SVT satsar ytterligare på journalistik för barn och unga
Kriget i Ukraina väcker stora och svåra frågor hos många barn. Därför gör nu SVT ytterligare satsning på saklig och pedagogisk journalistik på plattformar där barn och unga är.
Lilla Aktuellt öppnade under krigets första dag en chatt för att möta barns och ungas oro. Mer än 44 000 inlägg har kommit till chatten i Duo-appen. Behovet av faktagranskad och pedagogisk journalistik är mycket stort.
- I ett extremt allvarligt läge har barn och unga rätt till faktagranskad, saklig journalistik på de plattformar som de använder mest. Lilla Aktuellt gör redan en stor insats för att ta hand om barns oro. Nu förstärker vi med ytterligare resurser. Desinformation är ett av krigets vapen och SVT vill också ge barn och unga kunskap om källkritik, säger Hanna Stjärne, vd på SVT.
SVT:s extra satsning, som syftar till att ytterligare öka medie- och informationskunnighet, riktar sig till skolbarn mellan 8 och 14 år. Innehållet, som består av text och video med förklarande och saklig journalistik om kriget, publiceras på sociala medier som TikTok, Youtube med flera plattformar. Postningarna pekar också vidare mot Lilla Aktuellt och Duo-appen där Lilla Aktuells chatt finns.
-
Ställ dina viktigaste frågor om EU-valet i SVT:s Toppkandidaterna
Den 9 juni är det val till Europaparlamentet. I SVT:s Toppkandidaterna är det väljarna som ställer frågorna. Nyhet -
Lilla Aktuellt får hederspris
Igår presenterades vinnarna i Stora kommunikationspriset som delas ut av Sveriges kommunikatörer. Lilla Aktuellt fick årets hederspris för att de i tu... Nyhet -
Året med SVT – detta får publiken för public service-avgiften
SVT har den 1 mars lämnat Public service-redovisningen till Mediemyndigheten och Kulturdepartementet. Där redovisas hur SVT har levt upp till de över ... Nyhet -
Melodifestivalen prisas av regeringen
Idag delades regeringens musikexportpris för 2023 ut. Melodifestivalen fick då hedersomnämnande för insatser av särskild betydelse för svensk musiks i... Nyhet -
Tre Guldspadar till SVT - prisas för granskande reportage
Föreningen Grävande Journalister, FGJ delar varje år ut priset Guldspaden till bästa undersökande reportage i åtta olika kategorier. SVT var nominerad... Nyhet -
Bella Goldman blir marknadschef på SVT
I rollen som marknadschef kommer Bella ansvara för att skapa genomslag för SVT:s program och tjänster i köpta, egna och förtjänade kanaler, för att hj... Nyhet