Digitalt seminarium: Hur har svenska tv-produktioner påverkats av pandemin? Konsekvenser och vägen framåt
Under de senaste månaderna har stora delar av samhället behövt ställa om som en följd av pandemin. Vissa sektorer, som vården, har behövt sätta in alla tillgängliga resurser för att kunna svara mot behoven. Andra har tvärstannat till följd av bristande efterfrågan eller restriktioner.
Intresset för att se på tv och film har varit enormt de senaste månaderna och både kanaler och playtjänster har sett stor tillströmning. Men hur går det att skapa innehåll under en pandemi? Tv-produktionsbranschen är beroende av att kunna samla många människor, att resa, att komma nära.
Under detta seminarium kommer vi att få höra erfarna representanter från tv-bolag och produktionsbolag diskutera hur svenska tv-produktionerna påverkas. Hur har man ställt om i innehåll och produktion? Vilka konsekvenser får pandemin på kort och lång sikt för de som arbetar inom branschen, ekonomi och innehåll? Vi kommer även blicka framåt och diskutera den kreativitet som har visats. Finns det några saker vi faktiskt vill ta med oss när det blir mer av en vanlig vardag igen? Finns det till och med möjligheter att locka fler produktioner till Sverige? Vilket innehåll och berättande vill publiken ha nu och längre fram?
I panelen:
Eva Beckman, programdirektör SVT
Viveka Hansson, programdirektör TV4
Anders Knave, vd Alaska, TV-sektionsordförande Film- och tv-producenterna
Stefan Baron, affärschef och exekutiv producent, Yellow Bird
Moderator: Kristofer Lundström
Seminariet inleds av Hanna Stjärne, vd SVT.
-
Året med SVT – detta får publiken för public service-avgiften
SVT har den 1 mars lämnat Public service-redovisningen till Mediemyndigheten och Kulturdepartementet. Där redovisas hur SVT har levt upp till de över ... Nyhet -
Melodifestivalen prisas av regeringen
Idag delades regeringens musikexportpris för 2023 ut. Melodifestivalen fick då hedersomnämnande för insatser av särskild betydelse för svensk musiks i... Nyhet -
Tre Guldspadar till SVT - prisas för granskande reportage
Föreningen Grävande Journalister, FGJ delar varje år ut priset Guldspaden till bästa undersökande reportage i åtta olika kategorier. SVT var nominerad... Nyhet -
Bella Goldman blir marknadschef på SVT
I rollen som marknadschef kommer Bella ansvara för att skapa genomslag för SVT:s program och tjänster i köpta, egna och förtjänade kanaler, för att hj... Nyhet -
SVT Play på topp tre bland Sveriges starkaste varumärken
För första gången tar sig SVT Play in på topp 10 på Yougovs årliga rankning över Sveriges starkaste varumärken. SVT Play tar sig dessutom direkt in på... Nyhet -
SVT:s Iman Tahbaz och Heleen Rebel vann priser vid Årets Bild
SVT:s fotograf Iman Tahbaz vinner Årets Bild i kategorin tv-nyheter. Årets Bilds hederpris 2023 gick till SVT:s klippare Heleen Rebel. Nyhet