Grova fel presenteras som sanningar när AI sammanfattar nyheter – nu krävs bättre samarbete

Påhittade citat, felaktiga sammanfattningar och länkar till källor som inte existerar. När AI-tjänster sammanfattar nyheter är bristerna stora, visar en ny internationell studie som SVT har deltagit i. Nu måste mediebranschen och företag som utvecklar AI-tjänster samarbeta för att undvika att uppenbara fel sprids som självklara sanningar, skriver SVT:s nyhets- och sportdirektör Anna Careborg och mediedirektör Naja Nielsen.

Anna Careborg, nyhets- och sportdirektör och Naja Nielsen, mediedirektör

Anna Careborg, nyhets- och sportdirektör och Naja Nielsen, mediedirektör Foto: Janne Danielsson/SVT och Joshua Bratt/BBC

Allt fler svenskar vänder sig till olika AI-tjänster i sin vardag. Enligt Svenskarna och Internet använder fyra av tio i Sverige AI Länk till annan webbplats., och i de yngre åldersgrupperna är det ännu vanligare. Enligt Reuters Digital News Report 2025 Länk till annan webbplats. använder redan 14 procent av unga internetanvändare (18–24 år) i Sverige AI för att ta del av nyheter.

Utvecklingen är tydlig och går fort. Det finns dock ett stort och oroande problem – i många fall förvrängs verifierad nyhetsjournalistik när den återges av de fyra vanligaste AI-tjänsterna. Det visar en ny internationell studie som genomförts av EBU och 22 public service-bolag, däribland SVT.

Studien bygger på en granskning av över 3 000 AI-genererade nyhetssvar på 14 språk och visar på betydande problem. I nästan hälften av svaren (45 procent) ger AI-tjänsterna exempelvis felaktiga sammanfattningar, inkorrekta citat och länkar till källor som inte existerar. Trots felaktigheter presenteras informationen som självklara sanningar. I flera fall hittade AI-tjänsterna på källor som verkade trovärdiga – som när Gemini, Copilot och ChatGPT hänvisade till publiceringar och länkar som inte existerade hos bolag som norska NRK, belgiska RTBF och portugisiska RTP. I ett annat exempel förväxlade Perplexity fakta och satir och återgav ett humoristiskt inslag från Radio France som om det vore nyhetsinnehåll.

Många svenskar har idag stort förtroende för redaktionella nyhetsmedier som SVT – att värna det förtroendet och bygga tillit är ett av våra viktigaste uppdrag i en tid av desinformation och snabb AI-utveckling, där många, inte minst unga, enligt Ungdomsbarometern vittnar om att det är svårt att veta vad som stämmer. Genom initiativ som SVT Verifierar, Verifieringshjälpen och satsningar på medie- och informationskunnighet vill vi bidra till att rusta publiken och berätta mer om hur opartisk nyhetsjournalistik bedrivs. Därför är det extra olyckligt när studien visar hur AI-tjänsterna hänvisar till SVT på felaktiga sätt, bland annat genom att blanda opinionskällor med nyhetskällor och citera SVT som en ”kritiker” eller ”bedömare”.

I Sverige står vi inför ett valår vilket gör att resultatet av studien – som är en vidareutveckling av en tidigare BBC-rapport med liknande slutsatser – är extra besvärande. Kan de väljare som främst tar del av nyheter via AI fatta välgrundade beslut om AI-tjänsterna fortsätter att uppvisa så stora brister?

Det här borde oroa fler än oss i mediebranschen. Därför delar vi nu rapporten både med publiken och andra svenska nyhetsmedier och vill lyfta frågan tillsammans med företag som utvecklar AI-tjänsterna. Vi hoppas att rapporten bidrar till en bredare dialog.

Nu krävs att olika aktörer tar ansvar. Vi som verkar i mediebranschen intensifierar redan arbetet med verifiering och transparens – men behöver också föra en aktiv dialog med de företag som utvecklar de snabbväxande AI-tjänsterna. De bör i sin tur ta ansvar för att öka möjligheterna för verifierat och faktabaserat innehåll. Parallellt med studien lanseras kampanjen ”Facts In: Facts Out” – ett gemensamt initiativ mellan EBU och en rad internationella medieorganisationer* som uppmanar AI-företag att ta ansvar för hur deras tjänster hanterar och återger nyhetsinnehåll.

AI har enorm potential – om vi hittar rätt väg framåt
Det pågår en hypersnabb teknisk utveckling där AI kommer att innebära stora möjligheter för hela mediebranschen. SVT och andra mediebolag kan utforska och utveckla sådant som tidigare inte varit möjligt för att stärka tillgången till nyheter och information för hela publiken.

På SVT arbetar vi redan fokuserat för att förstå och forma utvecklingen, och vi vill inte stå vid sidan. Vi vill vara med och visa hur teknik kan användas med ett tydligt syfte kopplat till publicistiskt ansvar, pålitliga källor och verifierad fakta.

AI kan vara ett kraftfullt verktyg för kunskap och insikt, men bara om den vilar på säkra grunder. Det handlar om att ta vara på möjligheterna och säkerställa att tekniken används på ett sätt som stärker – inte försvagar – det offentliga samtalet.

Länk till hela EBU:s rapport här Länk till annan webbplats.

Länk BBC-studien Groundbreaking BBC research shows issues with over half the answers from Artificial Intelligence (AI) Intelligence Länk till annan webbplats.

*WAN-IFRA, FIPP, ABU, AIL, ASBU och NABA