Unga vänder sig till traditionella nyhetsmedier i kristider

Enligt Nordicoms mediebarometer som presenterades den 29 maj så ökar nyhetskonsumtionen generellt för traditionella medier, dvs. SVT, SR, TV4, morgontidning och kvällstidning. En av de största ökningarna var i åldersgruppen 15-24 år, där nyhetskonsumtionen i traditionella medier har ökat från 49 procent till 59 procent mellan 2019 och februari-april 2020.

SVT har sänt upp till 50 livesändningar på webben per vecka. Foto: SVT Foto: SVT

Och enligt Orvesto internet ökade SVT Nyheter online den dagliga räckvidden med 10 procent i mars, jämfört med motsvarande månad 2019. En genomsnittlig dag tog nästan 1,6 miljoner personer i åldersgruppen 16-80 del av SVT Nyheter online.

En intressant aspekt är att man kan se att den yngre målgruppen i större utsträckning än vanligt vänder sig till traditionella nyhetsmedier. Detta gäller inte bara SVT utan flera andra tv-kanaler samt dags- och kvällspress. I åldersgruppen 16-39 år, har, enligt Orvesto, den dagliga räckvidden av SVT:s nyheter ökat med över 25 procent under mars/april jämfört med januari/februari i år. 74 procent av unga och unga vuxna i åldersspannet 16-29 år svarar i en undersökning som SVT låtit göra i samarbete med Kantar Sifo, att SVT:s värde för samhället är stort eller ganska stort. Det är en ökning med 35 procent mot föregående år. Förtroendet för andra traditionella medier före, jämfört med under coronakrisen ökar medan det minskar för sociala kanaler så som Youtube och Facebook.

Unga människor har alltså sökt sig mindre till sociala medier och mer till traditionella
kvalitativa nyhetsmedier under krisen.

- De här undersökningarna bekräftar att det är unga som står för den största publikökningen när det gäller SVT:s nyheter. Även andra nyhetsmedier har haft framgångar att nå unga vilket är mycket positivt. SVT är till för alla – i alla åldrar – och därför är detta viktiga siffror för oss. Vi vet att de unga är kräsna, de väljer medvetet och källkritiskt vilka nyheter de följer, och SVT:s nyhetsredaktioner har arbetat hårt för att nå också dem, inte minst online, säger Hanna Stjärne, vd för SVT.