarlov.

- Som projektledare för Sommarlov har jag aldrig tidigare känt motsvarande känsla av hur viktigt det ”vanliga” kan vara i en svår tid. Som att ett program som Sommarlov faktiskt fanns där för barnen varje dag i en för många orolig och ibland mörk samtid. Responsen från våra tittare och deras föräldrar har varit massiv och det har varit otroligt påtagligt hur samlande Sommarlov faktiskt blivit, fast vi i år inte kunnat samla publiken fysiskt i vår Sommarlovspark som tidigare. Jag syftar på den kollektiva upplevelsen hos Sveriges barn, som tar med sig konceptet in i vad jag vill kalla en typ av folkfest, som brett ut sig på badstränderna, lekplatserna, kalasen, sjukhusen, förskolorna, skolorna, fritids och i hemmen. Jag är rörd av denna Sommarlovslek som aldrig tycks ta slut, säger Anna-Maria Nildén, projektledare Sommarlov

Att sommarlov engagerar syns inte bara genom tittarsiffrorna. I år fick redaktionen flera tusentals mail och brev med teckningar och pyssel från barn runtom i Sverige. Även skolor har hört av sig och meddelat att de tog med sig Sommarlovstemat in i skolstarten.

- Vi har märkt att de senaste årens starka teman om miljö, demokrati och om hjärnan har satt stora avtryck bland Sveriges barn, så det kändes angeläget att ta upp vad som är en viktig grund i samhället - vänskap, anti-mobbning och att ta hand om varandra. Ambitionen var att på ett lekfullt vis, och med en stor portion underliggande allvar, sprida vänskap mellan våra tittare. Målet med temat var enkelt, tydligt och viktigt: Att alla barn i Sverige ska stå upp för kompisandan, säger Anna-Maria Nildén.

Sommarlov lever vidare under året med serier som Saibo 3.0 och Sommarskuggan: Skuggornas dal. Samtidigt är planeringarna för Sommarlov 2021 är i full gång. Med nytt tema, översyn av spelplatsen, nya skuggbus ska planeras in i minsta detalj och Sommarskuggan och Vinterskuggan ska få en ny kompis: en ny Skugga håller på att ta form.

Minna Jonsson