SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson utses till Årets MediaAmazon 2020
Den 5 november blev det klart att SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson utses till Årets MediaAmazon. Priset är ett erkännande för gott och nytänkande journalistiskt ledarskap och delas ut till en kvinnlig medieledare
SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson utses till Årets MediaAmazon. Foto: Karl Nordlund
– Jag är enormt tacksam för detta pris som jag delar med hela SVT Sport-redaktionen. Tillsammans har vi dom senaste fem åren sjösatt en helt ny journalistisk inriktning med en jämställd sportbevakning. Arbetet har krävt ett enormt mod då vi utmanat tunga traditioner men resultatet är slående. Idag har vi fler egna nyheter, sänder mer livesport och har fördubblat trafiken till svtsport.se. Men framförallt är vi relevanta för hela sportpubliken och det är inte en dag för tidigt, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.
Priset till Årets MediaAmazon har delats ut sedan 2010. Första pristagaren var SVT:s vd Hanna Stjärne, då framtidsstrateg på Sveriges Radio.
Enligt statuterna för Årets MediaAmazon ska "pristagaren ha utmärkt sig särskilt för gott och nytänkande journalistiskt ledarskap och som ledare kunnat visa på påtagliga resultat; journalistiskt, marknadsmässigt, ekonomiskt eller organisatoriskt. Pristagaren bör framstå som en förebild för andra kvinnliga medieledare och bör ha bidragit aktivt till att främja kvinnors ledarskap i branschen."
Cecilia Zadig, mångårig ledarskapsutvecklare och tidigare undersökande journalist, är initiativtagare till priset och var kursledare för ”Kvinnors ledarskap och undersökande journalistik”, en ledarskapsutbildning på Stockholms Universitet som nära 300 deltagare från olika mediaföretag gått under årens lopp, även Åsa Edlund Jönsson.
– Jag instiftade priset Årets MediaAmazon för att sätta ljuset på en kvinnlig medieledare som utmärkt sig. Juryns val är i år Åsa Edlund Jönsson, sportchef SVT. Hon har tillsammans med sin redaktion tagit damidrotten ut i rampljuset och gjort kvinnliga idrottare synliga för tv-publiken. Hon får utmärkelsen för sitt mod att bryta ny mark med en inkluderande sportbevakning i världsklass. För detta har hon tillsammans med sin redaktion fått internationellt erkännande, säger Cecilia Zadig.
Priset till Årets MediaAmazon delas i år ut på Kulturhuset den sjunde december i ett samarrangemang med Publicistklubben. I samband med prisutdelningen ordnas ett panelsamtal under ledning av Robert Aschberg.
Åsa Edlund Jönsson har tidigare tilldelats MegAward för en betydande jämställdhetsinsats inom mediebranschen och i februari i år fick SVT Sport också ta emot ”Svenska jämställdhetspriset” för sitt arbete med en jämställd sportbevakning.
Cecilia Zadig, juryns ordförande Zadig Media AB, ledarskapsutveckling Kvinnors ledarskap
Christina Jutterström, fd vd SVT
Kerstin Brunnberg, styrelseledamot Expo, fd vd Sveriges Radio
Maria Ripenberg, journalist Maria Ripenberg Media AB, hedersdoktor Uppsala universitet
Thomas Mattsson, senior advisor Bonnier News, fd chefredaktör Expressen
Anna Lindberg, fd vd och publisher Öst Media, ledamot Mediernas etiknämnd
Tidigare pristagare:
· Årets MediaAmazon 2010 Hanna Stjärne, vd SVT; då framtidsstrateg SR
· Årets MediaAmazon 2011 Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd Aftonbladet; då chefredaktör SvD
· Årets MediaAmazon 2012 Johanna Kronlid, redaktionschef Fokus; då chefredaktör tidningen Arbetet
· Årets MediaAmazon 2013 Lena Glaser, medierådgivare; då programdirektör SVT
· Årets MediaAmazon 2014 Lisa Irenius, kulturchef SvD; då kulturchef UNT
· Årets MediaAmazoner 2015 Margret Atladottir & Lisa Bjurwald, tv-producent Nexiko, respektive chef Opinion & påverkan stiftelsen Teskedsorden; då redaktörer för podcasten Atladottir & Bjurwald.
· Årets MediaAmazon 2016 Sofia Olsson Olsén, konsult mediefrågor; då publisher Aftonbladet
· Årets MediaAmazon 2017 Anna Lindberg, fd vd och publisher Öst Media, ledamot Mediernas etiknämnd
· Årets MediaAmazon 2018 Åsa Beckman, biträdande kulturchef Dagens Nyheter
· Årets MediaAmazon 2019 Jeanette Gustafsdotter, gen sekr Sverige Muséer; då vd TU- Medier i Sverige.
-
SVT Play snart större än SVT1 – nytt publikmått behövs
När årssiffrorna nu kommer för tv-tittningen 2020 syns det tydligt att tv-branschen är i omvandling. Publiken väljer i allt högre utsträckning online ... Nyhet -
Sju av 10 tog del av SVT på julafton
Nästan sju miljoner tittade på något från SVT under julafton. Det är den högsta dagliga räckvidden* för SVT i broadcast** på åtta år. Nyhet -
SVT sänder två timmar lång hearing om den svenska coronastrategin
Nyhet -
Fem nya projekt i SVT:s satsning på originalmanus
Under våren utlyste SVT Drama en manussatsning på svenska originalberättelser i långfilmsformatet för professionella manusförfattare. Nyhet -
Över 2,2 miljoner såg SVT:s Luciamorgon från Jukkasjärvi
SVT:s luciasändning från Jukkasjärvi sågs av totalt 1 850 000 i broadcast (morgonsändning och kvällssändning tillsammans). Det är mer än en dubblering... Nyhet -
Mark Cummins ny redaktionschef och ansvarig utgivare för SVT:s lokala nyheter i Jämtland och Härjedalen
SVT:s lokala nyheter värvar chef från Australien. Mark Cummins utsedd till ny chef för SVT Nyheter Jämtland. Nyhet