Julkalendern skapar stort engagemang
Årets julkalender på SVT, Kronprinsen som försvann, drar in en storpublik till SVT Play. Avsnitt 1 har hittills en webbpublik på 1,28 miljoner. I snitt har avsnitten i Play en onlinerating på 955 000. Många ser också julkalendern i SVT1: avsnitt 1 sågs av 1,753 miljoner* (kl 7.15 och 18.45).
-Det är fantastiskt att julkalendern även i år blivit så älskad och skapat så stort engagemang! Ett oroligt år som detta kanske det är viktigare än någonsin med en trygg tradition – att något är som det brukar vara, även om man oroar sig över räntor och säkerhetsläge. Vi är glada över att kunna lysa upp decembermörkret med både verklighetsflykt och gemenskap för en så stor publik i alla åldrar, säger Johanna Gårdare, programchef SVT Barn.
Reaktionerna på årets julkalender har överlag varit väldigt positiva. Många fina recensioner och kärlek på sociala medier. Men det är vissa föräldrar som också tycker julkalendern är lite för läskig för sina yngre barn.
Ett axplock av kommentarer från SVT:s sociala medier:
"Jag måste bara få tacka för den fantastiska julkalendern. Otroligt välgjord och välspelad. Vilken miljö, vilken välskriven berättelse. Det här är den bästa julkalendern av alla. Passar både barn och vuxna. Tusen tack! Njuter av varje avsnitt och sitter med spänning och väntar på nästa. Jag vill aldrig att den ska ta slut."
"Årets julkalender är RIKTIGT BRA! Jag är så uppriktigt glad för att ni tagit hänsyn till alla i familjen, så att vi alla kan sitta ner tillsammans och ta med oss något efter varje avsnitt. Ni som kommit på idéerna för de senaste två julkalendrarna ska ha en stor eloge! Julkalendern är och har blivit en verklig höjdpunkt de senaste åren."
"Jag gillar den. Men min fyraåring blev skrämd, så jag hoppas på 2023 blir en kalender för mindre barn också."
”Den är lite läskig tycker min snart 6-åring men jag sitter med och tittar och tillsammans med storebror på 9 år. Vi tycker den är spännande och bra. ”
-Den här julkalendern är väldigt spännande och vi har förståelse för att den kanske inte riktigt passar för de allra yngsta. Därför har vi också Bolibompa Babys fina julkalender och om man vill ha mer humor finns klassikern Sunes jul att se på SVT Play, säger Johanna Gårdare programchef SVT Barn.
*publikstorlek, timeshift OV (=overnight viewing)
* Om publiksiffrorna:
- Publikstorlek, timeshift OV (=overnight viewing)
- 1,753 miljoner såg avsnitt 1 i BC den 1 december (SVT1)
- Livetittningen för avsnitt 1 i BC var 1,027 miljoner
- 830 000 såg avsnitt 1 första dygnet
- Fram till idag (9 dec) är det 1,28 som sett avsnitt 1 på Play
-
Året med SVT – detta får publiken för public service-avgiften
SVT har den 1 mars lämnat Public service-redovisningen till Mediemyndigheten och Kulturdepartementet. Där redovisas hur SVT har levt upp till de över ... Nyhet -
Melodifestivalen prisas av regeringen
Idag delades regeringens musikexportpris för 2023 ut. Melodifestivalen fick då hedersomnämnande för insatser av särskild betydelse för svensk musiks i... Nyhet -
Tre Guldspadar till SVT - prisas för granskande reportage
Föreningen Grävande Journalister, FGJ delar varje år ut priset Guldspaden till bästa undersökande reportage i åtta olika kategorier. SVT var nominerad... Nyhet -
Bella Goldman blir marknadschef på SVT
I rollen som marknadschef kommer Bella ansvara för att skapa genomslag för SVT:s program och tjänster i köpta, egna och förtjänade kanaler, för att hj... Nyhet -
SVT Play på topp tre bland Sveriges starkaste varumärken
För första gången tar sig SVT Play in på topp 10 på Yougovs årliga rankning över Sveriges starkaste varumärken. SVT Play tar sig dessutom direkt in på... Nyhet -
SVT:s Iman Tahbaz och Heleen Rebel vann priser vid Årets Bild
SVT:s fotograf Iman Tahbaz vinner Årets Bild i kategorin tv-nyheter. Årets Bilds hederpris 2023 gick till SVT:s klippare Heleen Rebel. Nyhet