Julkalendern skapar stort engagemang
Årets julkalender på SVT, Kronprinsen som försvann, drar in en storpublik till SVT Play. Avsnitt 1 har hittills en webbpublik på 1,28 miljoner. I snitt har avsnitten i Play en onlinerating på 955 000. Många ser också julkalendern i SVT1: avsnitt 1 sågs av 1,753 miljoner* (kl 7.15 och 18.45).

Maria Lundqvist (farmor Nanni), Kronprinsen (Xavier Canca-Englund), Hilda (Kerstin Linden) och hennes lillebror (Valter Toverud). Foto: Johan Paulin/SVT
-Det är fantastiskt att julkalendern även i år blivit så älskad och skapat så stort engagemang! Ett oroligt år som detta kanske det är viktigare än någonsin med en trygg tradition – att något är som det brukar vara, även om man oroar sig över räntor och säkerhetsläge. Vi är glada över att kunna lysa upp decembermörkret med både verklighetsflykt och gemenskap för en så stor publik i alla åldrar, säger Johanna Gårdare, programchef SVT Barn.
Reaktionerna på årets julkalender har överlag varit väldigt positiva. Många fina recensioner och kärlek på sociala medier. Men det är vissa föräldrar som också tycker julkalendern är lite för läskig för sina yngre barn.
Ett axplock av kommentarer från SVT:s sociala medier:
"Jag måste bara få tacka för den fantastiska julkalendern. Otroligt välgjord och välspelad. Vilken miljö, vilken välskriven berättelse. Det här är den bästa julkalendern av alla. Passar både barn och vuxna. Tusen tack! Njuter av varje avsnitt och sitter med spänning och väntar på nästa. Jag vill aldrig att den ska ta slut."
"Årets julkalender är RIKTIGT BRA! Jag är så uppriktigt glad för att ni tagit hänsyn till alla i familjen, så att vi alla kan sitta ner tillsammans och ta med oss något efter varje avsnitt. Ni som kommit på idéerna för de senaste två julkalendrarna ska ha en stor eloge! Julkalendern är och har blivit en verklig höjdpunkt de senaste åren."
"Jag gillar den. Men min fyraåring blev skrämd, så jag hoppas på 2023 blir en kalender för mindre barn också."
”Den är lite läskig tycker min snart 6-åring men jag sitter med och tittar och tillsammans med storebror på 9 år. Vi tycker den är spännande och bra. ”
-Den här julkalendern är väldigt spännande och vi har förståelse för att den kanske inte riktigt passar för de allra yngsta. Därför har vi också Bolibompa Babys fina julkalender och om man vill ha mer humor finns klassikern Sunes jul att se på SVT Play, säger Johanna Gårdare programchef SVT Barn.
*publikstorlek, timeshift OV (=overnight viewing)
* Om publiksiffrorna:
- Publikstorlek, timeshift OV (=overnight viewing)
- 1,753 miljoner såg avsnitt 1 i BC den 1 december (SVT1)
- Livetittningen för avsnitt 1 i BC var 1,027 miljoner
- 830 000 såg avsnitt 1 första dygnet
- Fram till idag (9 dec) är det 1,28 som sett avsnitt 1 på Play
-
SVT Sport bjöd in idrottsrörelsen till en heldag
Den 25 september slog SVT Sport upp portarna och bjöd in till en heldag fylld av information och inspiration. Dagen inleddes av SVT:s vd Hanna Stjärne... Nyhet -
Nu är hela core teamet för Eurovision Song Contest 2024 klart
Två av de nya namnen är Christer Björkman som kommer att vara tävlingsproducent och Per Blankens som går in i rollen som tv-producent.
Nyhet -
Inspelningsstart för julkalendern 2024
Tre månader kvar till årets julkalender, men redan nu startar inspelningen av 2024 års julkalender i Norrbotten. Nyhet -
Lilla Sportspegeln fyller 40 år!
Lilla Sportspegeln visades för första gången i TV2 den 5 september 1983 och firar därmed 40 år! Nyhet -
Sex nomineringar till SVT i PRIX Europa
SVT har sex nomineringar vid årets Prix Europa i Berlin. Den kommande serien Taelgia och Händelser vid vatten är båda nominerade i dramakategorin. Dok... Nyhet -
Kraftig ökning för SVT Play i sommar
SVT Play ökade med 24 procent i sommar jämfört med förra sommaren sett till måttet unika webbläsare och tittartiden online ökade med drygt 30 procent. Nyhet