Stabilt och högt förtroende för SVT
Vd Hanna Stjärne om ett förtroende som ökar.
Idag presenterade Medieakademin den årliga Förtroendebarometern. Mätningen rangordnar de medier, företag och samhällsinstitutioner som svenska folket har högst förtroende för. SVT behåller, tillsammans med Sveriges Radio, sin position i toppen av listan över medier med högst förtroende, med 62%. För andra året i rad ökar förtroendet för SVT, den här gången med 1 procentenhet jämfört med förra året.
- Förtroende är något som måste förtjänas varje dag. Det är glädjande att den här mätningen visar att det ligger högt och stabilt, och särskilt glädjer det mig att förtroendet för SVT ökat bland unga med 5 procentenheter. Svenska folket ska kunna lita på SVT, inte minst när samhället sätts på prov. Vi ser till exempel att många går till SVT för att följa rapporteringen kring konsekvenserna av spridningen av corona-viruset - förra veckan slog SVT Nyheter online-rekord med 6 miljoner unika webbläsare, säger SVT:s vd Hanna Stjärne.
- Vi vill att förtroendet ska vara högt för SVT i alla grupper och kommer att fortsätta att arbeta för att det ska bli så – varje dag. Förtroende handlar om att människor ska kunna känna igen sin egen verklighet i både nyhetsbevakning och programutbud. Forskning visar att närhet, både geografisk och känslomässig, bygger förtroende. Därför är jag glad att SVT de senaste åren kraftigt utökat antalet redaktioner runt om i Sverige till 38, med målet att på sikt komma upp i 45, säger Hanna Stjärne.
Här kan du läsa mer om hur SVT arbetar med förtroendet i det dagliga arbetet:
Anne Lagercrantz, divisionschef för nyheterna: Stärkt förtroende - tider av oro
Carolina Källestål, tf divisionschef för programdivisionen: Förtroende uppstår när människor känner igen sig
Undersökningen gjordes mellan 10 februari och 20 februari 2020. Här kan du läsa hela undersökningen Länk till annan webbplats..
- PUBLICERAD 11 Mar 2020 - 16.01
-
Helena Olsson leder arbetet med SVT:s nya företagsstrategi
SVT startar nu arbetet med att ta fram en ny företagsstrategi som ska gälla från 2026. Nyhet -
Christofer Brask ny nyhetschef och Daniel Kederstedt ny utrikeschef på SVT Nyheter
Christofer Brask blir ny nyhetschef och biträdande programchef på SVT Nyheter. Daniel Kederstedt, idag redaktionschef på SvD, blir ny utrikeschef. Nyhet -
Premiär för Nyhetskoll! Här är redaktionen som ska göra nyheter för tonåringar
Den 31 januari är det premiär för UR:s och SVT:s gemensamma satsning Nyhetskoll, nyheter för tonåringar. Med fokus på trovärdighet och relevans ska sa... Nyhet -
SVT:s julprogram lockade storpublik
Publiken har hittat många tv-favoriter hos SVT i jul. En stor bredd av program, såväl underhållningsprogram, dokumentärer, dramaserier och familjeprog... Nyhet -
Tomas Nordenskiöld ny programledare för Agenda
Tomas Nordenskiöld, politikreporter på Expressen, blir ny programledare för Agenda. Han börjar på SVT i slutet av januari. Nyhet -
60 miljoner kronor insamlat och tittarrekord för Musikhjälpen på SVT Play
Det var med lite vemod sista gänget från SVT och Sveriges radio packade våra tekniktrailers och lämnade Sundsvall efter 144 timmars direktsändningsmar... Nyhet