SVT har lämnat in Public service-redovisningen för 2024
SVT har lämnat in Public service-redovisningen för 2024 till Kulturdepartementet och Mediemyndigheten. Redovisningen kan läsas som en uppslagsbok om hur SVT uppfyllt villkoren i public service-uppdraget under det gångna året.

– SVT ska vara en konstruktiv och trygg kraft i hjärtat av svenskarnas vardag. I en allvarlig tid ska medborgarna kunna lita på det som sänds i SVT, och på att SVT erbjuder journalistik som förmår skildra, förklara och ge perspektiv på det som händer i Sverige och världen, säger Anne Lagercrantz, vd på SVT.
SVT satsar bland annat på verifiering där specialistreportrar arbetar med omvänd bildsökning, geolokalisering och ansiktsigenkänning för att bedöma trovärdigheten i bilder och videomaterial som sprids på nätet. SVT har under 2024 stärkt satsningen med fler reportrar och redaktörer samt lanserat Verifieringshjälpen, där publiken kan vara med och bidra med material. Under 2024 har SVT Verifierar haft 11 miljoner besök.
Det blir allt viktigare för journalister att vara på plats för att med egna ögon bevittna vad som sker. SVT finns nu på 50 orter i landet och under 2024 har SVT:s lokala journalistik bidragit med 43 procent av materialet på SVT Nyheter.
2024 var året när rekordmånga människor gick till valurnorna över hela världen. En eftervalsundersökning visar att SVT var väljarnas främsta källa att informera sig om EU-parlamentsvalet. Bland förstagångsväljarna använde fyra av tio SVT:s valkompass.
– Vi vill vara en positiv motvikt i en orolig tid, dit människor vänder sig för ett mångsidigt utbud av svenskt innehåll som engagerar, samlar till gemenskap och bidrar till kunskap, säger Anne Lagercrantz.
Under 2024 har svenska folket samlats kring Julkalendern Snödrömmar som ger inblickar i samisk kultur och mytologi. Den numera klassiska frågan ”Vart är vi på väg?” i På spåret har fortsatt engagera publiken i tv-soffan och i Duo-appen och svensk musik har haft en given plats i SVT. Såväl morgondagens stjärnor i Hello Mello som den svenska artisteliten har varit en del av ca 400 program i SVT:s storsatsning på svensk musik under året, 50 år efter Abbas seger i Eurovision.
Svenska folket samlades också kring Paralympics. Var tredje svensk såg något av de drygt 400 timmar som sändes från Paris.
SVT:s samarbeten med externa produktionsbolag, innehållsleverantörer och medverkande i hela Sverige har stor betydelse för Sveriges kreativa sektorer och näringsliv. SVT har under 2024 lagt drygt 1,6 miljarder kronor på produktionsutläggningar och annan extern samverkan, vilket är en ökning med 150 miljoner kronor jämfört med 2023.
-
Fyra SVT-nomineringar till Stora Journalistpriset
Nu har nomineringarna till Stora journalistpriset 2025 offentliggjorts. SVT har fyra nomineringar i kategorierna Årets berättare, Årets förnyare och Å... Nyhet -
Kristian Lindquist blir strategi- och beredskapsdirektör
Utökat ansvarsområde från den 1 januari Nyhet -
Prix Italia till Whiskey on the rocks för bästa drama
SVT:s dramaserie Whiskey on the rocks, med Rolf Lassgård i huvudrollen, vann priset för bästa dramaserie när världens äldsta tv-festival Prix Italia b... Nyhet -
Christina Hill, Petter Bragée och Helena Olsson nya programområdeschefer
Nu är det klart att Christina Hill, Helena Olsson och Petter Bragée blir programområdeschefer i SVT:s nya division för Program. De kommer ingå i progr... Nyhet -
SVT klandras för utpekande av förskolepedagog
Följande artikel är ett uttalande av Mediernas Etiknämnd Nyhet -
TV4 och SVT går samman i nytt AI-initiativ för att driva kreativ utveckling i mediebranschen
AI förändrar just nu medielandskapet i grunden. På bara några år har generativ AI revolutionerat hur vi kan skapa och utveckla innehåll, från text och... Nyhet