SVT:s julprogram lockade storpublik

Publiken har hittat många tv-favoriter hos SVT i jul. En stor bredd av program, såväl underhållningsprogram, dokumentärer, dramaserier och familjeprogram, sågs av en miljonpublik.

Foto: Marcell Bandicksson/Audrius Solominas, SVT/Skyverse

Tittandet på SVT:s program brukar vara stort under julen, och även detta år dominerar klassiker som Kalle Anka, Julkalendern och Karl Bertil Jonssons Julafton topplistorna. Den satiriska dramaserien Whiskey on the rocks har nått en stor publik och långfilmen Den Sista Resan blev en av julens publiksuccéer när den efter biopremiären i mars hittar en ny storpublik i tv. Och för den som gillar högkvalitativa dokumentärer så har starka titlar som Riddaren på Strandvägen, Det Svenska Styckmordet och Holy Fuck väckt stor uppmärksamhet.

- Jag är glad att SVT återigen har kunnat erbjuda publiken så många bra och lyxiga program under julen och att många har nått en stor publik. SVT Play har varit en guldgruva i jul, med en kombination av både julmysiga upplevelser och riktigt tuff samhällsjournalistik. Det är den bredden som vi är så stolta över att kunna ha, säger Eva Beckman, programdirektör på SVT.

Det första avsnittet av årets julkalender slog onlinerekord och fortsatte sedan att gå starkt hela vägen fram till julafton. Snittratingen hittills ligger på 2,6 miljoner (broadcast och online) per avsnitt och hela 6,7 miljoner svenskar har sett något av serien. Många positiva reaktioner har också inkommit till SVT:s publikservice, särskilt om det samiska temat.

- Vi är förstås glada för att årets julkalender Snödrömmar blev ännu en tittarframgång, men vi är minst lika glada för att den ökade intresset för den samiska kulturen. Vi har fått mycket uppskattning för just det samiska temat från publiken. Det känns så fint att vi år efter år kan samla familjen varje dag fram till jul och skapa gemensamma minnen tillsammans, säger Eva Beckman, programdirektör SVT.