Så vill SVT nå unga med nyheter
Nära hälften av alla unga tycker att det är svårt att skilja på vad som är sant eller falskt online, visar en färsk undersökning. För att möta behoven hos en ny generation nyhetsanvändare startar SVT flera initiativ – Nyhetskoll, publiklabb och paneler är några av dem.

Foto: Eva Edsjö/SVT
I Ungdomsbarometerns nya rapport svarar 46 procent av alla 15–24-åringar att de tycker att det är svårt att veta vad som är sant och falskt av det de ser, läser eller hör online. En majoritet, sju av tio, brukar dubbelkolla information via flera olika källor.
Hos yngre växer framför allt Tiktok som nyhetskälla. Samtidigt litar inte barn och ungdomar i någon större utsträckning på den information som de tar del av på sociala medieplattformar, enligt Mediemyndighetens rapport ”Mediekonsumtion 2024”. I samma rapport framkommer att unga har störst förtroende för SVT, TV4 och Sveriges Radio.
Att värna detta förtroende, och bygga tillit, är ett av de viktigaste uppdrag vi har på SVT. Och för att kunna göra det behöver vi förstå mycket mer om hur vi kan möta de behov som växer fram i takt med nya medievanor och stora samhällsförändringar.
I tider av krig, polarisering och en utveckling med mer AI-genererat innehåll och desinformation, är det inte konstigt att det finns behov av att få veta om något verkligen stämmer. För att kunna möta detta har vi på SVT skapat ett särskilt team, SVT Verifierar. Teamet använder metoder som kan liknas vid ett detektivarbete där bildanalys, digitala fotspår och öppna källor används. SVT Verifierar hade över 11 miljoner besök under förra året och tusentals bilder och klipp har sedan i höstas skickats in till Verifieringshjälpen, dit publiken kan vända sig med filmer och bilder som väcker frågor i deras flöden.
Att bekräfta vad som stämmer är ett viktigt uppdrag för Nyhetskoll som har premiär i veckan. Tanken bakom SVT:s och UR:s satsning på nyheter för tonåringar är att ge unga tillgång till trovärdiga och opartiska nyheter. På samma gång innebär det en möjlighet för oss på SVT att lära oss hur vi kan bli ännu mer relevanta. Upplägget – som består av kortare nyhetsinslag och längre förklarande format på både egna plattformar och i sociala medier, i kombination med veckoprogram i skolan – har tillsammans med UR tagits fram med hjälp av djupintervjuer, skolbesök och paneler med elever och lärare runt om i Sverige. När redaktionen är i gång fortsätter dialogen även via sociala medier.
Initiativet är ett av flera under våren för att SVT bättre ska kunna möta en ny tids publikbehov. Ett annat är ett publiklabb som bland annat ska testa hypoteser, nya berättargrepp och ämnen i syfte att utveckla vår videodrivna lokala journalistik som görs från SVT:s redaktioner på 50 orter i Sverige. Ett tredje initiativ innebär att vi just nu träffar hundratals 20–40-åringar runt om i landet för att förstå ännu mer om deras behov och hur de förhåller sig till desinformation. En del av dem kommer att utgöra en ny publikpanel som kan ge oss fler insikter på längre sikt.
Hela divisionen för Nyheter & Sport har det senaste året fördjupat sig särskilt i fem behov hos den nya generationens nyhets- och sportanvändare. I arbetet, som bland annat har utgått från ett omfattande kunskapsunderlag från Ungdomsbarometern, är det tydligt att vi har att göra med en generation mediekonsumenter som ställer mycket höga krav:
Koll. De vill ha snabba och tydliga uppdateringar, anpassade efter deras behov och intressen, som är lätta att ta till sig.
Förståelse. De tillhör en heterogen grupp med en stark vilja att få olika perspektiv på vad som händer nära dem och i världen.
Inflytande. De förutsätter att de har stor makt att själva välja och påverka.
Trygghet. De är ängsligare än tidigare generationer och ifrågasätter alltmer nyheter de ser och hör.
Framtidstro. De har en dyster syn på framtiden och en oro för samhällsutvecklingen som kan gå så långt att de undviker nyheter.
Hur kan vi utveckla journalistiken så att de orkar ta del av SVT:s nyhetsförmedling? Skapa delaktighet och ge översikt vad gäller de viktigaste nyheterna? Vara en viktig källa för relevant kunskap och nya insikter om vår samtid? Det är några av de frågor vi diskuterar mycket på redaktionen just nu. Genom ännu mer publikinsikt och nya grepp hoppas vi kunna hitta svaren efter hand. Men redan nu står en sak helt klar – vi behöver göra allt vi kan för att den yngre publiken ska kunna ta del av just verifierade, opartiska nyheter som det går att lita på.
-
SVT direktsänder statsminister Ulf Kristerssons tal till nationen
SVT sänder statsminister Ulf Kristerssons tal till nationen direkt, söndag kväll klockan 19 i SVT1 och på SVT Play. I SVT2 sänds talet med teckenspråk... Blogg -
Så vill SVT nå unga med nyheter
Nära hälften av alla unga tycker att det är svårt att skilja på vad som är sant eller falskt online, visar en färsk undersökning. För att möta behoven... Blogg -
Israel Palestina på svensk tv 1958–1989
Blogg -
Digital tillit och verifiering: Så rustar SVT sig och publiken mot
SVT:s nyhets- och sportdirektör Anna Careborg beskriver hur SVT arbetar med kvalificerad digital verifiering. Texten är tidigare publicerad i Institut... Blogg
desinformation -
SVT Vetenskap stärks med en rad kunskapssatsningar
I våras berättade vi hur SVT stärker vetenskapsutbudet med en rad kunskapssatsningar, för att möta publikens behov av verifierad kunskap och oberoende... Blogg -
Vetenskap Edge – engagerande vetenskap för en ung generation
Jag har den stora äran att äntligen få presentera Edge, en helt ny tv-satsning som riktar sig till vetenskapsintresserade unga vuxna. Vetenskapsredakt... Blogg