TV4 och SVT går samman i nytt AI-initiativ för att driva kreativ utveckling i mediebranschen

AI förändrar just nu medielandskapet i grunden. På bara några år har generativ AI revolutionerat hur vi kan skapa och utveckla innehåll, från text och ljud till bild och video. För att utforska de möjligheter som tekniken ger, inleder TV4 och SVT nu ett gemensamt initiativ för att utforska hur AI kan stärka kreativiteten och driva utvecklingen i svensk medieproduktion.

Mia Lindqvist programchef på TV4 och Naja Nielsen, mediedirektör på SVT

Mia Lindqvist programchef på TV4 och Naja Nielsen, mediedirektör SVT Foto: TV4/SVT

Syftet är att inspirera till ett mer transparent och kreativt arbetssätt där AI används för att förbättra berättandet, engagera publiken och effektivisera arbetet utan att kompromissa med kvalitet eller ansvar.

– AI är inte bara ett tekniskt verktyg, det är ett kreativt stöd som kan frigöra tid, inspirera till nya idéer och öppna upp för nya sätt att berätta på. Genom att dela erfarenheter och lärdomar vill vi bidra till att hela branschen tar kliv framåt, säger Mia Lindqvist, programchef, TV4.

– Jag är så glad för detta partnerskap med TV4. Tillsammans kan vi hjälpa varandra och den kreativa branschen att bli ännu bättre på att göra svenskt kreativt innehåll som publiken älskar och som bidrar till att stärka samhället, säger Naja Nielsen, mediedirektör på SVT.

Som en del av samarbetet arrangeras en serie kunskapssessioner.

  • Hösten 2025: Webbinarium med fokus på goda exempel och lärdomar från TV4 och SVT.
  • Våren 2026: Fördjupande samtal om kreativa arbetssätt och verktyg.

Satsningen sker utan vinstintresse och med delat ansvar mellan TV4 och SVT.