Gränsdragningen mellan journalistrollen och det personliga engagemanget

Dagens Nyheter har publicerat en artikel Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som problematiserar gränsdragningen mellan journalistrollen och det personliga engagemanget. Det är en intressant diskussion som ständigt bör hållas levande på en redaktion.
Artikeln hämtar dock exempel från vitt skilda håll, med helt olika kontext och problem. Gränserna kommer nämligen vara olika beroende av en mängd faktorer. Till exempel om reportern i sin roll är en granskande nyhetsreporter eller en dokumentärfilmare. Dokumentärgenren bygger inte sällan på tillit och personligt engagemang, och det finns gott om exempel på filmer där berättaren och subjektet har nära band. Dokumentären som metod implicerar i vissa fall upphovsmannens blick.
En annan faktor handlar om transparensen gentemot publiken. Är upphovspersonen öppen med sina förehavanden och känslor eller är det något som den undanhåller publiken? DN-artikeln skiljer i detta avseende inte på å ena sidan SVT-serien Fosterland där teamet på sin resa utan SVT:s vetskap hjälpte en flykting till Sverige (SVT blottlade i publiceringen vad de hade gjort och medarbetarna dömdes i domstol eftersom deras gärning stred mot lagen), och å andra sidan fallen där reportrar (Ekot resp. DN) inte redovisade sin relation eller ekonomiska förehavanden till personer som ingick i deras bevakning. Skillnaden är avgörande för både arbetsgivarens och publikens förtroende.
En tredje faktor handlar om hur det personliga engagemanget tar sig uttryck - och inte minst i vilket syfte. Det ska aldrig råda någon tvekan om vems ärende journalisten går, nämligen publikens, men i fråga om engagemang kan också gränserna se olika ut beroende på kontext och genre. Det torde vara ganska självklart med knivskarpa gränser inom till exempel den granskande journalistiken, men det följer inte per automatik att en journalist som följt en människa under lång tid och utvecklat ett engagemang tappar huvudet i fråga om journalistisk professionalitet. Och igen, så länge det personliga engagemanget är transparent är det också ett ansvar för arbetsledningen att bedöma vilka som kan göra vilka uppdrag utan att förtroendet riskerar att skadas.
Betraktar man dessa olika sammanhang, så är det självklart att SVT har förtroende för både Christoffer Hjalmarsson och den Kristallen-nominerade serien ”30 dagar i fängelse”. Jag hoppas att hans respektfulla kameralins och osvikliga förmåga att komma människor nära fortsätter att ge publiken access till miljöer de annars aldrig hade haft.
-
Minoritetsutbudet på SVT Play lockar fler tittare
Helena Olsson om hur strategin för minoritetsutbudet har förändrats för att inkludera en bredare publik. Blogg -
Svenskarnas förtroende för medier fortsatt stabilt – SVT i topp
SVT och sjukvården är de samhällsinstitutioner som har högst förtroende bland svenskarna. I en allt osäkrare omvärld är oberoende medier med högt fört... Blogg -
Fjädrar i Småland och 160 000 hejarop på väg mot mål
SVT:s programchef Christina Hill skriver en personlig betraktelse om en färgsprakande helg med Melodifestivalen och Vasaloppet. Blogg -
I SVT på söndag: specialsatsning om säkerhetsläget i Europa och världen
Söndagen den 2 mars gör SVT en specialsatsning om den dramatiska utvecklingen i världspolitiken. Publiken kan från eftermiddagen livechatta med SVT:s ... Blogg -
Final av SVT:s episka ungdomsdrama Strula
Den 5 mars har sista säsongen av Strula premiär och med den sätter vi punkt för den här generationen Strula. Serien har streamats av en miljonpublik. ... Blogg -
SVT direktsänder statsminister Ulf Kristerssons tal till nationen
SVT sänder statsminister Ulf Kristerssons tal till nationen direkt, söndag kväll klockan 19 i SVT1 och på SVT Play. I SVT2 sänds talet med teckenspråk... Blogg