Hur många journalister får plats i Hovet?
I alla fall 1600 stycken. För så många är i Stockholm just nu och bevakar Eurovision Song Contest fram till och med finalen. Kommunikationsdirektör Sabina Rasiwala om det extremt väloljade maskineriet på Eurovisions presscenter i Hovet.
SVT Kommunikation har personal på plats tillsammans med ett 60-tal kommunikatörer från olika Stockholmsförvaltningar som jobbar i skift för att sköta ruljangsen. 40 000 koppar kaffe serveras i presscentret. Det kanske låter mycket, men med 1600 journalister i huset i 13 dagar blir det rimliga 1,92 kopp per person och dag.
Pressrummet har drygt 900 arbetsplatser med tre stora led-skärmar som visar pågående repetitioner och runt om i rummet finns 60-tums skärmar som sänder pågående presskonferenser.
100 presskonferenser hålls under Eurovision-veckan. Hur det går till? Vi tar Frans som exempel. Frans repeterar på scenen i Globen. Publikens jubel klingar av när han går av scenen samtidigt som han snabbt tar sig till ett ”viewing room”. Väl i rummet sätter han sig på en stol jämte SVTs produktionspersonal och tittar igenom sitt framträdande på band. Tillsammans med produktionspersonalen diskuteras, vändes och vrids det på uttrycket, man funderar över hur numret kan förbättras på scenen.
Nu är det journalisternas tur att få träffa Frans. För att komma till presskonferensen, som hålls i Hovet flera hundra meter bort, så väntar en golfbil med särskild chaufför som kör Frans genom underjordiska kulvertar till Hovet. Golfbilen körs av en av Stockholms stads volontärer. Volontärerna känns bäst igen på sina rosa T-shirtar och glada humör. När de kommer fram till Hovet väntar en annan volontär, i en likadan rosa T-shirt. Hen vinkar in Frans och visar honom till en artist-lounge i anslutning till presskonferensen. Frans pustar ut, kragen rättas till, han dricker lite vatten och när det är dags så visar en studioman honom tillrätta i ”Press conference room”. Presskonferensen inleds av vår egen Jovan Radomir och Catarina Rolfsdotter-Jansson. De båda modererar samtliga presskonferenser och svänger sig mellan olika språk och frågeställningar.
Presskonferensen produceras med tre kameror och sänds ut på Eurovisions egen YouTube-kanal samtidigt som den visas på storskärm i presskonferensrummet. All bildproduktion från presskonferenserna sköts av en egen bildproducent, från en egen OB-buss.
Frans är klar, han ska vidare. När han lämnar presskonferensen så står en annan artist på scenen, en befinner sig i viewing room, en tredje sitter i en golfbil på väg till Hovet och en fjärde pustar ut i artist-loungen. Så rullar kugghjulen i det extremt väloljade maskineriet på presscentret i Hovet.
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg