SVT har lämnat in Public service-redovisningen för 2024

SVT har lämnat in Public service-redovisningen för 2024 till Kulturdepartementet och Mediemyndigheten. Redovisningen kan läsas som en uppslagsbok om hur SVT uppfyllt villkoren i public service-uppdraget under det gångna året.

– SVT ska vara en konstruktiv och trygg kraft i hjärtat av svenskarnas vardag. I en allvarlig tid ska medborgarna kunna lita på det som sänds i SVT, och på att SVT erbjuder journalistik som förmår skildra, förklara och ge perspektiv på det som händer i Sverige och världen, säger Anne Lagercrantz, vd på SVT.

SVT satsar bland annat på verifiering där specialistreportrar arbetar med omvänd bildsökning, geolokalisering och ansiktsigenkänning för att bedöma trovärdigheten i bilder och videomaterial som sprids på nätet. SVT har under 2024 stärkt satsningen med fler reportrar och redaktörer samt lanserat Verifieringshjälpen, där publiken kan vara med och bidra med material. Under 2024 har SVT Verifierar haft 11 miljoner besök.

Det blir allt viktigare för journalister att vara på plats för att med egna ögon bevittna vad som sker. SVT finns nu på 50 orter i landet och under 2024 har SVT:s lokala journalistik bidragit med 43 procent av materialet på SVT Nyheter.

2024 var året när rekordmånga människor gick till valurnorna över hela världen. En eftervalsundersökning visar att SVT var väljarnas främsta källa att informera sig om EU-parlamentsvalet. Bland förstagångsväljarna använde fyra av tio SVT:s valkompass.

– Vi vill vara en positiv motvikt i en orolig tid, dit människor vänder sig för ett mångsidigt utbud av svenskt innehåll som engagerar, samlar till gemenskap och bidrar till kunskap, säger Anne Lagercrantz.

Under 2024 har svenska folket samlats kring Julkalendern Snödrömmar som ger inblickar i samisk kultur och mytologi. Den numera klassiska frågan ”Vart är vi på väg?” i På spåret har fortsatt engagera publiken i tv-soffan och i Duo-appen och svensk musik har haft en given plats i SVT. Såväl morgondagens stjärnor i Hello Mello som den svenska artisteliten har varit en del av ca 400 program i SVT:s storsatsning på svensk musik under året, 50 år efter Abbas seger i Eurovision.

Svenska folket samlades också kring Paralympics. Var tredje svensk såg något av de drygt 400 timmar som sändes från Paris.

SVT:s samarbeten med externa produktionsbolag, innehållsleverantörer och medverkande i hela Sverige har stor betydelse för Sveriges kreativa sektorer och näringsliv. SVT har under 2024 lagt drygt 1,6 miljarder kronor på produktionsutläggningar och annan extern samverkan, vilket är en ökning med 150 miljoner kronor jämfört med 2023.

2024 års public service-redovisning ger en inblick i ett aktivt år i allmänhetens tjänst och om SVT:s ambition att vara hela Sveriges television. Pdf, 5.4 MB.