Unga vänder sig till traditionella nyhetsmedier i kristider
Enligt Nordicoms mediebarometer som presenterades den 29 maj så ökar nyhetskonsumtionen generellt för traditionella medier, dvs. SVT, SR, TV4, morgontidning och kvällstidning. En av de största ökningarna var i åldersgruppen 15-24 år, där nyhetskonsumtionen i traditionella medier har ökat från 49 procent till 59 procent mellan 2019 och februari-april 2020.
Och enligt Orvesto internet ökade SVT Nyheter online den dagliga räckvidden med 10 procent i mars, jämfört med motsvarande månad 2019. En genomsnittlig dag tog nästan 1,6 miljoner personer i åldersgruppen 16-80 del av SVT Nyheter online.
En intressant aspekt är att man kan se att den yngre målgruppen i större utsträckning än vanligt vänder sig till traditionella nyhetsmedier. Detta gäller inte bara SVT utan flera andra tv-kanaler samt dags- och kvällspress. I åldersgruppen 16-39 år, har, enligt Orvesto, den dagliga räckvidden av SVT:s nyheter ökat med över 25 procent under mars/april jämfört med januari/februari i år. 74 procent av unga och unga vuxna i åldersspannet 16-29 år svarar i en undersökning som SVT låtit göra i samarbete med Kantar Sifo, att SVT:s värde för samhället är stort eller ganska stort. Det är en ökning med 35 procent mot föregående år. Förtroendet för andra traditionella medier före, jämfört med under coronakrisen ökar medan det minskar för sociala kanaler så som Youtube och Facebook.
Unga människor har alltså sökt sig mindre till sociala medier och mer till traditionella
kvalitativa nyhetsmedier under krisen.
-
Året med SVT – detta får publiken för public service-avgiften
SVT har den 1 mars lämnat Public service-redovisningen till Mediemyndigheten och Kulturdepartementet. Där redovisas hur SVT har levt upp till de över ... Nyhet -
Melodifestivalen prisas av regeringen
Idag delades regeringens musikexportpris för 2023 ut. Melodifestivalen fick då hedersomnämnande för insatser av särskild betydelse för svensk musiks i... Nyhet -
Tre Guldspadar till SVT - prisas för granskande reportage
Föreningen Grävande Journalister, FGJ delar varje år ut priset Guldspaden till bästa undersökande reportage i åtta olika kategorier. SVT var nominerad... Nyhet -
Bella Goldman blir marknadschef på SVT
I rollen som marknadschef kommer Bella ansvara för att skapa genomslag för SVT:s program och tjänster i köpta, egna och förtjänade kanaler, för att hj... Nyhet -
SVT Play på topp tre bland Sveriges starkaste varumärken
För första gången tar sig SVT Play in på topp 10 på Yougovs årliga rankning över Sveriges starkaste varumärken. SVT Play tar sig dessutom direkt in på... Nyhet -
SVT:s Iman Tahbaz och Heleen Rebel vann priser vid Årets Bild
SVT:s fotograf Iman Tahbaz vinner Årets Bild i kategorin tv-nyheter. Årets Bilds hederpris 2023 gick till SVT:s klippare Heleen Rebel. Nyhet