Unga vänder sig till traditionella nyhetsmedier i kristider
Enligt Nordicoms mediebarometer som presenterades den 29 maj så ökar nyhetskonsumtionen generellt för traditionella medier, dvs. SVT, SR, TV4, morgontidning och kvällstidning. En av de största ökningarna var i åldersgruppen 15-24 år, där nyhetskonsumtionen i traditionella medier har ökat från 49 procent till 59 procent mellan 2019 och februari-april 2020.
Och enligt Orvesto internet ökade SVT Nyheter online den dagliga räckvidden med 10 procent i mars, jämfört med motsvarande månad 2019. En genomsnittlig dag tog nästan 1,6 miljoner personer i åldersgruppen 16-80 del av SVT Nyheter online.
En intressant aspekt är att man kan se att den yngre målgruppen i större utsträckning än vanligt vänder sig till traditionella nyhetsmedier. Detta gäller inte bara SVT utan flera andra tv-kanaler samt dags- och kvällspress. I åldersgruppen 16-39 år, har, enligt Orvesto, den dagliga räckvidden av SVT:s nyheter ökat med över 25 procent under mars/april jämfört med januari/februari i år. 74 procent av unga och unga vuxna i åldersspannet 16-29 år svarar i en undersökning som SVT låtit göra i samarbete med Kantar Sifo, att SVT:s värde för samhället är stort eller ganska stort. Det är en ökning med 35 procent mot föregående år. Förtroendet för andra traditionella medier före, jämfört med under coronakrisen ökar medan det minskar för sociala kanaler så som Youtube och Facebook.
Unga människor har alltså sökt sig mindre till sociala medier och mer till traditionella
kvalitativa nyhetsmedier under krisen.
-
SVT Play på topp tre bland Sveriges starkaste varumärken
För första gången tar sig SVT Play in på topp 10 på Yougovs årliga rankning över Sveriges starkaste varumärken. SVT Play tar sig dessutom direkt in på... Nyhet -
SVT:s Iman Tahbaz och Heleen Rebel vann priser vid Årets Bild
SVT:s fotograf Iman Tahbaz vinner Årets Bild i kategorin tv-nyheter. Årets Bilds hederpris 2023 gick till SVT:s klippare Heleen Rebel. Nyhet -
SVT-seminarium: Informationskrig – journalistik och verifiering som motståndskraft
Hur väl rustat är Sverige inför informationskrig och påverkanskampanjer? Vad kan samhället och journalistiken göra redan nu för att stärka försvaret? ... Nyhet -
Text-tv fyller 45 år
SVT Text startade den 12 mars 1979 och trots konkurrensen från andra nyhetstjänster så lever plattformen kvar än idag. Nyhet -
SVT har lämnat in Public service-redovisningen för 2023
Den 1 mars varje år lämnar SVT in Public service-redovisningen. I den beskrivs hur SVT levt upp till de krav som ställs på SVT som public service-före... Nyhet -
Nio Guldspaden-nomineringar till SVT!
Idag presenterade Föreningen Grävande Journalister de nominerade till Guldspaden 2023. SVT får sammanlagt nio nomineringar i kategorierna Etermedia Lo... Nyhet