Unga vänder sig till traditionella nyhetsmedier i kristider
Enligt Nordicoms mediebarometer som presenterades den 29 maj så ökar nyhetskonsumtionen generellt för traditionella medier, dvs. SVT, SR, TV4, morgontidning och kvällstidning. En av de största ökningarna var i åldersgruppen 15-24 år, där nyhetskonsumtionen i traditionella medier har ökat från 49 procent till 59 procent mellan 2019 och februari-april 2020.

SVT har sänt upp till 50 livesändningar på webben per vecka. Foto: SVT Foto: SVT
Och enligt Orvesto internet ökade SVT Nyheter online den dagliga räckvidden med 10 procent i mars, jämfört med motsvarande månad 2019. En genomsnittlig dag tog nästan 1,6 miljoner personer i åldersgruppen 16-80 del av SVT Nyheter online.
En intressant aspekt är att man kan se att den yngre målgruppen i större utsträckning än vanligt vänder sig till traditionella nyhetsmedier. Detta gäller inte bara SVT utan flera andra tv-kanaler samt dags- och kvällspress. I åldersgruppen 16-39 år, har, enligt Orvesto, den dagliga räckvidden av SVT:s nyheter ökat med över 25 procent under mars/april jämfört med januari/februari i år. 74 procent av unga och unga vuxna i åldersspannet 16-29 år svarar i en undersökning som SVT låtit göra i samarbete med Kantar Sifo, att SVT:s värde för samhället är stort eller ganska stort. Det är en ökning med 35 procent mot föregående år. Förtroendet för andra traditionella medier före, jämfört med under coronakrisen ökar medan det minskar för sociala kanaler så som Youtube och Facebook.
Unga människor har alltså sökt sig mindre till sociala medier och mer till traditionella
kvalitativa nyhetsmedier under krisen.
-
Direktsända minnesstunder och samtal med anledning av masskjutningen i Örebro
Nyhet -
SVT:s sändningar med anledning av masskjutningen i Örebro
SVT Nyheter fortsätter sina extrasändningar med anledning av masskjutningen på vuxenskolan Campus Risbergska i Örebro. Nyhet -
SVT sänder extra med anledning av attentatet i Örebro
SVT sänder extra under hela tisdagskvällen och onsdag morgon med anledning av attentatet på en skola i Örebro där ett tiotal personer mördades. Nyhet -
SVT appoints Naja Nielsen as Media Director
Today SVT announced Naja Nielsen as new Media Director. Naja Nielsen currently works as Digital Director at BBC News. She will start in her new role J... Nyhet -
Naja Nielsen blir mediedirektör på SVT
Nu är det klart att Naja Nielsen blir ny mediedirektör. Naja arbetar idag som Digital Director på BBC News. Hon tillträder sitt nya jobb den 1 juni 20... Nyhet -
Helena Olsson leder arbetet med SVT:s nya företagsstrategi
SVT startar nu arbetet med att ta fram en ny företagsstrategi som ska gälla från 2026. Nyhet