60 miljoner kronor insamlat och tittarrekord för Musikhjälpen på SVT Play

Det var med lite vemod sista gänget från SVT och Sveriges radio packade våra tekniktrailers och lämnade Sundsvall efter 144 timmars direktsändningsmaraton förra veckan. Idag är jag lite trött men väldigt glad, skriver Karl-Johan Paulsson, SVT:s projektledare för Musikhjälpen.

Fotograf Pär Nordahl filmar inne i buren under Musikhjälpen. Foto: Karl-Johan Paulsson / SVT

Det är en viss tomhet som infinner sig när ljuset släcks och resterna av konfettin blandar sig med snömodden på Kärlekens torg, men vilken vecka det blev. 144 timmar TV och radio med en hög ambitionsnivå.

Vi har producerat 47 liveakter med Sveriges bästa artister, hundratals gäster har passerat glasburen både fysiskt och digitalt från hela landet. Utanför glasburen på det juligt smyckade och ljussatta torget engagerade vi hela Sundsvall kändes det som stundvis. Och när omvärlden skakar och skrämmer blev Kärlekens torg en varm plats, där trygghet och kärlek fick vinna och sprida ljus i decembermörkret hem till publiken. Det tappra teamet som parallellt med sändningarna på hemmaplan, reste till Sierra Leone gav oss viktiga berättelser från människor som på olika vis berörs av årets tema.

sdd

Vi alla bidrog, tillsammans med publikens 1 046 677 engagemang så att Radiohjälpen nu kan fördela hela 60 070 658 kr till projekt runt om i världen, för att fortsätta kampen för att alla förhoppningsvis ska kunna överleva sin graviditet i framtiden. Musikhjälpens viktiga uppgift att sprida kunskap om temat inspirerar till engagemang hos den unga vuxna publiken och gör skillnad.

Tack alla som tittade och följde våra sändningar under veckan.

 

 

Karl-Johan Paulsson, projektledare SVT Barn & Ung.

 

Tittarrekord för Musikhjälpen på SVT Play

Lite i skuggan av de fina insamlingssiffrorna kan vi även glädjas åt att tittandet på SVT Play går mot alla tiders rekord för Musikhjälpen med (hittills) 5 337 000 starter och 5 617 000 uppspelade timmar (Helix).

Och i en tid när SVT kämpar med målgruppen 20-29 är det också glädjande att se de fina demografistaplarna från MMS. Musikhjälpen prickar 20-29 och har en varumärkeskännedom på 98% i hela gruppen 15-35 år.

Som tittare märker man tydligt att Kalles tevegäng tagit vårt projekt i projektet "Bättre teve" till en ny nivå. Det är så häftigt att dygnet runt kunna följa med svenska folkets initiativ både på torget och runt om i Sverige.

Petter Bragée, stolt programchef SVT Barn & Ung

Bild från kontrollrummet

Bakom kulisserna under sändningen av Musikhjälpen. Foto: Karl-Johan Paulsson