
SVT Programetiks informationsbrev 2024-06-24 

INSLAG MED VIDEOSAMTAL FÄLLS FÖR OTILLBÖRLIGT GYNNANDE 
 

Vid granskningsnämndens sista möte före sommaren prövades fyra SVT-ärenden. Två av ärendena 

gällde Rapport. Ett inslag om att många företag pressades av den höga räntan fälldes för otillbörligt 

kommersiellt gynnande medan ett annat om kritik mot partiledaren Magdalena Andersson prövades 

och friades avseende opartiskhet. De två övriga ärendena gällde saklighet. SVT Text friades gällande 

en uppgift om en hackerattack och ett nyhetsklipp på SVT Play friades efter att en felaktig uppgift 

redigerats bort och en förklarande text publicerats i direkt anslutning till klippet. 

 

NYHETSKLIPP PÅ SVT PLAY FRIAS – EFTER REDIGERING OCH EN FÖRKLARING I TEXT 
FRIAT: SVT Nyheter – Kriget i Ukraina: vi var så naiva, SVT Play, 2024-02-28, program om 

att det gått tio år sedan Ryssland annekterade Krimhalvön; fråga om saklighet och 

beriktigande. Dnr. 24/01219. 

 
Inslaget bestod av ett cirka fyra minuter långt klipp med anledning av att det hade gått tio år sedan 

Ryssland annekterade Krimhalvön. I inslaget såg SVT:s utrikeskorrespondent tillbaka på när hon var på 

Krim vid det tillfället och hur kriget i Ukraina sedan dess hade utvecklats. I slutet av inslaget sa 

korrespondenten att ”det här var första gången sedan andra världskriget som Europas karta ritades 

om”.  

  

En person anmälde sändningen för bristande saklighet, då uppgiften om att annekteringen av Krim 

skulle ha varit första gången sedan andra världskriget som Europas karta ritades om var felaktig.  

 

I sitt yttrande förklarade SVT att den anmälda sändningen i ett första läge hade publicerats tillsammans 

med en nyhetsartikel på SVT:s nyhetssajt och sedan även i SVT Play. När SVT uppmärksammades på 

den felaktiga uppgiften valde redaktionen att omarbeta videon. I den nya versionen var det anmälda 

citatet bortklippt, men inslaget var i övrigt identiskt med den ursprungliga versionen. 

  

I samband med att den nya versionen publicerades på SVT Play skrevs en rättelse ut: ”I en tidigare 

version av videon uppgavs felaktigt att den ryska ockupationen av Krim var första gången som Europas 

karta ritades om sedan andra världskriget.” SVT anförde i yttrandet också att den felaktiga uppgiften 

var av mindre betydelse för inslagets framställning som helhet, då syftet med inslaget var att 

presentera korrespondentens personliga upplevelser och reflektioner från tiden i Ukraina.  

  

Granskningsnämnden konstaterar att SVT, efter att man uppmärksammades på felet, uppdaterade 

publiceringen på SVT Play genom att ta bort den felaktiga uppgiften i programmet samt publicerade en 

förklarande text i direkt anslutning till programmet om att en felaktig version av programmet tagits 

bort. Mot denna bakgrund ansåg nämnden att SVT följt bestämmelsen om beriktigande och 

publiceringen stred därmed inte mot kravet på saklighet. 

 

 

LOGGA I BAKGRUNDSBILD I INTERVJU – INSLAG FÄLLS FÖR OTILLBÖRLIGT GYNNANDE 
FÄLLT: Rapport, SVT1, 2024-03-09, inslag om att hög ränta pressar företag; fråga om 

otillbörligt gynnande. Dnr. 24/01307. 



  

Inslaget handlade om att många företag pressades av den höga räntan. Inslaget var ca två minuter 

långt. I inslaget intervjuades bland annat vd:n för företaget Nibe. Han intervjuades i ett videosamtal 

från sitt kontor där företaget logotyp syntes i vd:ns bakgrundsbild. Intervjun bestod av tre korta klipp 

som delvis täcktes med andra rörliga bilder.   

Inslaget anmäldes av en anmälare som ansåg att det var obefogat att en logotyp bakom den 

intervjuade vd:n syntes och undrade varför den inte blurrades.   

I SVT:s yttrande framhölls att intervjun med Nibes vd i Rapports 18-sändning var en kortare del av ett 

längre inslag om att företag pressades av det höga ränteläget i Sverige. SVT hade vid intervjutillfället 

ingen möjlighet att påverka den bakgrundsbild med namnet på företaget som företagets vd hade i 

Teams.  

Intervjun sändes i tre korta avsnitt där vissa delar täcktes med andra rörliga bilder. Redaktionen 

bedömde att den aktuella exponeringen var så pass kort att logotypen inte behövde täckas ytterligare. 

Det förekom inga positiva omdömen om företaget eller dess produkter. För att undvika ytterligare 

exponering av logotypen ändrades bildutsnittet till sändningen klockan 19:30 och logotypen blurrades.  

Granskningsnämnden fällde inslaget med följande resonemang: 

I drygt 30 sekunder av det två minuter långa inslaget exponerades det aktuella företagets namn och 

logotyp genom att logotypen upptog en stor del av den bakgrundsbild som visades under 

videointervjun med företagets vd. Till det kommer att reportern nämnde företagets namn ett flertal 

gånger. Granskningsnämnden anser att exponeringen innebar ett gynnande av företaget som inte var 

motiverat av ett tillräckligt informationsintresse. Inslaget stred därför mot bestämmelsen om 

otillbörligt gynnande av kommersiella intressen. 

Nämnden noterar även vad som framkommit i SVT:s yttrande om att programföretaget inför den 

nästföljande Rapport-sändningen redigerade om det aktuella inslaget så att de delar där logotypen 

syntes blurrades samtidigt som bildutsnittet ändrades. Enligt nämnden mening borde det därmed ha 

varit möjligt för SVT att även vid den tidigare sändningen utforma inslaget så att exponeringen 

undveks.  

Granskningsnämnden beslutar att ansöka hos förvaltningsrätten om att SVT ska påföras en särskild 

avgift för överträdelse av bestämmelsen om otillbörligt kommersiellt gynnande. Nämnden anser att 

överträdelsens karaktär motiverar en avgift om 100 000 kronor. 

 

KRITIK MOT PARTILEDARE BEHÖVDE INTE BEMÖTAS 
FRIAT: Rapport, SVT1, 2024-02-16, kl. 19.30, inslag om kritik riktad mot 

Socialdemokraternas partiledare; fråga om opartiskhet. Dnr. 24/00912. 

Inslaget inleddes med en sammanfattning av kritik som Socialdemokraternas partiledare Magdalena 

Andersson hade fått under de senaste dagarna, dels om den före detta socialdemokraten Jamal El-Haj, 

dels om ett uttalande i Dagens Nyheter där Andersson hade ifrågasatt hur högerdebattören Henrik 

Jönssons Youtube-kanal finansierades. Efter sammanfattningen samtalade Rapports programledare 

med SVT:s inrikespolitiska kommentator om bakgrunden till kritiken samt hur denna kunde komma att 

påverka förtroendet för Andersson. 



Inslaget fick en anmälan, där anmälaren skrev att partiledaren ifrågasattes å det grövsta utan att hon 

själv fick komma till tals. 

SVT skrev i sitt yttrande att redaktionen hade sökt Magdalena Andersson och erbjudit henne en 

intervju, men fått besked att hon inte hade tid. Redaktionen ansåg att det ändå låg i allmänhetens 

intresse att sätta händelserna i ett sammanhang och valde därför att göra en fördjupning i form av en 

politisk analys. Magdalena Andersson är, som partiledare för Sveriges största parti och tidigare stats- 

och finansminister, en politiker med stor makt och lång erfarenhet av svensk politik. Hon har stora 

möjligheter att nå ut till allmänheten via etablerade medier och andra kanaler, och måste anses tåla 

hård kritik utan att det framhålls att hon har avstått att kommentera. Det var heller ingen ny kritik som 

framfördes, utan en återrapportering av publiceringar i andra medier.   

Granskningsnämnden konstaterar att politiker får godta relativt långtgående kritik innan det kan 

krävas att de måste ges tillfälle att bemöta den. Nämnden beaktade också att partiledaren avböjt SVT:s 

erbjudande om att bemöta kritiken. Mot avgrund av detta stred inslaget inte mot kravet på 

opartiskhet. 

 

SAKLIG BESKRIVNING AV HACKERGRUPP SOM RYSK – UTGICK FRÅN TT:S UPPGIFTER 
FRIAT: SVT Text, s.106, 110 och 111, 2024-02-27, sändning om ett hot om hackerattack mot 

Bjuvs kommun; fråga om saklighet. Dnr. 24/01102. 
 

Sändningen bestod av en nyhetsartikel på SVT:s text-tv-tjänst. Texten var likalydande på samtliga tre 

sidor under dagen och löd inledningsvis: ”Rysk hackergrupp hotar Bjuv – Bjuvs kommun hotas av den 

ryska hackergruppen Akira. Den kriminella gruppen uppger att den inom kort kommer läcka stulna data 

på Darknet.” 

 

En person har anmält sändning och anför att det saknas bevis för att hackergruppen Akira skulle ha 

kopplingar till Ryssland.  

  

SVT skrev i sitt yttrande att artikeln utgick från en längre text från nyhetsbyrån TT, en nyhetsbyrå som 

SVT har prenumererat på i många år och som är omvittnat professionell. I TT:s artikel beskrevs Akira 

genomgående som en rysk hackergrupp. Redaktionen hade vid tillfället för publicering ingen anledning 

att ifrågasätta TT:s beskrivning av Akira som rysk. TT hade heller inte ändrat eller korrigerat uppgiften 

i efterhand. Hackergruppen har även av analytiker och IT-säkerhetsexperter beskrivits som rysk. SVT 

anförde således att redaktionen hade belägg för att beskriva Akira som en rysk hackergrupp. 

 

Granskningsnämnden ansåg i och med yttrandet att SVT hade visat grund för uppgiften om att 

hackergruppen beskrevs som rysk. Sändningen stred därmed inte mot kravet på saklighet. 

 

Informationsbrev från SVT Programetik, Sveriges Television, 105 10 Stockholm  

E-post: programetik@svt.se, Tel: 08-784 56 78  

Om du fått detta infobrev står du även på e-postlistan för nästa.  

Nya SVT-prenumeranter kan anmäla sig till programetik@svt.se! 


