Tio år som VD på SVT – tankar och lärdomar

Snart lämnar jag SVT för att bli vd på Nobelstiftelsen och det är verkligen ingen lätt att uppgift att sammanfatta tio oerhört händelserika och dramatiska år. Ett decennium som präglats av coronapandemin, Rysslands anfall på Ukraina, en snabb digitalisering av medievanorna och en kraftfull internationell streamingkonkurrens.

Hanna Stjärne vd SVT

Publikens beteende

Under de här åren har det skett ett monumentalt skifte i sättet att titta på tv-program och ta till sig av nyheter. Tittandet på traditionella tv-kanaler har sjunkit kraftigt och digitala tjänster har vuxit. För tio år sedan tittade en majoritet av svenskarna, drygt 50 %, på SVT enbart via tv-kanalerna. I dag är det 13 %. För tio år sedan tog drygt 30 % av publiken del av SVT digitalt (alltså genom SVT Play och SVT:s nyhetstjänst). I dag är det nästan 75 %. Det är en siffra som är unikt hög i internationell jämförelse.

SVT:s nyhets- och sporttjänst hade 3 - 4 miljoner besök per vecka för tio år sedan. Nu har det ökat till 20 - 30 miljoner besök. Vid stora nyhetshändelser söker många information hos SVT (se bilden nedan). Och den största av alla – pandemin – gav fler än 35 miljoner besök per vecka.

En graf som visar uppåt för besök per vecka för SVT Nyheter och sport

Från 27 till 50 orter runtom i Sverige på tio år

Från 2015 och framåt har SVT målmedvetet arbetat för att komma närmare alla i Sverige. Det handlar om en historiskt stor utbyggnad av den lokala journalistiken i landet – sannolikt den största satsningen på lokal journalistik i Sverige sedan lokalradion byggdes ut på 1970-talet. Alla kommuner i Sverige ska synas i SVT, även de allra minsta ska vi rapportera ifrån minst tre gånger per år. Alla i Sverige ska känna att deras verklighet syns och bevakas av SVT. Få saker har känts viktigare och mer meningsfulla än att stå på torget i till exempel Eksjö eller Dorotea och träffa människor som är genuint glada över att SVT öppnar när många andra aktörer lämnar.

Bild från invigningen av redaktionen i Åmål

Redaktionen i Åmål invigs.

SVT Play - Sveriges mest uppskattade streamingtjänst

För drygt ett decennium sedan gjorde Netflix entré på den svenska marknaden. Sedan dess har ett antal internationella streamingtjänster med stora ekonomiska muskler etablerat sig. Trots den skarpa globala konkurransen är SVT Play svenska folkets favorit, enligt streamingbarometern. 73 % har SVT Play i topp, sedan kommer TV4 Play med 58 % och därefter Netflix med 47 %. Och blickar man ut i Europa är SVT Play unik - en av mycket få public service-streamingtjänster som är större än Netflix.

Mer pengar till program och nyheter

Under de senaste tio åren har kostnaderna för många av SVT:s mest folkkära program skjutit kraftigt i höjden. Snabbt ökande inflation och internationell konkurrens har gett nya prisrekord. Samtidigt har SVT:s intäkter inte alls stigit på samma sätt. TV-avgiften är idag betydligt lägre än för några år sedan.

Att så stor andel som möjligt av ekonomin ska gå till utbudet är ett grundläggande mål för SVT. SVT är hela Sveriges television. Hos SVT dokumenteras och samlas samtiden, som ett minne för hela landet. 60 % av SVT:s programbudget går till externa bolag, till produktionsbolag och frilansare, och på så sätt är SVT en motor för den kreativa sektorn i Sverige. Att dramatisera svenska klassiker som Händelser vid vatten och Tordyveln flyger i skymningen kräver resurser. Att göra en julkalender som Trolltider som är så fängslande att den klistrar fast hela familjen i soffan. Att utveckla storslagna dokumentärserier som Historien om Sverige och att leda utvecklingen inom verifiering och digital faktagranskning inom journalistiken, i en tid när desinformation och propaganda lätt får fäste. Genom ständiga effektiviseringar under senaste tio åren har SVT:s programbudget vuxit väsentligt – från 72 % av SVT:s totala anslagsmedel 2014 till 79 % 2024.

Bild från Historien om Sverige

Historien om Sverige är SVT:s största historiesatsning hittills.

Allvarligaste säkerhetsläget sedan andra världskriget

Sedan Rysslands invasion av Ukraina 2022 har säkerhetsläget i Sverige försämrats drastiskt. SVT har ett beredskapsuppdrag och ska kunna sända nyheter och program oavsett läge i landet, även i en krigssituation. Under detta decennium har företaget stärkt beredskapsarbetet kraftigt, bland annat för att kunna verka både genom tv-kanalerna och online i ett allvarligt läge. Vid alla de stora kriserna de senaste åren, som pandemin och Rysslands anfall på Ukraina, har SVT varit den nyhetskälla som svenskarna främst vänt sig till. Krigsplacering av alla tillsvidareanställda, starkt utvecklad IT-säkerhet och fysisk säkerhet vid TV-husen runt om i landet är exempel på områden som SVT har arbetat med. Det nordiska samarbetet har också utvecklats, bland annat tillsammans med YLE i Finland och NRK i Norge. Men framför allt har vi stärkt vår förmåga att snabbt få ut nyheter och program, oavsett läge, till alla i Sverige, senast med nyheter riktade till tonåringar.

Förtroendet högt och stabilt – med rekord under pandemin

Under ett decennium med stora förändringar är det en sak som har varit stabil – förtroendet. SVT har fortsatt att ha högst förtroende av alla medier. Under pandemin nåddes ett rekord – 81 % - det högsta förtroende som någonsin uppmätts för ett medieföretag i Sverige.

Graf från SOM med graf över förtroendet för SVT, som ligger stabilt högt

Vad är viktigt för SVT framåt?

När SVT nu går in i ett nytt decennium är det några saker jag vill skicka med. Fortsätt att vara hela Sveriges television, arbeta hårt även för dem som använder SVT minst. Var nyfiken på vad svenska folket behöver och förklara öppet och transparent alla vägval. Vakta på det journalistiska oberoendet och integriteten i alla lägen. Satsa stort, modigt och testa nytt. Och tänk alltid på att SVT är i allmänhetens tjänst. Vi har bara en uppdragsgivare – publiken.