Historiskt stort intresse för SVT:s nyheter
85% av Sveriges befolkning tog del av något från SVT varje vecka under 2020. Det är en ökning med 3% jämfört med förra året. Aldrig i modern tid har SVT nått så många människor med nyheter.
- I stort sett alla i Sverige använder SVT varje vecka. Corona-krisen skapar ett enormt behov av nyheter och SVT har mött upp med bland annat direktrapportering på svt.se, granskningar, utfrågningar, specialprogram bland mycket annat. Tv har också spelat en avgörande roll för kultur, avkoppling och sällskap, säger vd Hanna Stjärne.
Under 2020 har digitaliseringen tagit stora språng i hela samhället och det syns också tydligt hos SVT. I åldern 20-39 svarar flest, hela 25%, SVT Nyheter på frågan om vilken digital nyhetsleverantör de föredrar. 2017 var motsvarande siffra 9%. Under året var det också tydligt att medelålders och äldre publik ökar sitt tittande online. I gruppen 50 - 70-åringar ökade tittandet med drygt 25% på SVT Play, mer än i någon annan åldersgrupp.
- Det är ett tydligt skifte hos publiken, och det är möjligt att SVT Play går om SVT1 redan inom något år. För vissa titlar är förflyttningen särskilt tydlig, till exempel hade dramaserien Kalifat mer än dubbelt så många tittare online som i traditionell tv. Vi arbetar nu med att förbättra SVT Play ännu mer och också utveckla berättandet så att det passar de nya digitala tv-vanorna, säger Hanna Stjärne.
Hur tog publiken del av SVT under 2020?
- Antalet tittare på traditionell tv minskar och online ökar kraftigt. Sammantaget har 85% av befolkningen tittat på SVT varje vecka.
- Andelen som använder både nya och gamla plattformar har ökat kraftigt från 31 procent andra halvåret 2019 till 49 procent sista tertialen 2020. Andelen som endast använder SVT online har ökat varje år och uppgår i dag till 16 procent.
- Ökningen online drivs framförallt av SVT Nyheter. Nyhetsprogrammen i SVT Play ökade med 100% under 2020.
- Onlinetittandet drivs också av titlar som Sommarlov och Julkalendern Mirakel som båda slog rekord under 2020.
SVT topp 10 mest sedda programmen online
- Julkalendern: Mirakel
- Pippi Långstrump
- Kalifat
- Kokobäng
- Sommarskuggan
- Bäst i test
- Vår tid är nu
- Alfons Åberg
- Leif & Billy
- Normala människor
-
Året med SVT – detta får publiken för public service-avgiften
SVT har den 1 mars lämnat Public service-redovisningen till Mediemyndigheten och Kulturdepartementet. Där redovisas hur SVT har levt upp till de över ... Nyhet -
Melodifestivalen prisas av regeringen
Idag delades regeringens musikexportpris för 2023 ut. Melodifestivalen fick då hedersomnämnande för insatser av särskild betydelse för svensk musiks i... Nyhet -
Tre Guldspadar till SVT - prisas för granskande reportage
Föreningen Grävande Journalister, FGJ delar varje år ut priset Guldspaden till bästa undersökande reportage i åtta olika kategorier. SVT var nominerad... Nyhet -
Bella Goldman blir marknadschef på SVT
I rollen som marknadschef kommer Bella ansvara för att skapa genomslag för SVT:s program och tjänster i köpta, egna och förtjänade kanaler, för att hj... Nyhet -
SVT Play på topp tre bland Sveriges starkaste varumärken
För första gången tar sig SVT Play in på topp 10 på Yougovs årliga rankning över Sveriges starkaste varumärken. SVT Play tar sig dessutom direkt in på... Nyhet -
SVT:s Iman Tahbaz och Heleen Rebel vann priser vid Årets Bild
SVT:s fotograf Iman Tahbaz vinner Årets Bild i kategorin tv-nyheter. Årets Bilds hederpris 2023 gick till SVT:s klippare Heleen Rebel. Nyhet