
SVT Programetiks informationsbrev 2024-02-05 

UPPGIFTER OM HOTFULL STUDENT BORDE HA FÅTT BEMÖTAS 
Vid årets första sammanträde i granskningsnämnden var fem SVT-ärenden uppe till beslut, samtliga 

berörde saklighet och/eller opartiskhet. Den enda fällningen rörde ett inslag i Morgonstudion om 

möjligheterna att stänga av studenter från högre utbildningar. Där omtalades en namngiven student 

som bland annat hotfull och då han inte fick möjlighet att bemöta kritiken fälldes inslaget för att vara 

partiskt. Ett annat inslag i Morgonstudion friades. Där ansågs partitillhörighet hos medverkande inte 

vara relevant i en studiodiskussion om gängkriminalitet. Även den inledande rapporteringen i Rapport 

och Aktuellt om attacken mot al-Ahlisjukhuset i Gaza i oktober friades. En granskning av en 

ätstörningsklinik i Lokala Nyheter Stockholm friades även den, liksom ett inslag om användning av 

bekämpningsmedel i Aktuellt.  

 

UPPGIFTER OM HOTFULL STUDENT BORDE FÅTT BEMÖTAS – INSLAG BLEV PARTISKT 
FÄLLT: Morgonstudion, SVT1, 2023-09-11, inslag om händelser på Karlstads universitet; 

fråga om opartiskhet. Dnr. 23/02773. 
 

Inslaget handlade om att regeringen hade föreslagit att det ska bli lättare för lärosäten att stänga av 

studenter. En intervju med utbildningsministern påannonserades enligt följande:  

Det handlar om Karlstad universitet och kursen Interkultur, ras och vithet i Sverige, där hälften av 

kursens 30-tal studenter valt att hoppa av och kursledaren [namn] har blivit sjukskriven. Och orsaken 

till det här är att en student med bakgrund i nordiska motståndsrörelsen, NMR, har varit hotfull och 

trakasserat [kursledaren] under utbildningen, något som Dagens Nyheter var först att rapportera om. 

Också studenter har blivit omskrivna på nedsättande sätt på sociala medier. Och när studenten NN blev 

antagen till kursen berättade han om det på sociala medier. Han skrev också att hans plan var att 

släppa en video där han recenserar kursens innehåll och granskar läraren [namn]. 

SVT fick via granskningsnämnden ta emot två anmälningar av inslaget. De båda anmälarna, varav en 

var studenten själv, skrev sammanfattningsvis att det inte stämde att NN hade varit hotfull och 

trakasserat läraren. 

SVT skrev i sitt yttrande att formuleringen ”har varit hotfull och trakasserat” var motiverad utifrån de 

uttalanden studenten gjort i sociala medier samt i en egen podcast. Karlstads universitet hade också 

publicerat en artikel där de rapporterat att ”NN bland annat skriver nedsättande om kursen, kursens 

studenter och kursens lärare”.  

Granskningsnämnden skriver i sitt beslut att det som sades om studenten, som också namngavs, var 

sådan kritik som krävde möjlighet till bemötande, vilket inte hade erbjudits. Inslaget stred därför mot 

kravet på opartiskhet. 

 

OENIG NÄMND FRIADE INLEDANDE RAPPORTERING OM SJUKHUSATTACK I GAZA 
FRIAT: Rapport, SVT1, 2023-10-17, kl. 19.30 och Aktuellt, SVT2, 2023-10-17, inslag om att 

ett sjukhus i Gaza attackerats; fråga om saklighet. Dnr. 23/03221. 
 

I Rapport 19.30 sades följande i ett kort telegram: Då ska jag berätta det att alldeles nyss så kom det 

ett besked om att fler än 500 personer har dödats när Israel anfallit ett sjukhus i Gaza, det uppger 



hälsomyndigheter i Gaza enligt nyhetsbyrån AP. Vi får berätta mer om detta i senare sändningar och 

på webben. 

I Aktuellt 21.00 sa programledaren följande, samtidigt som bilder på räddningsarbete visades: Nu ikväll 

kommer uppgifter från Gaza City om att hundratals människor dött efter ett flyganfall mot ett sjukhus 

där. Och det här är myndigheterna i Gaza som uppger att åtminstone trehundra patienter och 

skyddssökande dog i en israelisk attack mot sjukhuset. Israelisk militär säger till nyhetsbyrån AP att de 

undersöker de här uppgifterna. Och nu har vi med oss vår korrespondent Samir Abu-Eid direkt från 

Jerusalem. Ja vad vet vi om vad som hänt? 

Därefter intervjuades korrespondenten om läget just då och vad som kunde ligga bakom attacken. Det 

sas att uppgifterna var osäkra och att den ursprungliga källan var den palestinska hälsomyndigheten. 

Korrespondenten talade om att kriget redan kostat 3000 palestinier livet och att attacken mot 

sjukhuset kunde leda till ytterligare oroligheter på bland annat Västbanken.   

SVT tog del av sex anmälningar av de aktuella inslagen. Sammanfattningsvis ansåg anmälarna att det 

inte fanns någon bekräftelse på att det var Israel som attackerat sjukhuset vid tiden för Rapports 

sändning och att det i Aktuellt inte sades något om att det kunde vara en robot från Hamas som gått 

fel. Även uppgiften om att 3000 palestinier redan tidigare dödats under kriget ifrågasattes av en 

anmälare. 

SVT redogjorde i sitt yttrande för det sakliga underlaget, bland annat när nyhetsbyråerna rapporterade 

om attacken och hur de formulerade sig. Mot bakgrund av allvaret i händelsen, så som den beskrevs 

av bland annat internationella nyhetsbyråer, fanns det skäl att redovisa de uppgifter som fanns 

tillgängliga i detta tidiga skede. Flera gånger påpekades att den ursprungliga källan till uppgifterna var 

myndigheter i Gaza. Avseende uppgiften om 3000 döda i Gaza sedan krigets början så var även den 

från den palestinska hälsomyndigheten. Denna källa ses som trovärdig av såväl FN-organet WHO och 

andra internationella institutioner. SVT hade, liksom andra etablerade medier, inte funnit skäl att inte 

rapportera de dödstal som Palestinska hälsomyndigheten rapporterat. Uppgifterna om att det kunde 

röra sig om en raket avfyrad från Gaza och som av misstag träffat sjukhuset fanns inte tillgängliga när 

Aktuellt sändes på kvällen 17 oktober.  

Granskningsnämnden konstaterade att uppgiften om att ett sjukhus i Gaza attackerats var en allvarlig 

och dramatisk nyhetshändelse. Det framgick att inslagen var en del av pågående nyhetsrapportering, 

att rapporteringen befann sig i ett tidigt skede och att det rörde sig om osäkra uppgifter. Nämnden 

ansåg att det i en sådan situation måste vara möjligt för SVT att i huvudsak förmedla uppgifter från 

tillgängliga källor. Vad anmälarna anfört i denna del medförde inte att SVT åsidosatt kravet på 

saklighet. Vad gäller den kritiserade uppgiften om att 3000 palestinier dött sedan krigets början ansåg 

nämnden mot bakgrund av SVT:s yttrande att uppgiften om antalet döda inte heller medförde att 

inslagen stred mot kravet på saklighet i denna del. 

En ledamot ville dock att inslaget i Aktuellt skulle fällas då SVT inte framhöll att det pågick ett 

propagandakrig vilket kunde innebära att uppgifter som kommuniceras från de olika sidorna i 

konflikten kunde vara behäftade med felaktigheter och/eller överdrifter. Även uppgiften om 3000 

döda stred enligt ledamoten mot kravet på saklighet eftersom SVT dels borde ha upplyst om varifrån 

uppgiften kom, samt, liksom i informationen kring sjukhusattacken, ha understrukit att bägge sidor i 

konflikten kan förmedla uppgifter som är felaktiga eller överdrivna. 

 



SAKLIGT PÅSTÅ ATT BEKÄMPNINGSMEDEL I JORDBRUKET HAR ÖKAT 
FRIAT: Aktuellt, SVT2, 2023-08-16, inslag om bekämpningsmedel; fråga om saklighet. Dnr. 

23/02619. 
 

I påannonseringen av inslaget sa programledaren: ”Nu ska det handla om bekämpningsmedel i 

jordbruket, för försäljningen har nästan fördubblats sedan 1990-talet och är nu rekordstort. Detta trots 

mål om att minska riskerna med just bekämpningsmedel.” Bakom programledaren visades samtidigt 

ett diagram med rubriken ”Försäljning av bekämpningsmedel till jordbruket” och texten ”Antal 

hektardoser i miljontal (Källa: Kemikalieinspektionen)”. Kurvan visade att 1990 var antalet hektardoser 

drygt 3 miljoner och nu drygt 6 miljoner. 

I inslaget intervjuades en lantbrukare, ordföranden i Ekologiska lantbrukarna samt en forskare på 

Sveriges lantbruksuniversitet som tillsammans gav olika perspektiv på användningen av 

bekämpningsmedel. Vid ett tillfälle sa reportern: ”Försäljningen av bekämpningsmedel i Sverige har 

nästan dubblerats på 40 år, och det går på tvärs emot de nationella miljömål som riksdagen beslutat 

om där vi ska minska bekämpningsmedel och dess risker.”  

Inslaget fick två anmälningar, där anmälarna sammanfattningsvis skrev att det inte stämde att 

bekämpningsmedel i jordbruket har ökat till rekordnivå. En av anmälarna ansåg att man stället för att 

visa statistiken ”Försäljning av antal hektardoser till jordbrukssektorn” borde ha visat statistiken 

”Försäljning av verksamt ämne till jordbrukssektorn”.  

I samband med att anmälningarna ankom till SVT gjorde redaktionen en genomlysning av 

publiceringen, och kom till slutsatsen att en rättelse inte var aktuell. Den fakta som redovisats var 

korrekt. Inslaget var en granskning av ett mål, inom Sveriges miljömålssystem, om att användningen 

av växtskyddsmedel ska minska väsentligt till 2030. SVT visade, genom underlag från 

Kemikalieinspektionen och Statistiska centralbyrån, att den tvärtom ökade. Redaktionen gjorde ett 

medvetet journalistiskt val när de lyfte fram statistiken över antalet försålda hektardoser, eftersom 

det är det mått som närmast visar på hur ofta bekämpning genomförs. Alternativet ”såld mängd” 

maskerar att medlen blivit mer koncentrerade och mer effektiva vid mindre mängder – samma mängd 

bekämpningsmedel räcker idag till fler bekämpningar och det sprutas oftare.  

Granskningsnämnden skriver i sitt beslut att inslaget hade vunnit i klarhet om det tydliggjorts att 

inslaget utgick ifrån just hektardoser. Genom att det framgick i grafiken och mot bakgrund av vad som 

framkommit i SVT:s yttrande, stred dock inte framställningen mot kravet på sakligheten. 

 

TYDLIGT UNDERLAG FÖR GRANSKNING AV KLINIK – OCH VD FICK BEMÖTA KRITIKEN 
FRIAT: Lokala Nyheter Stockholm, SVT1, 2023-08-21, 2023-08-22 och 2023-08-29, kl. 18.33, 

inslag om ett ätstörningsklinikföretag; fråga om opartiskhet och saklighet. Dnr. 23/02772. 
 

De tre anmälda inslagen var en del i en serie publiceringar av SVT Nyheter Stockholm om 

Mandometerklinikerna i regionen (ofta benämnt som Mando), som bedriver vård för 

ätstörningspatienter. Inslaget den 21 augusti var det första i serien och påannonserades: 

Under 25 år har ätstörningsvården i Stockholms län dominerats av den privata vårdgivaren 

Mandometerklinikerna – ett avtal som är värt över en miljard kronor. Men det saknas bevis för att 

vården fungerar. Det menar flera forskare som SVT varit i kontakt med och enligt dem bör klinikens 

resultat ifrågasättas. 



I inslaget medverkade vd:n för Mando som bland annat sa att 75 procent av patienterna blev 

symptomfria efter i genomsnitt 12 månader. Därefter sades att flera forskare ifrågasatte detta resultat 

och i inslaget presenterades en ätstörningsforskare från Karolinska Institutet (KI) som sa: 

Mando har skral evidens. Vi har i många år gått och hoppats på att det blir oberoende utvärderingar. 

Det finns en studie som är oberoende, en holländsk studie, som inte visar på att den har någon vidare 

effekt jämfört med behandling som vanligt. Men sedan, resten av datan som egentligen handlar om 

utvärdering bygger på okontrollerade rapporter och registerstudier och så där som vetenskapligt 

egentligen saknar värde. 

Reportern sa därefter att Mando själva hävdade att de gjort försök att jämföra sin metod med andra 

kliniker, utan att få gehör. 

I nästa inslag den 22 augusti 2023 sas att Region Stockholms egen granskning visade att Mando 

systematiskt felrapporterat om vilken vård som hade bedrivits och att företaget därigenom fått 

betydande ersättningar man inte haft rätt till. Region Stockholm krävde nu tillbaka stora summor från 

Mando och hade även valt att inte förlänga vårdavtalet. 

En enhetschef för Region Stockholm medverkade och sa att de hade fått signaler om att det hade 

funnits brister gällande legitimerad personal. Vd:n för Mando sa att det var uttryckt i avtalet att 

vårdgivare själva får avgöra vilka professioner som ska anställas. En reporter sa därefter att enligt 

Region Stockholm ska alla medicinska bedömningar göras av legitimerad personal oavsett vad som står 

i avtalet. Reportern sa vidare att Region Stockholm i sin granskning kommit fram till att Mando 

dubbelfakturerat för vissa tjänster. Vd:n för Mando sa att de inte kunnat hitta några dubbelfakturor i 

deras egen granskning och att allt är ett missförstånd.  

I inslaget medverkade även två patienter och det framgick att vissa patienter ansåg att Mando hade 

räddat liv och därför var kritiska till Region Stockholms beslut att inte förlänga avtalet. Andra patienter 

var kritiska till att det fanns en brist på psykologiskt stöd och att klinikerna fokuserade för hårt på 

mätbara resultat.  

Det tredje inslaget den 29 augusti handlade om att den politiska oppositionen i Stockholm ville få till 

en extern granskning av Mando eftersom ord stod mot ord om huruvida Mandos metoder fungerade 

och om de hade följt avtalet med Region Stockholm. I inslaget medverkade ett oppositionsregionråd. 

Inslagen anmäldes av företrädare för Mando, som menade att inslagen på flera punkter bröt mot 

kraven på saklighet och opartiskhet. 

Anmälaren anförde bland annat att SVT inte tillräckligt visat grund för påståendet att 

Mandometerklinikernas verksamhet och metod saknar vetenskaplig evidens. I sitt yttrande pekade SVT 

på att det främst var den intervjuade ätstörningsforskaren som uttalade detta, men att det framgick 

att alla de forskare inom ätstörningsvård som redaktionen hade pratat med menade att metoden 

saknade bevis eller evidens. SVT granskade den forskning som anmälaren lyfte fram men kunde inte 

finna att någon av dem skulle motsäga de intervjuade forskarnas resonemang gällande den 

vetenskapliga tillförligheten. Mandos vd fick i inslaget också utrymme att försvara verksamhetens 

resultat. 

Anmälaren lyfte flera andra påståenden som man menade saknar grund, bland annat att det skulle 

finnas stora brister hos kliniken när det gäller individanpassad vård. Den kritiken framfördes av en före 

detta patient. Som SVT framhöll i sitt yttrande var denne en extern medverkande, på vilka kraven på 

opartiskhet och saklighet enligt praxis är lägre ställda. Hon berättade i inslaget om sina erfarenheter 



och om varför Mandos metoder och verksamhet inte fungerande för just henne. I samma inslag samt 

i studiointervjun direkt efter framgår tydligt att många patienter också har varit mycket nöjda med 

vården, så pass att vissa anser att den har räddat liv. 

En annan uppgift som enligt anmälaren saknar grund gäller den om ”anmärkningsvärt få vårdkontakter 

med legitimerad personal”. SVT visade i yttrandet på att denna uppgift var hämtad ur en rapport från 

Region Stockholm som redovisade resultatet av regionens granskning av avtalet med Mandolean AB. 

Uppgiften omnämndes även av regionens enhetschef som intervjuades i ett av de anmälda inslagen. 

Anmälaren anförde också att påståendet om att Region Stockholm kommer att kräva tillbaka pengar 

från Mando saknar grund. Enligt Mando har inga belopp överhuvudtaget återkrävts från regionen. I 

yttrandet visade SVT på att den uppgiften fanns tydligt dokumenterad hos Region Stockholm, i deras 

skriftväxling med Mandolean AB. 

Slutligen lyfte anmälaren att den i inslagen medverkande ätstörningsforskaren öppet och utan 

motfrågor fick ifrågasätta Mandos verksamhet. Enligt anmälaren saknade forskarens uppfattning 

grund och forskaren saknade egen insyn i verksamheten. Vidare anförde anmälaren att forskaren har 

kopplingar till en regionägd ätstörningsklinik, vilket skulle innebära en jävssituation som SVT underlät 

att redovisa. I yttrandet visade SVT på att redaktionen i sin research hade intervjuat flera forskare inom 

ämnet ätstörningsvård, vid olika universitet och kliniker. Alla hänvisade till den i inslaget intervjuade 

forskaren som den främsta experten i ämnet. Han framförde i inslaget sin syn, som delas av fler 

forskare, på Mandos metoder och verksamhet. Hans kritik riktade in sig på att metoderna saknar 

vetenskapligt belagd evidens. Mandos vd gavs utrymme att bemöta kritiken och framförde att deras 

verksamhet hjälper många patienter, vilket i inslagen även styrktes av vittnesmål från patienter. 

Forskaren hade enligt redaktionens bedömning inget ekonomiskt intresse kopplat till någon 

ätstörningsklinik. I inslaget intervjuades han som oberoende forskare och expert och han var en extern 

medverkande, på vilka kraven på opartiskhet och saklighet enligt praxis är lägre ställda. 

Granskningsnämnden konstaterade i sitt beslut att det i inslagen tydligt framgick att uppgiften om att 

Mandos metoder ansågs sakna evidens kom från flera forskare, bland dem den forskare från KI som 

själv medverkade i inslagen. Det framgick vidare att uppgiften baserades på att Mandos metoder 

saknade oberoende utvärderingar. Forskaren var en tillfällig medverkande som var inbjuden i 

egenskap av expert inom ämnet ätstörningsvård. Hans uttalanden innebar inte att inslagen stred mot 

kraven på opartiskhet och saklighet. Vad anmälaren anfört om hans bakgrund medförde inte heller att 

inslagen stred mot dessa krav. 

Nämnden tar också fasta på att en enhetschef för Region Stockholm medverkade i ett inslag och sa att 

det fanns brister gällande legitimerad personal på Mandos kliniker och att det i SVT:s yttrande framgick 

att Region Stockholms egen granskning hade kritiserat Mando för detta. Det framgick vidare i yttrandet 

att Region Stockholm skickat en underrättelse om återbetalning till Mando. Mot denna bakgrund ansåg 

nämnden att SVT visat grund för uppgifterna och inslagen stred därför inte mot kravet på saklighet. 

I dessa bedömningar beaktade nämnden att Mandos vd medverkade i flera av inslagen och bemötte 

den kritik som riktades mot företaget. 

Inslagen bedömdes således inte bryta mot kraven på saklighet och opartiskhet och friades av en enig 

nämnd. 

 



PARTITILLHÖRIGHET SAKNADE BETYDELSE I DISKUSSION OM GÄNGKRIMINALITET 
FRIAT: Morgonstudion, SVT1, 2023-09-15, inslag med ett studiosamtal om 

gängkriminalitet; fråga om opartiskhet och saklighet. Dnr. 23/02854. 
 

Ett av programmets ämnen den aktuella dagen var barn som offer och förövare inom gängkriminalitet. 

I ett förinspelat inslag intervjuades bland andra ordföranden i föräldraföreningen vid en skola där en 

ihjälskjuten pojke tidigare hade gått. Efter inslaget följde ett studiosamtal med två experter, som 

presenterades enligt följande: ”Välkomna hit Camila Salazar Atias, kriminolog och 

kunskapsområdeschef på Fryshuset, och också Evin Cetin, advokat som också skrivit en bok som berör 

det här ämnet.” 

Inslaget anmäldes av en person som ansåg att SVT undvek att tala om att de tre kvinnorna som 

intervjuades har en bakgrund inom Socialdemokraterna. 

SVT skrev i sitt yttrande att de tre medverkande tillfrågades oberoende av varandra. Deras politiska 

engagemang hade ingen koppling till det aktuella ämnen, att alla tre är eller har varit representanter 

för just Socialdemokraterna var en tillfällighet. Ordföranden i föräldraföreningen representerade 

Socialdemokraterna i en församlings kyrkofullmäktige och kyrkoråd. Camila Salazar Atias 

representerade Socialdemokraterna som ersättare i utbildningsnämnden i Stockholm stad, men 

medverkade för sin roll som kriminolog och kunskapsområdeschef för Cides, som är en del av 

Fryshusets verksamhet med fokus på gängkriminalitet. Evan Cetin, som slutade vara aktiv inom 

Socialdemokraterna 2019, medverkade som jurist och författare till boken ”Mitt ibland oss”, som 

handlar om orsakerna till ökningen av dödsskjutningar bland unga män.  

Granskningsnämnden skriver i sitt beslut att de medverkandes nuvarande och historiska 

partitillhörighet inte var av betydelse i sammanhanget. Inslaget stred inte mot kraven på opartiskhet 

och saklighet. 

 
 

Informationsbrev från SVT Programetik, Sveriges Television, 105 10 Stockholm  

E-post: programetik@svt.se, Tel: 08-784 56 78  

Om du fått detta infobrev står du även på e-postlistan för nästa.  

Nya SVT-prenumeranter kan anmäla sig till programetik@svt.se! 


